problem-z-silnikiem-w-aucie citymagMotoryzacja 

“Zagotowało” ci się auto? Wiesz, co robić?


Niespodziewana usterka układu chłodzenia może oznaczać poważne kłopoty. Wiesz, co robić, gdy spod maski wydostają się kłęby pary? Wiesz, że pod żadnym pozorem nie wolno ci odkręcać zbiornika płynu chłodniczego? Podpowiadamy, co robić w takiej sytuacji.


Układ chłodzenia w aucie jest trochę jak “jajko niespodzianka”. Nigdy nie wiesz, co może się po drodze przytrafić. Tutaj trudno zapobiegać nagłym awariom, zdarzają się one najczęściej niespodzianie. Ani regularna wymiana płynu chłodniczego, ani okresowa kontrola połączeń nie zagwarantuje nagłego uszkodzenia termostatu, chłodnicy czy pompy wody. Warto wiedzieć, jak radzić sobie w przypadku awarii, aby ograniczyć skutki przegrzania samochodu i nie narażać się na większe koszty.

Wielu kierowców starszej daty ma nawyk kontrolowania wskazań temperatury na tablicy rozdzielczej, ale w nowych autach takiego wskaźnika nie ma, więc o tym, że coś się dzieje, dowiadujesz się w chwili, gdy zapali się lampka ostrzegawcza. Nie jesteś w stanie natomiast dostrzec, że temperatura rośnie w podejrzanie szybkim tempie. Kiedy na desce rozdzielczej pojawią się ostrzeżenia, a spod maski buchają kłęby pary, może być już późno na reakcję.


Zanim zjedziesz na pobocze, uruchom ogrzewanie

Zanim zjedziesz na pobocze, natychmiast uruchom ogrzewanie, ustawiając je na maksymalną wartość. Samochodowa nagrzewnica to pomniejszona chłodnica silnika, która może obniżyć temperaturę w układzie o 20 stopni Celsjusza. Warunkiem jest ustawienie maksymalnej wartości i włączenie wentylatora.


Poszukaj bezpiecznego miejsca do zatrzymania

Poszukaj bezpiecznego miejsca do zatrzymania. Otwórz maskę, ale nie na całą szerokość. Maskę powinieneś tylko uchylić, aby pozwolić na wymianę powietrza w komorze silnika. Nigdy nie odkręcaj korka chłodnicy czy wlewu zbiornika wyrównującego! Układ chłodzenia pracuje pod ciśnieniem, a wrzący płyn może ci groźnie poparzyć twarz i inne części ciała. Nie ryzykuj, poczekaj, aż układ się wychłodzi. Powyższe czynności powinny ustabilizować temperaturę silnika na bezpiecznym poziomie. Nie należy tutaj gasić silnika, ale należy mu pozwolić popracować chwilę na wolnych obrotach. O ile  nie ma mechanicznego uszkodzenia układu i wycieku płynu, lepiej, aby pompa wody przez chwile pracowała, chłodząc silnik. Wolne obroty skuteczniej chłodzą silnik niż automatyczne jego wyłączenie.


Wyciek płynu chłodniczego

Jeśli jednak ma miejsce wyciek płynu chłodniczego, to nie ma możliwości, by samochód chłodził się na wolnych obrotach. Tak naprawdę, jak najszybsze włączenie silnika pozwoli ograniczyć rozmiar szkód. Jeśli nie doszło do widocznego wycieku wycieku, a płyn wydostał się przez otwór w zbiorniku wyrównawczym, możesz, po ostygnięciu silnika, wyrównać jego stan płynem lub wodą destylowaną.


Warsztat mechaniki pojazdowej

Czasem do warsztatu mechaniki pojazdowej możesz dojechać samodzielnie, ale najczęściej będziesz potrzebował lawety pomocy drogowej, która dostarczy twoje auto tam, gdzie zostanie dokładnie zdiagnozowane i naprawione. Samodzielnie dotrzesz do warsztatu przy włączonym na maksymalne wartości ogrzewaniu, unikając wysokich obrotów oraz przestojów w korkach. “Zagotowanie” samochodu nie musi mieć związku z usterką termostatu, pompy wody lub chłodnicy. Przyczyn może być więcej, na przykład niedrożny układ wydechowy lub uszkodzona uszczelka pod głowicą.

Nikt nie lubi stać na poboczu w kłębach pary wydobywających się spod maski. Awaria to zawsze dodatkowe koszty i kłopoty. Najważniejsze, to ograniczyć straty i nie dopuścić do poważniejszych uszkodzeń, które mogą zakończyć się poważną awarią silnika, wiążącymi się poważnym remontem jednostki.


Autor artykułu:
Artykuł przygotowała Pomoc Drogowa ROBEX Robert Staworko z miejscowości Ojrzeń w województwie mazowieckim.

Popularne

Leave a Comment