Artykuł zaktualizowany 23 lutego 2020
Awaria w postaci przepalonej uszczelki pod głowicą jest niebywale popularna. Jakie są jej przyczyny? Jak wyglądają objawy? Z jakimi kosztami wiąże się naprawa? Koniecznie dowiedź się wszystkiego o przepalonej uszczelce pod głowicą!
Uszczelka pod głowicą – co warto o niej wiedzieć?
Ten rodzaj uszczelki znajduje się między głowicą, a blokiem silnika. Za co odpowiada? Ta część ma za zadanie oddzielić olej od płynu chłodniczego. Do tego izoluje głowicę oraz blok silnika od wysokich temperatur.
W miejscu lokalizacji tej uszczelki panuje duże ciśnienie, poza tym jest ona narażona zimą na ujemne wartości, a po uruchomieniu samochodu, wręcz przeciwnie, na wysokie. I to właśnie jest główną przyczyną przepalenia uszczelki pod głowicą. Poza tym są jeszcze inne niekorzystne czynniki, które zwiększają ryzyko pojawienia się tej awarii. Będzie to:
- dynamiczna jazda
- ignorowanie ubytków płynu chłodniczego
- niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej
- przegrzanie się silnika na skutek uszkodzenia pompy wody, termostatu, albo wentylatora chłodnicy
- uszkodzony wtryskiwacz w jednostkach wysokoprężnych
- ciśnienie ponad normę
- duże skoki temperatur.
Właściciele instalacji LPG, czyli gazowej zdecydowanie częściej mają kłopot z przepaloną uszczelką pod głowicą. Dlaczego? Dochodzi tam do zubożenia mieszanki przez niepoprawne skalibrowanie instalacji. Rozregulowanie powoduje podnoszenie się temperatury, a co za tym idzie następuje przepalenie uszczelki.
Jakie są objawy przepalonej uszczelki pod głowicą?
Kiedy dojdzie już do tej awarii nasze auto będzie miało charakterystyczne objawy. Jakie? O przepalonej uszczelce pod głowicą świadczy, między innymi:
- podnoszący się poziom oleju
- dość duży ubytek płynu chłodniczego
- tuż pod korkiem do płynu chłodniczego znajduje się specyficzny „orzechowy” nalot, nazywany także „masłem” bądź „majonezem”
- zapala się kontrolka silnika
- z rury wydechowej wydobywa się biały dym
- mamy trudności z rozruchem
- „bąblowanie” – wyrzucanie płynu przez korek
- wewnątrz samochodu czuć odór spalin
- silnik ma za wysoką temperaturę.
Jeżeli pojawił się któryś z tych objawów należy jechać niezwłocznie do najbliższego serwisu, albo samodzielnie wykluczyć awarię lub jej brak. Konieczne jest posiadanie odpowiedniego sprzętu. W sieci są do kupienia specjalne zestawy (w ich skład wchodzi rurka osadzona w plastikowym korku oraz specjalny płyn), które pomogą nam to zweryfikować. Co kluczowe silnik w trakcie próby musi być zimny! Zmiana koloru nalanego środka da nam sygnał, czy uszczelka spełnia swoją funkcję bądź już nie. W zależności od silnika będzie inna barwa odczynnika. Zapoznaj się z instrukcją!
Jazda z przepaloną uszczelką pod głowicą
Ta część w samochodzie jest niezwykle ważna, dlatego jazda z awarią bywa w skutkach tragiczna. Może nawet dojść do zatarcia silnika lub zagotowania, a to wiąże się z poważnymi kosztami wydanymi na wymianę tego elementu. Nie czekaj zatem na totalny rozpad przepalonej uszczelki pod głowicą i udaj się, jak najszybciej do mechanika!
Naprawa przepalonej uszczelki pod głowicą
Wymiana przepalonej uszczelki pod głowicą to tak naprawdę różne koszty, ponieważ nie uda się wymienić jej samodzielnie, bo potrzebna jest rozbiórka całego silnika. Czasami stan głowicy wymaga obróbki. W grę wchodzi szereg procesów, które dodatkowo generują cenę. Czyszczenie prowadnicy, gniazd zaworowych… Jest cała masa różnych ponadprogramowych podmian.
Ceny wymiany przepalonej uszczelki pod głowicą wahają się w granicach 700-800 złotych, nawet czasami będzie to powyżej tej sumy, bo ponad 1000 złotych. Gdy dochodzą podzespoły to bywa również, że na rachunku jest 2000 złotych.
W jaki sposób zapobiegać awarii przepalenia uszczelki pod głowicą?
Wystarczy odpowiednio dbać o samochód, aby zapobiec przepaleniu uszczelki pod głowicą:
- systematycznie kontroluj poziom wszystkich płynów
- w zalecanym terminie wymieniaj olej i płyny
- terminowo wymieniaj paski osprzętu
- serwisuj instalację gazową
- kontroluj stan wytryskiwaczy
- delikatnie traktuj silnik.