blondynka jedzie samochodem

System ASR – co to jest kontrola trakcji i jak działa?


System kontroli trakcji zapewnia nam wysoki komfort w trakcie prowadzenia auta, a także mocno wpływa na nasze bezpieczeństwo. Co to jest ASR? W jaki sposób działa? Nic nie wiesz o tym popularnym systemie? Koniecznie przeczytaj ten artykuł!


Co to jest system ASR?

Popularnym systemem kontroli trakcji jest ASR. Co znaczy ten skrót? To Acceleration Slip Regulation, choć często używa się innej nazwy -TCS, czy też Traction Control. Jest to układ zapobiegający, między innymi utracie przyczepności, chroni poza tym układ napędowy i elementy zawieszenia przed przeciążeniem. Jego główne zadanie to niedopuszczanie do poślizgu kół w czasie przyspieszania, dużo mniejszą rolę odgrywa podczas pokonywania wzniesień.

System ASR pracuje podobnie, jak powszechnie znany ABS, mało tego są one ze sobą  zintegrowane w jednej centrali sterującej. Jak działa ta technologia? Wbrew pozorom zasada jest prosta. Układ stale kontroluje prędkości obrotowe kół, wobec tego w czasie rzeczywistym uzyskujemy porównywalne wartości. Co kluczowe, kiedy pojawi się przekroczenie zalecanych przez producenta ilości to system ASR automatycznie zmniejsza wielkość momentu napędowego. To powoduje, że obie osie są w porównywalnej prędkości, a więc kierowcy łatwiej zapanować nad pojazdem. Trzeba pamiętać, że układ dopasowuje się do obecnie panującej sytuacji, w związku z tym istnieje kilka sposobów na wyrównanie szybkości. Poniżej masz niektóre z nich, ale nie każde auta zawierają je wszystkie, ponieważ zależy to od ich konstrukcji, a także od zastosowanych rozwiązań, jak i od rodzaju napędu. Może:

  • nastąpić opóźnienie zapłonu, niekiedy dojdzie nawet do jego odłączenia i to wraz z odcięciem wytrysku. To powoduje, że silnik traci swoją moc.
  • Dojść do użycia hamulców na kołach tracących przyczepność, a co za tym idzie zmniejszy się ich prędkość.
  • W pojazdach z turbodoładowanym silnikiem uruchomi się zawór upuszczenia ciśnienia powodując, w ten sposób stłumienie silnika.
  • Nastąpić częściowe przymknięcie przepustnicy. W tej opcji czas reakcji jest najdłuższy ze wszystkich.

System ASR jest niezależny, dlatego też nie wpływa w żaden sposób na serwer i pompki stosowane przez kierowcę.

Dlaczego ASR jest aż taki ważny?

System ASR jest niebywale przydatny, zwłaszcza w zimowych warunkach, czy w górzystym terenie. Jego użycie jest mocno odczuwalne w sytuacji, gdy widać różnicę pomiędzy osiami kół. Będzie to na przykład wtedy kiedy:

  • ruszamy autem i to z dowolnego rodzaju podłoża
  • podjeżdżamy pod wzniesienie
  • wjeżdżamy w zakręt, przede wszystkim przy przyspieszeniu.

Wtedy właśnie widać najlepiej, jak pomocne okazuje się posiadanie systemu kontroli trakcji. Kierowca ma zdecydowanie większą władzę nad autem, nawet gdy powierzchnia jest oblodzona, nierówna, czy bardzo mokra i śliska. Dzieje się tak również kiedy tylko jedno koło znajduje się w tak trudnej sytuacji. Mimo wszystko system ASR doskonale sobie z tym radzi, dlatego że zmniejsza moc tylko jednej jednostki napędowej, a za chwilę uruchamia hamulec, dzięki temu zróżnicowany układ działa prawidłowo na przekór widocznym różnicom.

Co więcej system ASR chroni nie tylko ludzi przed niebezpiecznymi zdarzeniami na drodze, takimi jak wpadnięcie w poślizg, tudzież wypadnięcie z zakrętu. To rozwiązanie technologiczne dba też o nasz samochód. W jaki sposób? Zapobiega nagłym zmianom obrotów silnika, a więc nie naraża pojazdu na szkodliwe czynniki, które mogłyby w przyszłości skutkować poważnymi konsekwencjami, takimi jak awarie.

Systemem wspierającym ASR jest system Dynamic Steering Responde w skrócie to DSR. Czerpie on informacje z jeszcze innego systemu – ESP, dzięki temu w niebezpiecznej sytuacji może wykonać lekki manewr kierownicą. To sprawia, że unikamy obrócenia pojazdu w trakcie poślizgu lub innego niepożądanego ruchu na drodze. Poza tym tor hamowania jest dużo krótszy niż tylko przy użyciu samego systemu ESP. To wszystko jeszcze bardziej podnosi nasze bezpieczeństwo w trasie!


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *