rura wydechowa

Czujnik temperatury spalin – objawy uszkodzenia i zasady działania


Przepisy dotyczące spalin są dość rygorystyczne, dlatego firmy samochodowe szukają nowych rozwiązań przede wszystkim do ich kontroli. W nowoczesnych silnikach znajdziemy czujnik temperatury spalin, który jest niezbędnym elementem diagnostyki systemu oczyszczania spalin, poza tym ma jeszcze inne funkcje. W naszym artykule zgromadziliśmy najważniejsze informacje o tej części, między innymi objawy jej uszkodzenia.


Czujnik temperatury spalin – zasada działania

Czujnik temperatury spalin w skrócie EGT jest odpowiedzialny za pomiar temperatury spalin. Informacje o tym trafiają do jednostki sterującej silnika, albo do ECU. To zapewnia sterowanie pracą jednostki napędowej, poza tym uda się efektywnie zmniejszyć emisję spalin do atmosfery. To również pozwala na dokładne oszacowanie wielkości wtrysku paliwa oraz jednostek stałych w filtrze DPF. W ten sposób cały proces przebiega sprawniej z większą korzyścią dla środowiska.

Gdzie znajduje się czujnik temperatury spalin? Szukaj go przed katalizatorem utleniającym (DOC), albo, czy też i przed filtrem cząstek stałych (DPF).

Dzięki czujnikowi temperatury spalin zyskujemy:

  • mniejsze zużycie paliwa wykorzystywanego w procesie regeneracji filtra DPF
  • kontrolę temperatury katalizatora
  • mniejszą emisję spalin.

Natomiast w przypadku silników benzynowych czujnik EGT przede wszystkim zabezpiecza poszczególne elementy przed przegrzaniem, mowa głównie o turbosprężarce i katalizatorze. Kiedy dojdzie do nadmiernego wzrostu jednostka sterująca podejmuje odpowiednie kroki, które mają za zadanie obniżyć temperaturę, na przykład zmniejsza się ciśnienie doładowania.

Czujnik temperatury spalin w dieslach także pełni rolę kontrolną temperatury cząstek stałych, aczkolwiek tu główny nacisk kładzie się na to, aby temperatura zapewniała samoczyszczenie filtra cząstek stałych. Mało tego ta część gwarantuje również ochronę przed ewentualnym przegrzaniem.

Uszkodzony czujnik temperatury spalin – objawy

Znajdziemy aż dwa typy czujników temperatury spalin. Będzie to:

  • sensor wykrywający dodatni współczynnik temperatury (PTC)
  • sensor sygnalizujący ujemny współczynnik temperatury (NTC).

Oba rodzaje różni przede wszystkim sposób pomiaru temperatury. Pierwszy wariant zazwyczaj posiada rezystancję rosnącą wraz z temperaturą. Jest on oparty głównie na półprzewodnikach. Za to drugi rodzaj dysponuje wysoką rezystancją w niskich temperaturach i niską rezystancją w wysokich temperaturach. W tym wypadku odporność NTC  maleje wraz ze wzrostem temperatury.

Niestety, ale czujnik temperatury spalin może się zepsuć. Najczęstszą przyczyną jego usterek jest wysoka temperatura oraz silne wibracje, które mogą poluzować połączenia wewnętrzne czujnika. Do tego zanieczyszczenia mają wpływ na stan tego elementu, jak również na efekt niedokładnego odczytu temperatury. W sytuacji, gdy są jakieś usterki czujnika EGT to:

  • wydłuża się proces regeneracji filtra DPF
  • dochodzi do większego zużycia paliwa
  • pojawia się niepotrzebna regeneracja filtra DPF
  • dochodzi do nieprawidłowego działania układu EGR
  • następuje wzrost temperatury spalin
  • pojawiają się awarie poszczególnych elementów układu wydechowego, a także newralgicznych części jednostki napędowej.

Czujnik temperatury spalin – objawy awarii to głównie:

  1. Zapalenie się kontrolki sygnalizującej problemy z silnikiem. Kod błędu należy sprawdzić skanerem diagnostycznym, dlatego konieczna jest wizyta u mechanika, który dysponuje takim sprzętem. Może się wyświetlać wtedy jeden z poniższych kodów:
  • P0544: Czujnik temperatury spalin, rząd 1, czujnik 1 – awaria obwodu
  • P0546: Czujnik temperatury spalin, rząd 1, czujnik 1 – wysoki sygnał wejściowy
  • P2033: Temperatura spalin, bank 1, czujnik 2 – obwód wysoki
  • P247A: Czujnik 1 temperatury spalin, rząd 1, czujnik 3 – poza zakresem
  • P0549: Czujnik temperatury spalin, rząd 2, czujnik 1 – obwód wysoki
  • P2031: Temperatura spalin, bank 1, czujnik 2 – awaria obwodu.
  1. Zwiększone zużycie paliwa ze względu na złe dane dotyczące napięcia, poza tym proces regeneracji filtra trwa dłużej niż zwykle.
  2. Podczas badania diagnostycznego może być błędny odczyt poziomu spalin. Wtedy z reguły lampa silnika nie zapala się na kokpicie, a układ cyrkulacji spalin działa nieprawidłowo.

Po potwierdzeniu usterki należy wymienić czujnik na nowy, ponieważ to jedyne rozwiązanie tego problemu. Przygotuj się na wydatek w granicach 250-500 złotych za część, do tego dolicz koszty robocizny. Jak samodzielnie wymienić czujnik temperatury spalania? Poniżej znajdziesz instrukcje krok po kroku:

  • odłączasz przewód masowy od akumulatora i złącze elektryczne
  • odkręcasz czujnik za pomocą klucza nasadowego
  • następnie montujesz nowy czujnik i dokręcasz odpowiednim momentem obrotowym zgodnym z zaleceniami producenta pojazdu
  • podłączasz złącze elektryczne, potem dopiero biegun ujemny.

Na końcu podłącza się narzędzie diagnostyczne i kasuje błędy w systemie. Trzeba również włączyć zapłon, aby sprawdzić, czy kontrolka już się nie świeci, a także w celu zweryfikowania sprawności układu wydechowego. Test drogowy jest zatem niezbędnym elementem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *