awaria cewki

Jakie są i objawy awarii cewki zapłonowej w samochodzie?

Artykuł zaktualizowany 31 maja 2023


Cewka zapłonowa to jeden z podstawowych elementów układu rozruchowego silnika znajdującego się w każdym samochodzie. Jej defekt uniemożliwia odpalenie silnika, a co za tym idzie, uniemożliwia jazdę samochodem. Jakie awarie cewki zapłonowej zdarzają się najczęściej? Jak je diagnozować i w jaki sposób ich unikać? Jakie parametry mają stosowane obecnie cewki zapłonowe, a jak będą zmieniać się one w przyszłości? W dalszej części artykułu odpowiemy na te i wiele innych pytań.

Zasada działania cewki zapłonowej jest bardzo prosta – zamiana niskiego napięcia z akumulatora (najczęściej około 12 – 15 V) na napięcie rzędu kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysięcy voltów. Można powiedzieć, że cewka zapłonowa działa identycznie, jak transformator. Tak wysokie napięcie podawane jest na świece zapłonowe. Dzięki temu na świecy wytwarzana jest iskra, która powoduje zapłon mieszanki paliwowej znajdującej się w cylindrze.


Cewki zapłonowe kiedyś i dzisiaj

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu cewka zapłonowa była jedną z najczęściej psujących się części w samochodzie. W miarę upływu czasu cewki stawały się coraz bardziej niezawodne. Na wzrost niezawodności wpłynęło przede wszystkim zastosowanie nowoczesnej elektroniki. Dziś cewki znów stają się coraz bardziej zawodne, a wynika to z oszczędności. W tańszych samochodach stosuje się tak zwane cewki jednoiskrowe, które posiadają tylko jedne przewody zapłonowe. To sprawia, że awaria przewodów powoduje awarię cewki.


Najczęstsze objawy awarii cewek zapłonowych

Objawów awarii cewki zapłonowej może być bardzo wiele. Dużo objawów zależy od wieku samochodu oraz jego klasy.

Najczęstsze objawy awarii cewki zapłonowej:

  • falowanie obrotów silnika;
  • problemy z odpaleniem silnika;
  • wypadaniem zapłonów oraz brak iskry na którymś z cylindrów;
  • spadek mocy silnika;
  • szarpanie silnika, w szczególności podczas ruszania, ruszania pod górę i jazdy na niskich biegach;
  • nierówno praca silnika podczas postoju oraz przyspieszania;
  • wyższe zużycie paliwa.

W starszych autach oraz samochodach z niższej półki często samemu trzeba dojść do tego, że jest coś nie tak z układem zapłonowym. W przypadku nowszych samochodów, które posiadają już komputer pokładowy, informacje o awarii układu zapłonowego pojawiają się na komputerze.

W najnowszych samochodach defekt układu zapłonowego wykrywany jest zdecydowanie najszybciej. Problemy z układem zapłonowym objawiają się zmianą składu chemicznego spalin. Takie zmiany są bardzo szybko wykrywane przez nowoczesne komputery pokładowe. Najczęściej po wykryciu zmiany składu chemicznego spalin wyświetla się komunikat: „check engine”. Niektóre auta nawet wskazują kierowcy, która część układu zapłonowego silnika uległa awarii.


Przyczyny awarii cewki zapłonowej

Najważniejsze przyczyny awarii cewki zapłonowej to:

  • niskiej jakości, zbyt cienkie lub zużyte przewody zapłonowe
  • niewłaściwy materiał, z którego wykonane zostały przewody zapłonowe
  • słaby akumulator
  • przerwany przewód wysokonapięciowy lub odłączenie przewodu w czasie pracy silnika (cewka nie ma gdzie oddać nagromadzonej energii)
  • zachlapanie lub zalanie wodą
  • dostanie się soli do cewki zapłonowej.

Jak unikać awarii cewki zapłonowej?

Nie zawsze da się uniknąć awarii tego elementu układu zapłonowego silnika. Przestrzegając pewnych zasad można w znacznym stopniu ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia awarii cewki. Najważniejsze to:

Kontrolować stan akumulatora samochodowego

Jeśli akumulator jest zbyt słaby, może spowodować uszkodzenie cewki zapłonowej, dlatego utrzymanie go w dobrej kondycji jest takie istotne. Gdy pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika, szczególnie w chłodne, zimowe dni, warto sprawdzić akumulator. Jeśli jest zbyt słaby, należy go wymienić.

Dobrą praktyką jest też sprawdzanie stanu akumulatora co roku, przed sezonem zimowym. Dotyczy to w szczególności aut z systemem START&STOP, który chociaż ogranicza zużycie paliwa podczas jazdy w mieście, obciąża akumulator

Unikać mycia silnika myjką ciśnieniową

Mycie silnika za pomocą myjki ciśnieniowej daje bardzo dobre efekty, ponieważ po takim zabiegu silnik jest bardzo czysty – wygląda jak nowy. Tłoczona na obudowę silnika woda pod wysokim ciśnieniem może przedostać się też w okolice cewki zapłonowej. Woda z kranu, która tłoczona jest przez myjkę ciśnieniową jest dobrym przewodnikiem elektrycznym, więc może spowodować zwarcie i awarię cewki.


Jakie cewki wybrać?

Jeśli wymiana cewki okazuje się konieczna, warto wybrać produkt nieco droższy, ale wysokiej jakości. Warto zdecydować się na zakup oryginalnej cewki, lub droższego zamiennika, który nie jest gorszej jakości, niż produkt oryginalny. Zakup lepszej jakości cewki pozwala dłużej z niej korzystać.


 

Dodaj komentarz