Artykuł zaktualizowany 31 sierpnia 2019
„Przypadki chodzą po ludziach” – tak mówią, kiedy coś poszło nie tak. Prawdą jest, że nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi. Dlatego zostawiając samochód u mechanika do naprawy, możemy nieświadomie wyjechać z warsztatu z inną uszkodzoną częścią lub wadą.
Niedokręcona śruba od skrzyni biegu lub uszkodzony przewód w trakcie prac warsztatowych. Takie sytuacje się zdarzają, tylko kto za to odpowiada w tej sytuacji?
Jedno naprawione drugie zepsute- kto ponosi za to winę ?
Odpowiedź wydaje się prosta- sprawca całego zamieszania. Mechanik, któremu zlecono naprawę auta, w całości odpowiada za wszelkie szkody, spowodowane brakiem zachowania należytej staranności wykonania usługi- art. 355 ust.2, art. 471 i 637 Kodeksu Cywilnego.
Pierwszy paragraf mówi o należytym wykonaniu usługi. Drugi zaś nakłada obowiązek naprawienia powstałej szkody na koszt warsztatu. Trzeci daje ci prawo w tym przypadku domagania się wykonania usługi za darmo.
Mechanik uszkodził auto, ale jak dochodzić u niego swoich praw?
Pierwszym krokiem jest złożenie pisemnej reklamacji, którą możemy wysłać: e-mailem, faksem lub listem poleconym, dodając przy tym w liście prośbę o usunięcie usterki. Warsztat w tym wypadku może wziąć na siebie odpowiedzialność i naprawić powstałą szkodę, zwrócić koszty naprawy w innym warsztacie lub wypłacić odszkodowanie z własnej polisy OC, o ile taką posiada.
Jeżeli mechanik nie uzna reklamacji, jedynym wyjściem jest wkroczenie na drogę prawną. W tym wypadku potrzebne będą następujące dokumenty: protokół przyjęcia auta, który jest dowodem na to, że szkoda powstała właśnie w warsztacie i nie było jej wcześniej. Drugi dokument to umowa naprawy, która będzie potwierdzeniem, że twój samochód był naprawiany właśnie w tym warsztacie.
Jeżeli nie spisałeś umowy, dla sądu dowodem zawarcie jej będą również biling z rozmowy telefonicznej z warsztatem lub korespondencja e-mailowa. Dla sądu wiążące są również zeznania świadków, czyli klientów, którzy również byli w tym warsztacie lub pracowników. Jeżeli sąd uzna, że twoje roszczenia są zasadne, to każe wypłacić odszkodowanie.
Polisa AC a naprawa
Bezgotówkowe naprawy w ramach polisy AC to duża wygoda. Jednak w sprawie o pokrycie kosztów nabytego uszkodzenia to jest najmniej korzystna opcja. Bezpośrednio nie ponosisz kosztów z tytułu naprawy, ale odbija się to na twoich zniżkach u ubezpieczyciela, a w razie dodatkowej szkody, warsztat nie ponosi żadnych konsekwencji.