Sworzeń wahacza – jakie są objawy uszkodzenia?

mechanik

Niestety nawet niewielka awaria w samochodzie może mieć poważne konsekwencje. Tak jest, między innymi w przypadku sworznia wahacza. Jakie ma objawy to uszkodzenie? Sprawdź!


Uszkodzony sworzeń wahacza, czy można jeździć autem?

Sworzeń wahacza to ważny element układu zawieszenia. Dzięki niemu auto podczas skrętu zachowuje odpowiednią pozycję. Chodzi tutaj o przednie koła. Awaria tej części powoduje spore zagrożenie podczas jazdy. W najdramatyczniejszym przypadku sworzeń oderwie się od zwrotnicy. Może dość wtedy do niepożądanych sytuacji, między innymi do groźnego wypadku bądź kolizji.

Uszkodzony sworzeń wahacza umożliwia jazdę, jednak lepiej nie ryzykować i oddać samochód, jak najszybciej do warsztatu. Czasami jednak awaria nie daje o sobie znać, dlatego przeważnie nie mamy pojęcia o niebezpieczeństwie. Zazwyczaj dowiadujemy się o zużyciu tej części podczas corocznego przeglądu samochodu.

Są trzy typy sworznia wahacza – poprzeczny (ulokowany wzdłuż osi równoległej oraz wzdłużnej płaszczyzny symetrii samochodu), wzdłużny (on porusza się wokół osi prostopadłej do podłużnej płaszczyzny symetrii auta) i skośny, czyli umieszczony z tyłu.


Jakie są objawy uszkodzenia?

Czasami w aucie zapalają się kontrolki sygnalizujące o awarii bądź jakiejś innej nieprawidłowości. Niestety, nie zawsze tak jest. Przy uszkodzeniu sworznia wahacza nie uzyskamy aż tak oczywistego znaku. 

Jakie są zatem objawy tej usterki? Przede wszystkim można zauważyć, że mamy spore trudności z utrzymaniem prawidłowego toru jazdy. Do tego pogarsza się jakość prowadzenia. Najczęściej jednak słyszy się stukot z przedniej części auta. Niekiedy też widoczne jest uszkodzenie gumowej osłony przegubu kulowego, tudzież skrzywienie wahacza.


Ile kosztuje wymiana?

Trzeba pamiętać, że sworzeń wahacza zawsze wymienia się po obu stronach, i to bez względu na to, czy jest uszkodzony jeden, czy aż dwa. To istotna kwestia, o której niekiedy zapominamy! 

W zależności od modelu auta koszt tej części waha się w granicach 40-250 złotych. A pamiętajmy, że potrzebujemy pary, więc stawka rośnie. Cena uzależniona jest od marki samochodu, a także od producenta. W sklepach motoryzacyjnych znajdziemy wiele produktów, są nieco tańsze zamienniki, jak i elementy z górnej półki.

Do kosztów zakupu sworznia wahacza należy jeszcze doliczyć wymianę u mechanika. Ewentualnie można samodzielnie podjąć się montażu. To wymaga nie tylko czasu, ale i narzędzi oraz minimalnego pojęcia o mechanice pojazdów. Dlatego nie każdy jest w stanie sam wykonać naprawę. W zasadzie u mechanika uporamy się z niesprawnym sworzeniem wahacza od ręki. Koszt to kilkanaście złotych lub więcej w zależności od cennika.


Jak wymienić sworzeń wahacza?

Sworzeń wahacza jest umiejscowiony w przedniej części auta. Przypomina literę A lub U w zależności od marki samochodu, choć może mieć też inną formę. Chroni go gumowa okrywa. 

Po odkręceniu koła oraz uniesieniu samochodu można przystąpić do naprawy. Na początku należy odkręcić nakrętki, które łączą sworzeń ze zwrotnicą. Może być to trudne, dlatego warto przedtem spryskać to miejsce preparatem o właściwościach smarujących. Po usunięciu nakrętki zajmujemy się śrubami znajdującymi się na dole. Pomocny przy tym okaże się specjalny sprzęt – ściągacz do sworznia. Czasem sworzeń jest przynitowany bezpośrednio do wahacza, dlatego wymiana staje się bardziej kłopotliwa.

Po usunięciu uszkodzonego sworznia wahacza dokładnie czyścimy to miejsce, na przykład szczotką drucianą. Dopiero później instalujemy tam nowy model. Dokładnie dokręć śruby i kilkukrotnie sprawdź ich mocowanie. Wymagany jest do tego odpowiedni klucz dynamometryczny.

W zależności od typu zawieszenia w wielu przypadkach konieczna jest kontrola geometrii zawieszenia. A to oczywiście wymaga specjalnego sprzętu, który posiada tylko mechanik. To dodatkowo ponosi cenę usługi. 


 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*