sprawdzanie poziomu oleju silnikowego

Jak właściwie sprawdzić poziom oleju silnikowego?


Niestety, nie o wszystkich awariach, czy brakach płynów eksploracyjnych poinformują nas kontrolki znajdujące się na pulpicie auta. Zdarza się i tak, że problem musi być już bardzo poważny, że w pojeździe zapalają się odpowiednie sygnały ostrzegawcze. Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę, jak sprawdzić poziom oleju silnikowego. Podpowiadamy, w jaki sposób zrobić to prawidłowo!


Kontrolka oleju – dlaczego jest ważna?

Na nieszczęście, niewielki odsetek pojazdów samochodowych jest wyposażony w kontrolkę oleju silnikowego. To znacznie utrudnia nam piecze nad odpowiednim poziomem tego płynu. Jeśli nie sprawdzamy tego parametru systematycznie może dojść do sytuacji, w której silnik się zatrze. To zjawisko naraża nas na poważne wydatki, bo niekiedy dodatkowo musimy wymienić jeszcze inne części, albo zastanowić się nad zakupem nowego auta to bywa tańsza opcja.

Jak prawidłowo sprawdzić poziom oleju silnikowego?

Należy regularnie sprawdzać poziom oleju silnikowego w aucie. Nie trzeba od razu jechać do serwisu, bo można samodzielnie wykonać taki test. Jak to zrobić? Musisz poczynić kilka prostych czynności. Poniżej znajdziesz instrukcje krok po kroku:

  • ustawiasz pojazd na równej oraz na płaskiej powierzchni – w innym wypadku wynik nie będzie miarodajny
  • odczekaj kilka minut aż silnik ostygnie – co najmniej 20 minut
  • otwórz maskę i zablokuj klapę
  • wyciągnij bagnet olejowy
  • wytrzyj bagnet czystą miękką bawełnianą szmatką, aby dokładnie usunąć resztki oleju
  • włóż ponownie bagnet na miejsce aż do samego końca
  • wyjmij bagnet znów, ale dokładnie mu się przyjrzyj.

Bagnet olejowy ma zaznaczoną miarkę – podziałka zawiera minimum i maksimum. Jeśli płyn znajduje się nieco niżej od dopuszczalnej granicy normy konieczna jest dolewka oleju silnikowego. Rób to tylko na wystudzonej jednostce paliwowej.

Ważne jest, aby nie przekroczyć wyznaczonej przez producenta linii wskaźnika! Dlaczego? Nadmiar, jak i za niski stopień nie jest dobry dla pojazdu i może prowadzić do wielu poważnych konsekwencji. Dolewki po trochę sprawdzą się tu lepiej niż jeden raz uzupełniać nietrafnie, czyli nalać za dużo. Wtedy łatwiej trafić w wyznaczone pole!

Olej silnikowy – co trzeba jeszcze wiedzieć o jego sprawdzaniu?

Nie tylko poziom oleju silnikowego jest ważny. Koniecznie zwróć uwagę na zapach, konsystencje oraz ogólny stan cieczy. Bywa, że podczas wyciągania bagnetu widać na nim liczne zanieczyszczenia, albo inny kolor oleju niż był nalany. To zdecydowany sygnał alarmowy, że coś jest nie tak! Problem może być z filtrem cząstek stałych. Zrób test, a więc wylej kroplę oleju na czysty biały papier, dzięki temu dokładnie zobaczysz, czy są zanieczyszczenia, czy nie i jak wygląda odcień oleju. Co ważne ten brudny wolniej rozprzestrzenia się na kartce niż ten czysty. Lepkość natomiast dobrze sprawdzić za pomocą palców.

Najlepiej robić dolewkę identycznym typem oleju silnikowego! Musi mieć on odpowiednie parametry dopasowane do konkretnego modelu silnika. Skorzystaj z pomocy pracownika sklepu motoryzacyjnego, albo sprawdź tę informację w darmowej wyszukiwarce online. Po wpisaniu danych pojazdu od razu masz wyświetlane najkorzystniejsze idealnie przystosowane warianty oleju silnikowego.

Latem trzeba dolać nieco większą ilość płynu silnikowego niż zimą. To spowoduje, że w upalne dni silnik będzie miał lepsze chłodzenie. To bardzo ważne!

Jeśli silnik pobiera za duże dawki oleju trzeba skontrolować stan jednostki napędowej u mechanika. To może być sygnał, że coś niepokojącego się dzieje. Należy pamiętać, że każdy pojazd zużywa więcej bądź mniej oleju silnikowego. Wpływ na to ma między innymi  rodzaj silnika, stan techniczny samochodu, a także przebieg.

Co ważne, w niektórych autach nie mamy żadnego bagnetu do sprawdzania poziomu oleju ani innego podobnego urządzenia. Co w takiej sytuacji? Wtedy to komputer wyświetla taką informacje, wobec tego automatycznie na pulpicie widać komunikat ostrzegawczy, jest on z delikatnym zapasem. Nie można jednak do końca ufać systemowi elektronicznemu, bo są pewne granice błędu, aczkolwiek niewielkie. Warto więc raz na jakiś czas udać się do serwisu na przegląd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *