pompowanie opon u mechanika

Ciśnienie w oponach – jakie jest prawidłowe?

Artykuł zaktualizowany 24 lutego 2020


Odpowiednia ilość ciśnienia w oponach jest niezwykle ważna. Ten aspekt ma wpływ na nasze bezpieczeństwo, poza tym na wiele innych kwestii. Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe? Nie wiesz? Koniecznie to sprawdź!


Optymalne ciśnienie w oponach – ile wynosi?

Kiedy kupujesz nowe opony masz na nich naklejki ze wszystkimi szczegółowymi danymi. Poza tym te informacje są również wytłoczone na samej gumie – zazwyczaj z boku. Mamy tam między innymi dokładne wytyczne o ciśnieniu w oponie. Producent podaje nam maksymalne dopuszczalne wartości! 

Maksymalne ciśnienie jest zawsze większe od tego zalecanego. Nie wiesz, jak ten drugi wariant wygląda w przypadku Twojego modelu ogumienia? Masz kilka opcji, dzięki którym uda się sprawdzić tę informacje. Poniżej znajdziesz wszystkie dostępne możliwości:

  • zapytaj w serwisie opon – dostępne są tam katalogi opon wielu producentów z dokładnymi opisami
  • zapytaj dilera samochodu – tam też sprawdza się informacje w katalogu opon
  • nie musisz nigdzie szukać tych danych, ponieważ wystarczy zajrzeć do auta – na klapce do tankowania, albo na przednich drzwiach jest zamocowana specjalna karta (tabliczka znamionowa) z rozmaitymi szczegółami dotyczącymi kół.

Co ważne zazwyczaj na ogumieniu, jak i na klapce mamy ilość podaną w kPa, czyli kilopaskalach. Należy pamiętać, że marometr (specjalistyczny przyrząd do pomiaru ciśnienia) wykazuje w barach. Jak zatem to przeliczyć? To wbrew pozorom bardzo proste wystarczy przesunąć przecinek, na przykład 300 kPa to będzie 3,0 bary.

Jeśli mimo wszystko nie udało się ustalić, jakie optymalne ciśnienie jest odpowiednie warto zastosować 2,20 bara. Ta opcja jest zalecana do większości pojazdów osobowych. To bezpieczna wartość, a więc nawet gdy różni się od tej dopasowanej do konkretnego samochodu nie narobi nam większych szkód.


Ryzyko posiadania niewłaściwego  ciśnienia w oponach

Zarówno za mała, jak i za duża ilość ciśnienia w ogumieniu nie jest dobra. W pierwszym przypadku opona jest za miękka, a zatem hałasuje. Poza tym narażamy gumę na większe zużycie, przede wszystkim wycieranie się bieżnika. Natomiast za twarde sprawiają, że spalasz dużo paliwa, może dojść nawet do wybuchu ogumienia.

Odpowiednie ciśnienie w oponie gwarantuje nam płynną jazdę – cichą oraz komfortową. Do tego zwiększamy żywotność ogumienia, jak i mamy zagwarantowaną dobrą przyczepność do podłoża. Warto więc co miesiąc kontrolować koła. Co ważne rób to minimum 6 godzin od chwili, gdy stoisz na postoju. Auto musi być na „zimno” w innym wypadku wynik wyjdzie niepoprawny!


W jaki sposób prawidłowo pompować opony?

Kiedy wiesz już, jaka ilość ciśnienia w ogumieniu jest odpowiednia czas pomyśleć o ewentualnym dopompowaniu brakującej objętości. W małych oraz w średnich autach nie ma problemu, ponieważ wszystkie 4 koła zazwyczaj posiadają taki sam poziom. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły, zwłaszcza gdy jesteśmy właścicielami pojazdów z oponami o różnej wielkości (pojawia się różnica w ich rozmiarze) bądź jest to duży gabarytowo samochód. Wtedy często przednie i tylne opony muszą mieć zupełnie inną wartość ciśnienia dla każdej osi!

Możesz pompować w barach lub w atmosferze. Różnica pomiędzy tymi oznaczeniami wynosi tylko 1%, a zatem nie robi to nam za dużych rozbieżności. Istnieje kilka sposobów na uzupełnienie braków ciśnienia w oponie, ponieważ możesz udać się do mechanika i skorzystać z fachowej pomocy lub samodzielnie rozwiązać ten problem. W jaki sposób to zrobić? Wykorzystaj urządzenia przenośne (można je kupić w sklepach motoryzacyjnych lub w większych supermarketach), albo postaw na kompresor dostępny na stacji benzynowej. Sama czynność jest prosta:

  • ustawiasz odpowiednią wartość na sprzęcie
  • odkręcasz wentyl i spuszczasz trochę powietrza w celu oczyszczenia wnętrza
  • podłączasz sprzęt postępując zgodnie z instrukcją
  • na koniec dobrze dokręcasz nakrętkę.

Stale trzeba kontrolować wskaźnik, aby nie przesadzić z ilością i odpowiadała ona zalecanej porcji. Brak uzupełnisz sprężonym powietrzem tudzież czystym azotem. 


 

Dodaj komentarz