kolo dwumasowe

Objawy awarii i zużycia koła dwumasowego

Artykuł zaktualizowany 20 września 2020


Koło dwumasowe wiąże się z kosztowną naprawą. Jakie są objawy awarii? W jaki sposób uniknąć zużycia koła dwumasowego? Sprawdź koniecznie nasz poradnik!


Koło dwumasowe – co to takiego?

Koło dwumasowe stanowi element układu napędowego, a dokładnie systemu przeniesienia. Ta część jest zlokalizowana pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów. Znajdziemy ją nie tylko w pojazdach samochodowych, ale również w maszynach roboczych, które wykorzystują ruch obrotowy.  Koło dwumasowe składa się aż z kilkunastu elementów – masy pierwotnej i wtórnej, łożyska ślizgowego, sprężyn łukowych, pokrywy, ślizgów, a także tarczy zbierakowej. W nowocześniejszych wariantach zamiast sprężyn łukowych pojawia się typ piórowy.

Za co odpowiada koło dwumasowe? Głównym jego zadaniem jest wytłumienie wszystkich pojawiających się wibracji właśnie w układzie napędowym. Tłumiki skutecznie pochłaniają wszelkie drgania. Ponadto koło dwumasowe zwiększa komfort jazdy, pozwala nam jechać z mniejszą prędkością obrotową. W ten sposób auto spala mniejszą ilość paliwa.

Objawy zużycia koła dwumasowego

Niestety, koło dwumasowe cechuje się wysoką awaryjnością. Nie da się uniknąć wymiany tej części, najczęściej trzeba to zrobić po przejechaniu 160 000 – 200 000 km, choć bywa że i wcześniej, bo jedynie po pokonaniu 60 000 – 70 000 km.

Jest wiele czynników, które przyczyniają się do zużycia koła dwumasowego. Mowa przede wszystkim o:

  • częstej jeździe na maksymalnych obrotach silnika
  • jeździe na nieprawidłowym biegu
  • niewypale silnika na jałowym biegu oraz podczas jazdy
  • niewypałach cylindrów, które są spowodowane głównie niskim ciśnieniem w jednym z cylindrów
  • problemach przy załączaniu silnika.

To wszystko sprawia, że koło dwumasowe szybciej się zużywa. Stan tego elementu ocenisz przede wszystkim po jego wyglądzie. Należy sprawdzić powierzchnię roboczą dwumasy, a więc obszar, w którym styka się ono z tarczą sprzęgła. Zarysowania, pęknięcia oraz widoczne przebarwienia (główny powód brak odpowiedniej ilości smaru) – to sygnały, że trzeba dokonać wymiany. Można zauważyć jeszcze inne zmiany w aucie, między innymi:

  • szarpanie przy ruszaniu
  • hałas i stukanie silnika w czasie włączania oraz wyłączania zapłonu
  • brak możliwości płynnego ruszania, jak i zmiany biegów
  • przerywanie i nierówną pracę silnika
  • rozmaite stuki i hałasy zlokalizowane w otoczeniu skrzyni biegów
  • drgania, które wydobywają się z okolicy silnika na jałowym biegu, bywa że są przenoszone aż na karoserię, wobec tego mocno można je odczuć.

Wiele osób robi łatwy test, który pokazuje, czy ta część jest do wymiany, czy nie. Jak to sprawdzić? Jedziesz samochodem z prędkością około 12000-15000 obr/min, czyli na najwyższym biegu – to 5 bądź 6 w zależności od modelu pojazdu. Stuki i inne hałasy potwierdzą pojawienie się awarii.

Awaria koła dwumasowego – jak jej zapobiec?

Stosowanie kilku prostych zasad może przedłużyć żywotność koła dwumasowego. Poniżej znajdziesz przydatne wskazówki:

  • odpalasz i gasisz silnik zawsze na wciśniętym pedale sprzęgła
  • unikaj ruszania z piskiem opon, jak i gwałtownego puszczania pedału sprzęgła
  • jeśli ciągniesz przyczepę dokładnie sprawdź jej wagę, nie może być ona wyższa niż dopuszczalna norma, bo to może przeciążyć koło dwumasowe
  • nigdy nie ruszaj z niską prędkością będąc na wysokich obrotach, bo to prowadzi do przeciążeń.

Jeśli dojdzie do awarii koła dwumasowego nie należy go pchać w celu odpalenia, z tak zwanej „dwójki”. To zamiast pomóc może jeszcze bardziej zaszkodzić!

Koszt wymiany koła dwumasowego

W zależności od modelu auta cena wymiany koła dwumasowego jest różna, to miej więcej 400-700 złotych. Zdarza się, że dodatkowo należy kupić nowe sprzęgło. Robocizna będzie jedna, ale jedynie podwoimy koszt zakupu części.

Kiedy konieczny jest zakup nowego koła dwumasowego stawiaj na produkty renomowanych marek. Unikaj natomiast regeneracji tej części, bo taka oszczędność szybko może się okazać podwójnym wydatkiem, dlatego że trzeba wymienić poszczególne wewnętrzne elementy koła dwumasowego, a one muszą być wysokiej jakości.

Dodaj komentarz