Artykuł zaktualizowany 3 października 2021
Historia niemieckiego Volkswagena zaczyna się jeszcze w latach 30. XX wieku. Wraz z zakończeniem się I wojny światowej motoryzacja coraz bardziej się rozwijała, a co za tym idzie, ilość ludzi, którzy wykazywali chęć posiadania własnego auta, stale rosła. Rzeczywistość była jednak naprawdę brutalna, dlatego na taki luksus mogły sobie pozwolić tylko jednostki. Trend ten postanowił zmienić Volkswagen, któremu wyszło to po prostu świetnie. Jakie modele niemieckiego koncernu zrewolucjonizowały świat?
Volkswagen Garbus, czyli kultowość w czystej postaci
Nie ma co się oszukiwać, po jego premierze świat po prostu oszalał na punkcie garbusa. Pomalowany w kwiaty egzemplarz stał się jednym z symboli Woodstocku odbywającego się w roku 1969. Sam samochód pojawiał się w filmach Stanleya Kubricka, czy też Woody’ego Allena. Każda osoba, która poruszała się tym pojazdem, podkreślała jego niesamowitą wszechstronność. Jeden z amerykańskich farmerów przerobił auto na traktor, aby zaorać nim pole. Nie możemy nie wspomnieć o tym, że na poszczególnych rynkach samochód ten ma swoje lokalne pseudonimy.
W naszym kraju jest garbusem, mieszkańcy USA nazywają go Beetle, a w pozostałych krajach nazywano go takimi określeniami, jak Foxi, Buba, Fusca, mysz, pchła, czy też żółw. Jednak co tak naprawdę stoi za kultowością tego pojazdu? Spora część osób mówi o kilku konkretnych cechach, do których z pewnością musimy zaliczyć niepowtarzalne brzmienie silnika typu bokser. Nie bez znaczenia jest również staroświecka ergonomia, świetny układ kierowniczy oraz image. Wszystko to w połączeniu sprawia, że garbusa zna każdy fan motoryzacji.
Volkswagen Transporter T2 – popularny ogórek
Volkswagen Transporter T2 wyjechał z fabryki w roku 1867 jako następca modelu Volkswagen Transporter T1. Okazał się istnym hitem sprzedaży w szczególności pośród grupy zwanej hipisami. Już rok po premierze został wyprodukowany dwumilionowy egzemplarz. W roku 1971 dokonano niezbyt inwazyjnego faceliftingu. Za jego sprawą przede wszystkim przeniesiono przednie kierunkowskazy nad reflektory, a także zmieniono ich kształt z owalnego na kwadratowy. Popularny „ogórek” oferowany był z naprawdę szeroką gamą silników.
Na początku dostępny był motor o pojemności 1.6 l i mocy 47 KM. 4 lata później jednak dokonano kilku modyfikacji, których efektem były dodatkowe 3 KM. Dostępne były także takie jednostki napędowe jak 1.6 l o mocy 62 KM, a także 1.8l o mocy 68 KM. Nie możemy również nie wspomnieć o motorze zarezerwowanym dla najbardziej wymagających klientów. Mowa oczywiście o silniku o pojemności 2.0 l, który generował 70 KM. Warto wspomnieć, że w tym egzemplarzu dostępna była 4-biegowa manualna skrzynia biegów.
Golf 1 – istny sukces niemieckiego koncernu
Na przełomie lat 60. i 70. niemiecka marka postanowiła stworzyć ponadczasowy model o nazwie Golf. Samochód jak na ówczesne czasy był naprawdę nowoczesny. Napęd na tylną oś wraz z silnikiem zamontowanym z tyłu były prawdziwymi nowościami. Nie bez znaczenia okazał się także zaostrzony kształt samego nadwozia, który pozytywnie wpłynął na praktyczność samochodu. W roku 1976 światło dzienne ujrzała wersja GTI, a także seryjnie montowany silnik Diesla. 3 lata później pojawiły się dwie nowe wersje. Jetta, czyli opcja z tak zwanym bagażnikiem oraz Cabriolet.
W 1980 roku Volkswagen zdecydował się na dość poważny facelifitng. Tylne wąskie lampy zostały zastąpione szerokimi rozwiązaniami, a samo wnętrze została znacznie odświeżone. Dwa lata później byliśmy świadkami kolejnych zmian. W wersji GTI zamontowano znacznie mocniejszy silnik. Światło dzienne ujrzała także wersja GTD, która połączyła świetne osiągi z naprawdę niskim zużyciem paliwa.