Artykuł zaktualizowany 26 lutego 2020
Uszkodzenie zderzaka może powstać z wielu powodów. Niestety, ale wizyta u lakiernika wiąże się z dość sporym wydatkiem. Na szczęście z niewielkimi usterkami możemy poradzić sobie sami. Jak samodzielnie naprawić pęknięty zderzak? Podpowiadamy!
Pęknięty zderzak – co zrobić?
Odrapany lub pęknięty zderzak w zależności od skali problemu nie zawsze wymaga od razu pomocy fachowca. Dzięki odpowiednim narzędziom oraz niewielkiej wprawie i kilku sztuczkom uda się nam samodzielnie ukryć skutecznie wszystkie drobne uszkodzenia. Co istotne, w ten sposób przede wszystkim zaoszczędzisz sporą sumę pieniędzy. Cała naprawa wyniesie nas około 200 złotych. Wystarczy jedynie odrobina wiedzy i wprawna ręka, a zakamuflowanie ubytku będzie całkowicie niewidoczne.
Zestaw do naprawy pękniętego zderzaka
Zanim przystąpimy do naprawy musimy odpowiednio przygotować stanowisko pracy. Aby ukryć pęknięcie zderzaka potrzebujemy kilkunastu narzędzi oraz środków. Znajdziesz niezbędne rzeczy w sklepach motoryzacyjnych, a także w sieci. Poniżej masz szczegółową listę wymaganych produktów:
- klocek szlifierski z korka i z gąbki
- papier ścierny o gradacji – P80, P180, P400, P600, P800
- zestaw naprawczy składający się z żywicy, a także maty szklanej
- podkład do tworzywa sztucznego
- szpachla przeznaczona do tworzyw sztucznych
- zwykła szpachelka
- lakier bazowy
- lakier bezbarwny
- zmywacz silikonowy.
Wiele z tych przedmiotów znajdziesz w swoim warsztacie, więc pozwoli to jeszcze bardziej zmniejszyć koszty związane z naprawą pękniętego zderzaka.
Samodzielna naprawa pękniętego zderzaka – krok po kroku
Aby efekt finalny był zadowalający musimy pamiętać o przestrzeganiu kolejności wykonywania poszczególnych zadań, a także o odpowiedniej technice. To pozwoli przeprowadzić naprawę pękniętego zderzaka nie gorzej od profesjonalisty.
I faza – mycie i odtłuszczanie
Zacznij od umycia uszkodzonego miejsca i jego odtłuszczenia. Wykorzystaj do tego aktywną pianę, dzięki temu pozbędziesz się wszystkich zanieczyszczeń. Do spłukania środka najlepiej sprawdzi się woda pod ciśnieniem. Dokładnie osuszamy przygotowane podłoże, a na samym końcu przemywamy je zmywaczem silikonowym.
II faza – szlifowanie oraz klejenie
Zeszlifuj ranty pęknięcia nie zapominając o jego okolicach. Wykorzystaj papier P80 lub wiertarkę ze szczotką drucianą. Potem przechodzimy do odwzorowania kształtu elementu. Konieczne będzie sparowanie, czyli spasowanie dwóch części, tak aby w trakcie klejenia się nie rozjechały. Nawierć kilka małych otworków, a następnie połącz je ze sobą drucikami. Potem przejdź do klejenia. Jeszcze raz przemyj miejsce zmywaczem silikonowym. Na to przymocuj 2-3 arkusze maty szklanej zachowując niewielki zapas. Stosuj się dokładnie do instrukcji zestawu naprawczego! Ważne jest, aby mata była dobrze nasączona żywicą. Zazwyczaj naprzemiennie nakładamy jeden środek na drugi. Gotowy zderzak pozostawiamy do wyschnięcia, dopiero potem szlifujemy klockiem – płaskie części tym z korka, a pozostałe z gąbki.
III faza – szpachlowanie
Mamy już przygotowaną bazę przechodzimy do szpachlowania zderzaka. Przeszlifuj jeszcze raz cały fragment papierem ściernym P180. Użyj na to zmywacz silikonowy. Wyrównamy całość szpachlówką do tworzyw sztucznych. Ma ona dość elastyczną formę, dlatego bez trudu uda się nałożyć cienką warstwę. Powinna mieć nie więcej niż 3 mm!
Pozostawiamy szpachlówkę do utwardzenia, gdy tak się stanie można spokojnie szlifować. Należy usunąć wszystkie dziurki i inne nierówności. W pierwszej kolejności wykorzystaj papier P400, później P600.
IV faza – podkładowanie
Na równą powierzchnie nakładamy zmywacz silikonowy i zabezpieczamy miejsce wokół. Przechodzimy do nakładania podkładu – konieczne są 3 warstwy. Po każdym malowaniu poczekaj kilka minut aż preparat odparuje i wyschnie.
V faza – lakierowanie
Po podkładowaniu ponownie delikatnie ścieramy, ale na mokro papierem P600 i P800. Ostatnia faza jest najtrudniejsza i wymaga precyzji. Na odtłuszczoną powierzchnie wprawnym ruchem aplikujesz środek – rozpylasz cienką warstwę dwukrotnie z zachowaniem ostępu na wyschnięcie. Jeśli są zacieki musisz zeszlifować, a następnie znów nakładać lakier od początku.