Artykuł zaktualizowany 2 lutego 2020
Wizyta w warsztacie samochodowym to najczęściej jeden z obowiązków przypisywanych mężczyznom. Panie rzadko decydują się na samodzielne odwiedziny, ze względu na obawy dotyczące niewystarczającej wiedzy o pojeździe, czy konieczności odpowiadania na trudne technicznie pytania.
Za niechęcią bardzo często stoją nieprzyjemne doświadczenia kobiet, które zostały potraktowane jako niekompetentne, zawyżono im cenę usługi lub nie wykonano jej w należyty sposób. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?
Odpowiednie przygotowanie
Przede wszystkim kobiety muszą sobie uświadomić, że ustalenie przyczyn awarii czy usterki jest zadaniem mechanika. Odwiedzając warsztat, nie muszą wskazywać potencjalnych źródeł problemu. Ważne jest jednak opisanie objawów, którymi mogą być na przykład niepokojące dźwięki, wydobywające się z danego miejsca lub nietypowa praca samochodu. Tego rodzaju opis będzie stanowić cenną wskazówkę dla mechanika, który szybciej zdiagnozuje problem.
Pamiętajmy, że w trakcie opisu wcale nie jest wymagane posługiwanie się terminologią motoryzacyjną. Jeśli zależy nam na tym, aby jak najlepiej przygotować się do wizyty w warsztacie, warto wcześniej poszukać informacji w internecie lub porozmawiać ze znajomymi, którzy bardziej znają się na motoryzacji. Dobre przygotowanie zwiększy pewność siebie kobiety i ośmieli ją podczas wizyty.
Sprawdzanie ceny
Wiele kobiet stresuje się przed wizytą w warsztacie, bojąc się, że zostaną oszukane co do ceny usługi. Aby zminimalizować to ryzyko, warto poszukać informacji o cenniku za poszczególne naprawy w internecie. Porównując oferty poszczególnych warsztatów, będziemy bardziej świadome i zareagujemy, gdy cena wyda się nam znacznie zawyżona. Przed wyborem konkretnego mechanika zasięgnijmy opinii u znajomych. Warto skorzystać z usług zaufanego warsztatu, w którym usługi są wykonywane w sposób profesjonalny. Inną opcją jest poszukanie opinii w Internecie.
Zasady komunikacji
Komunikowanie się z mechanikiem może być niekomfortowe dla kobiet, zwłaszcza jeśli ten operuje typową dla zawodu terminologią. W takiej sytuacji nie wstydźmy się poprosić o wyjaśnienia. Jako klientki mamy do tego pełne prawo. Jeśli jakaś kwestia jest dla nas niejasna, mechanik ma obowiązek udzielić informacji. Gdy jednak niechętnie mówi o szczegółach, a jego zachowanie wzbudza u nas niepokój, lepiej zrezygnować z jego usług i poszukać innego specjalisty. Dobry mechanik odpowie na nasze pytania i rozwieje wątpliwości. W trakcie wizyty należy ustalić wszystkie szczegóły, takie jak termin odbioru i wstępna wycena.
Poprośmy również o protokół przyjęcia samochodu do naprawy, w którym określa się m.in. stan techniczny pojazdu, ewentualne usterki, uszkodzenia lakieru i liczbę przejechanych kilometrów. Aby upewnić się co do wartości wykonanej usługi, na fakturze lub rachunku powinien znaleźć się dokładny opis wykonanych czynności. Po dokonaniu naprawy nie bójmy się poprosić o zużyte części. Pozwoli to sprawdzić, czy na pewno konieczna była wymiana na nowe. Konieczna jest także jazda próbna z ekspertem tuż po naprawie, ale jeszcze przed odbiorem pojazdu. Dzięki temu dowiemy się, czy usługa została wykonana w sposób należyty.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Jeśli mimo wszystko wizyta u mechanika nadal przyprawia nas o stres, warto poszukać warsztatów przyjaznych kobietom. Do tej grupy zalicza się sieć warsztatów RAVENOL PROFESSIONALS, która wyróżnia się dopasowaniem do wymagań stawianych przez klientki oraz odpowiednim podejściem. W warsztatach znajdują się poczekalnia, toaleta oraz inne udogodnienia, takie jak sieć Wi-Fi, czasopisma i telewizja.
Dzięki temu czas spędzony na czekaniu na odbiór samochodu przebiega w przyjemnej atmosferze. Sieć została stworzona w ramach akcji „Warsztaty przyjazne kobietom – Kobiety przyjazne warsztatom”, której celem jest przekonanie kobiet, aby nie bały się samodzielnych wizyt u mechanika i nie traktowały tego jako jednego z męskich obowiązków. Osoby pracujące w warsztatach należących do sieci otrzymały „Standardy obsługi klienta”, w których zostały zawarte zasady dotyczące komunikacji i preferowanych zachowań. Standardy te ukierunkowane są na jasność i zrozumiałość przekazu. Dodatkowo mechanicy zostaną przeszkoleni z zakresu komunikacji z kobietami i rozumienia ich potrzeb jako klientek.
Przewiduje się, że do końca 2019 roku, sieć będzie liczyć około 150 punktów. Ambasadorką akcji „Warsztaty przyjazne kobietom – Kobiety przyjazne warsztatom” jest Gosia Rdest – wielokrotna uczestniczka wyścigów samochodowych, która pokazuje, że kobiety mogą radzić sobie w świecie motoryzacji równie dobrze, a nawet lepiej niż mężczyźni.
Podsumowując, wizyta w warsztacie samochodowym wcale nie musi być stresującym i nieprzyjemnym obowiązkiem. Wystarczy odpowiednie przygotowanie i pozytywne nastawienie. Warto zdecydować się na samodzielne załatwienie sprawy, aby przekonać się, że nasze obawy w dużej mierze były nieuzasadnione. Pamiętajmy, że wizyta w warsztacie wcale nie wymaga „tajemnej wiedzy”, którą rzekomo posiadają tylko mężczyźni.