Artykuł zaktualizowany 4 lutego 2021
Asortyment opon samochodowych, które można kupić dla swoich czterech kółek, dzieli się na modele sezonowe i wielosezonowe, o czym nie każdy wie. Czym się one różnią? Te pierwsze wymieniamy dwa razy do roku – zmieniamy komplety dostosowując je do warunków na drodze związanych z rożnymi porami roku.
Drugie natomiast regularnie pompujemy, dbamy o równe ciśnienie, sprawdzamy stan bieżnika i… jeździmy na nich cały rok, bez względu na to, czy jest śnieg czy deszcz. Jest tak przynajmniej do czasu, gdy osiągną odpowiedni stopień zużycia, gdyż wtedy zawsze czeka kierowcę wizyta w punkcie wulkanizacyjnym.
Skąd ten podział?
Opony całoroczne nie wymagają przechowywania, tak jak te letnie i zimowe, wydaje się więc, że naturalnym powinno być, iż produkuje się tylko je. Logicznie rozumując było by to nie tylko wygodne dla właścicieli samochodów, ale także niezwykle funkcjonalne. Opony wielosezonowe nigdy nie będą mogły jednak dorównać pod względem właściwości nowemu ogumieniu sezonowemu, ze względu na swoją uniwersalność, a więc i konieczność pogodzenia właściwego odprowadzania wody, z utrzymaniem przyczepności i bezpieczeństwem jazdy na śniegu.
Dalecy jesteśmy zatem od teorii spiskowych uwzględniających interesy wielkich koncernów oponiarskich. Faktem jest jednak, że nawet zdania użytkowników aut są w tej kwestii podzielone, dlatego tym ważniejsze jest odpowiednie zrozumienie natury opon całorocznych i związanej z nią specyfikacji technicznej.
Ten artykuł Ciebie zainteresuje – Jak bezproblemowo przejść badania techniczne?
Budowa opony całorocznej
Jak już wspomnieliśmy powyżej, opony wielosezonowe projektuje się w taki sposób, by były one zdolne zapewnić bezpieczeństwo jazdy zarówno latem, jak i mierząc się z warunkami atmosferycznymi i temperaturami występującymi zimą. Otrzymują one więc różne właściwości, jednakże bardziej uśrednione, niż w przypadku ogumienia sezonowego, gdzie bieżnik i struktura są mocniej profilowane pod kątem pory roku i warunków ich użycia. Różnice te objawiają się w szczególności, jeśli przyjrzymy się bliżej:
- oporowi toczenia opon w konkretnych warunkach,
- odprowadzaniu wody spod kół poprzez układ rowków bieżnika,
- miękkości ogumienia (opony wielosezonowe muszą być jednocześnie odporne na niskie temperatury, jak i wakacyjną podróż po gorącym asfalcie),
- liczbie lameli (odpowiadają one za utrzymanie przyczepności opon na śniegu).
Opony całoroczne to zatem liczne kompromisy związane z ich budową, ale to także rozwiązanie, które nie pozwoli żadnemu kierowcy zostać zaskoczonym przez nagłą zmianę pogody.
Dla kogo opony wielosezonowe?
Nie każdy kierowca powinien wybierać opony wielosezonowe, ponieważ fakt, że są one uniwersalne ma tyle samo plusów jak i minusów, które trzeba indywidualnie ocenić przez pryzmat swoich potrzeb. Podstawową granicą są tu… ekstremalne warunki, które choć polska pogoda funduje nam bardzo rzadko, czasem się zdarzają.
Intensywne opady deszczu lub śniegu dla opon całorocznych mogą okazać się problemem. Tak samo może stać się przy bardzo wysokich lub bardzo niskich temperaturach (takie ogumienie i tak zużywa się szybciej, a ekstremalne warunki jedynie przyspieszą ten proces). Jeśli jednak kierowca zwleka z wymianą opon letnich na zimowe, to o wiele lepiej dla niego i bezpieczeństwa innych użytkowników drogi, by kupując ogumienie zainwestował raczej w komplet wielosezonowy.
Warto jednak zauważyć, że jazda miejska po asfalcie nie będzie się tu tak bardzo różnić w przypadku tych dwóch rodzajów opon – tacy kierowcy będą więc zadowoleni z „wielosezonówek” (w przeciwieństwie do właścicieli pojazdów mieszkających w głębi lasu, czy w wysokich górach).
Co wziąć tu pod uwagę podczas zakupu?
Najlepsze opony dla auta to takie, które spełnią wymagania swojego właściciela, a jak wiemy potrzeby te mogą być bardzo różne. Podczas zakupu należy więc zwrócić uwagę między innymi na stopień kompromisu kompletów wielosezonowych dotyczący :
- długości drogi hamowania i skuteczność opon w tym procesie,
- komfortu jazdy,
- jakości, ceny i funkcjonalności,
- hałasu generowanego przez oponę podczas toczenia,
- precyzji kierowania.
Jedno jest pewne. Bieżnik całoroczny to dobry wybór jeśli mamy na celu ekonomiczny zakup dla miejskiego trybu jazdy ze sporadycznymi, dłuższymi trasami.