Artykuł zaktualizowany 24 października 2020
Opony są bardzo ważnym elementem w pojeździe. Ich stan mocno wpływa na nasze bezpieczeństwo oraz na jakość jazdy. Ta część wymaga regularnej wymiany, bo ulega szybkiemu zniszczeniu. Kiedy należy to zrobić? Nie masz pojęcia? Koniecznie sprawdź nasze praktyczne porady!
Zużycie opon najważniejszym czynnikiem
Opony samochodowe, tak samo jak inne części ulegają zniszczeniu. Kiedy ogumienie się zużywa bieżnik staje się płytki, a to ma wpływ na komfort jazdy, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Co więcej taka opona może w każdej chwili pęknąć lub odkleić się od bieżnika. To wszystko powoduje liczne niebezpieczne sytuacje, dlatego ważna jest regularna kontrola ogumienia.
Stan ogumienia jest badany w czasie corocznej kontroli w stacji diagnostycznej, ale warto robić to również samemu. Nie każdy przecież jeździ na corocznych oponach, a zatem je wymienia, a więc ma aż dwa komplety.
Kiedy trzeba wymienić opony na nowe?
Opony trzeba bacznie obserwować, bo ich wygląd dużo mówi o ich stanie technicznym. Czasami nawet pogorszenie jazdy może być sygnałem, że ogumienie nie jest w najlepszej kondycji. Kryteriów świadczących o tym, że należy wymienić opony jest wiele, to między innymi:
- głębokość bieżnika
- wiek opon
- liczba przejechanych kilometrów.
W przypadku głębokości bieżnika przepisy mówią, że ich minimalna wartość może wynosić 1,6 mm. Należy jednak pamiętaj, że nowe modele mają ten wskaźnik dużo wyższy, bo aż 8 mm. Więc różnica jest dość spora. Za to producenci proponują dla ogumienia letniego minimum 2-3mm, a dla zimowego 4mm. Mały bieżnik zwiększa drogę hamowania na mokrej nawierzchni, poza tym w warunkach zimowych pogarsza jazdę na śliskiej drodze. Wobec tego trzeba przy bardziej wyrobionym ogumieniu wolniej jeździć ze względów bezpieczeństwa.
Opony się starzeją, nie można ich użytkować dłużej niż 10 lat. Choć w większości przypadków musimy dużo wcześniej dokonać zakupu, bo powstały zniekształcenia i nieregularności. Na ogumieniu można zauważyć również zmniejszenie głębokości bieżnika, twardszą gumę, a także wyraźne pęknięcia, a nawet rozwarstwienia. To nie wszystko, bo widać plamy, odparzenia opon, odkrycie drutówki, czy rozdarcia. Są to wyraźne znaki, że wymiana jest konieczna i nie ma co z tym zwlekać. Wiek opon określisz poprzez sprawdzenie oznaczeń – daty produkcji. Informacja ta jest zlokalizowana z boku za symbolem DOT, ale co kluczowe nie bezpośrednio za nim! Termin to 3 bądź 4 cyfry, które są zaznaczone dodatkowym tłoczeniem. Jeśli są 3 to te modele opon trafiły na rynek przed rokiem 2000, a więc są dość stare.
Wiele osób zwraca uwagę też na ilość przejechanych kilometrów na danym ogumieniu. Jeśli podróżujemy dużo wiadomo, że opony będą zużywać się zdecydowanie szybciej niż przy krótkich, sporadycznych wyjazdach. Wpływ na to mają jeszcze inne rzeczy, między innymi szybkość jazdy, teren, a także warunki atmosferyczne. Przy umiarkowanej eksploatacji możemy użytkować ogumienie spokojnie przez 25-50 tysięcy kilometrów. Ciekawostką jest fakt, iż nieużywane opony również niszczeją i to dużo szybciej niż te używane na co dzień. Dzieje się tak w przypadku, gdy auto stoi dłuższy czas, albo gdy składujemy ogumienie w niewłaściwy sposób, czyli w złych warunkach.
Przy wymianie opon kieruj się przede wszystkim ich stanem technicznym! Zimowe modele są mniej wytrzymałe na zużycie niż te letnie, a to ze względu na mieszanki, które są stosowane do ich produkcji. Różnica może wynosić nawet 15-30%, więc tak zwane zimówki będą kupowane zdecydowanie częściej.
Wymiana opon – co jeszcze warto wiedzieć?
Jeśli musimy kupić nowe opony trzeba pamiętać o kilku niebywale ważnych kwestiach:
- wymienić należy cały komplet, a więc aż 4 sztuki. Można to jednak obejść i zakupić tylko 2 nowe opony, ale w tym przypadku montujesz je na tylną oś – to zapewnia dobrą przyczepność i stabilność
- dopasowuj odpowiedni rozmiar oraz inne parametry do modelu auta
- stosuj się do wszystkich wytycznych producenta, bo ogumienie ma spory wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy
- zużyte modele opon poddaj recyklingowi.