Artykuł zaktualizowany 5 grudnia 2020
Płynna jazda nie zawsze się udaje, czynników tego zjawiska może być kilka. Szarpanie przy ruszaniu zdarza się dosyć często, co ciekawe nie tylko niedoświadczonym kierowcom, czy absolutnym debiutantom. Jakie są tego przyczyny? Co z tym można zrobić? Sprawdź nasze praktyczne wskazówki!
Szarpanie przy ruszaniu – poznaj najczęstsze przyczyny tego zjawiska
Posiadanie auta zdecydowanie ułatwia nam codzienne funkcjonowanie, bywa jednak tak, że nawet drobna awaria może być bardzo problematyczna. Podczas ruszania czujesz wyraźne szarpanie? To nie jest dobry znak. Taka sytuacja może być spowodowana, między innymi usterkami sprzęgła. Mowa tutaj, między innymi o:
- zużyciu tarczy sprzęgła bądź koła zamachowego w miejscu styku z tarczą sprzęgła
- zużyciu tuleja prowadzącego łożyska wyciskowe
- uszkodzeniu tarczy dociskowej sprzęgła
- awarii sprężyn amortyzujących drgania skrętne
- awarii pompy sprzęgłowej
- miejscowym wzroście oporów między linką sprzęgła, a jej pancerzem, a więc o zacięciu linki sprzęgła w pancerzu
- zapowietrzeniu układu wyciskowego sprzęgła.
Niekiedy uda się wcześniej zauważyć również charakterystyczne odgłosy, które spokojnie można odróżnić od normalnej pracy silnika pojazdu. To sygnał świadczący o tym, że doszło do zużycia łożyska wyciskowego sprzęgła.
Jeśli szarpanie jest odczuwalne na zimnym silniku być może to właśnie on jest tego winowajcom. Choć w zasadzie zepsuć się mogło jeszcze wiele innych elementów, będzie to na przykład:
- niewłaściwa praca wtryskiwaczy
- nieszczelny układ wydechowy w okolicach sondy lambda
- niewłaściwy odstęp elektrod w świecach zapłonowych
- problemy z wtryskiem paliwa
- wadliwa regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu.
Kiedy wystąpiło szarpanie nie ma co zwlekać i trzeba, jak najszybciej udać się do warsztatu, bo ta usterka nigdy nie minie samoistnie, wręcz przeciwnie, z czasem nasili się jeszcze mocniej.
Koszty usunięcia awarii, czyli likwidacja szarpania przy ruszaniu
Przy wyraźnym szarpaniu przy ruszaniu nie obędzie się bez wizyty u mechanika. Fachowiec jest w stanie określić przyczynę tego zjawiska, a także ją skutecznie zlikwidować. Niestety, ale bez względu na rodzaj wykrytej usterki możemy spodziewać się sporych wydatków. Ignorowanie pewnych sygnałów może spowodować znaczne pogorszenie sytuacji. To sprawi, że remont auta będzie naprawdę kosztownym przedsięwzięciem bardzo obciążającym nasz domowy budżet.
Cena naprawy zależy w dużej mierze od typu usterki, a więc od tego co trzeba konkretnie wymienić. Mimo to zdecydowanie większe koszty poniosą właściciele, tak zwanych „dieslów”, bo tu same części są dość drogie, nie wspominając o robociźnie fachowca. Cena naprawy niekiedy przekracza ponad 5 000 złotych.
Jak zapobiec szarpaniu przy ruszaniu?
W przypadku aut zdecydowanie lepiej zapobiegać niż leczyć, bo naprawy są bardzo kosztowne, niekiedy zajmują nawet kilka dni. Jak uniknąć szarpania przy ruszaniu pojazdu? Przede wszystkim dbaj o sprzęgło, dlatego że w większości przypadków to właśnie ten element jest główną przyczyną dziwnych wstrząsów. Pamiętaj, że technika jego używania jest kluczem do przedłużenia żywotności tej części. Nadmierne obciążenie pojawia się, gdy:
- ruszamy, na tak zwanym półsprzęgle – dlatego też w czasie jazdy unikaj trzymania stopy na pedale sprzęgła, nawet delikatne jego dociskanie z czasem jest niezwykle szkodliwe
- gwałtownie puszczamy pedał sprzęgła, na przykład przy zmianie biegów. Trzeba to robić dynamicznie, ale bardzo płynnie.
Takie błędu popełniają nie tylko niedoświadczeni kierowcy, którzy dopiero uczą się tak naprawdę jeździć, bo bardzo często pewne rzeczy robimy zwyczajnie z przyzwyczajenia i z wygody. Nie zdajemy sobie nawet sprawy, że takie drobne czynności mają spory wpływ na działanie, a także na trwałość poszczególnych elementów auta.