odpowietrzanie ukladu chlodzenia

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?


Niestety, ale układ chłodzenia często się zapowietrza, a to prowadzi do wielu kłopotów. Powodów może być kilka, dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób temu zapobiec. Dobrze też umieć w razie konieczności przeprowadzić niewielką naprawę. Jak odpowietrzyć układ chłodzenia? Sprawdź!


Układ chłodzenia – co warto o nim wiedzieć?

Również w przypadku układu chłodzenia konieczne jest systematyczne sprawdzanie poziomu płynu. Niestety, ale wielu kierowców o tym zapomina! Tylko, gdy będzie idealna ilość tego środka to system jest w stanie pracować wydajnie. Kiedy wartość jest za niska to prowadzi do przegrzewania się silnika – skoki temperatury mogą być większe lub mniejsze. Pęcherzyki powietrza w układzie chłodzenia jeszcze pogarszają sytuację, mało tego ograniczają one przepływ tego preparatu, niekiedy całkowicie go blokując. Właśnie dlatego ważne jest w razie potrzeby odpowietrzanie tego systemu. Dobrze zatem raz na jakiś czas sprawdzić, czy nie ma w pojemniku płynu chłodzenia widocznych pęcherzyków powietrza.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?

Nie musisz od razu jechać do warsztatu i korzystać z pomocy mechanika, aby odpowietrzyć układ chłodzenia, ponieważ spokojnie możesz samodzielnie poradzić sobie z tym zadaniem. Musisz pamiętać jednak o kilku istotnych rzeczach:

  • Po pierwsze, silnik musi być zimny. Rozgrzany płyn mógłby nas poparzyć i wyrządzić wiele szkód pod maską.
  • Po drugie, musisz mieć nowy płyn, bo zawsze jest konieczne zrobienie, tak zwanej dolewki, czyli chodzi o uzupełnienie brakującej ilości do miejsca wyznaczonego na miarce pojemnika.
  • Po trzecie, samochód powinien stać na równej powierzchni. To pozwoli nam dokładniej określić rzeczywistą ilość płynu.

Proces odpowietrzania układu chłodzenia trwa jedynie kilka minut i wygląda nieco inaczej w zależności od tego, czy pojazd ma zainstalowany odpowietrznik czy też nie. Jeśli mamy ten element to wystarczy go odkręcić i poczekać aż powietrze uleci z układu. W momencie, w którym zacznie wydostawać się płyn mamy pewność, że zabieg zakończył się sukcesem. Pamiętaj, że niezbędne będzie uzupełnienie brakującej ilości środka w pojemniku!

Brak odpowietrznika nieco komplikuje sprawę, bo musimy samodzielnie pozbyć się powietrza. Na szczęście i na to istnieją sprawdzone patenty. Jak to zrobić? Mamy dwie opcje do wyboru. Poniżej masz obie możliwości z instrukcją krok po kroku:

  • Przy pierwszym wariancie wymagany jest zimny silnik! Dopiero kiedy samochód „ostygnie”, czyli obniży temperaturę mocno i energicznie ściskasz grube przewody układu chłodzącego znajdujące się w górnej części. Dzięki temu powietrze wydostanie się do zbiorniczka wyrównawczego, a stamtąd na zewnątrz. Brak pęcherzyków w tym miejscu świadczy o tym, że udało nam się skutecznie rozwiązać problem. Wystarczy dolać brakującą ilość płynu i to wszystko.
  • Druga możliwość jest zupełnie inna. Rozpoczynasz od włączenia silnika i uruchomienia klimatyzacji – ma mieć najwyższą temperaturę, ale za to niski poziom wiatraka. Ten zabieg sprawi, że w zbiorniczku pojawią się bąbelki jeśli oczywiście układ będzie zapowietrzony. Silnik powinien mieć 90 stopni, więc trzeba go rozgrzać, na przykład zwiększając obroty. Kiedy osiągniemy zamierzony cel pozostawiamy auto „na chodzie” jeszcze przez około 5 minut. W razie konieczności w trakcie uzupełniamy płyn chłodzący. Odczekaj kilkanaście minut aż silnik będzie zimny i ponownie sprawdź poziom preparatu. Może się okazać, że go brakuje, zrób wtedy dolewkę. Dobrze też udać się na krótką przejażdżkę, maksymalnie 2-3 kilometry. Te kilka kroków pozwoli skutecznie usunąć powietrze.

Te dwa sposoby doskonale radzą sobie z usuwaniem pęcherzyków powietrza, ponieważ efektywnie działają w większości przypadków. Nie zapominaj, aby systematycznie wymieniać płyn chłodzenia – zalecane jest to robić co 2-3 lata. W razie konieczności można wykonać dolewkę, dobrze aby był to ten sam płyn co wcześniej. Ewentualnie dopełnij innym rodzajem określanym, jako uniwersalny. Choć zielony środek nie nadaje się do mieszania, ponieważ ma w sobie glikol propylenowy, który może powodować niebezpieczne reakcje z innymi preparatami!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *