mechanik naprawia samochód

Jaki płyn wybrać do chłodnicy? Ważne rady.

Artykuł zaktualizowany 1 listopada 2019


Płyn chłodniczy jest niezwykle ważnym elementem w aucie, ponieważ w dużym stopniu wpływa na silnik. Dlatego tak istotne jest, aby był odpowiedni poziom tej cieczy, jak również i zastosowany wymagany rodzaj. Zatem, jaki płyn wybrać do chłodnicy? Co trzeba o nim wiedzieć? Sprawdź!


Jaki płyn wybrać do chłodnicy?

Płyn do chłodnicy odpowiada za chłodzenie silnika, do tego zapobiega korozji, erozji, a także kawitacji. Dlatego to jest tak istotne, aby był on odpowiednio dobrany do typu pojazdu. 

Istnieje kilka płynów chłodniczych, zawierają one nieco inne dodatki, różni je też typ zastosowanej technologii. Wyróżnia się trzy odmiany:

  • IAT, czyli Ignorganic Additive Technology tu podstawą płynu chłodniczego są krzemiany. To najstarsza technologia, posiada dość wiele wad, między innymi pojawia się krążący osad w układzie. Najlepiej pasuje do silników z żeliwnym blokiem i głowicą aluminiową.
  • OAT, czyli Organic Acid Technology ma podwyższoną trwałość, do tego zawiera kwasy organiczne oraz bezkrzemianowe płyny. Ponadto ma lepszą wymianę ciepła niż poprzedni model IAT. Niestety ten typ nie jest zalecany do starszych aut, ponieważ może powodować uszkodzenie uszczelek oraz lut ołowiowych.
  • HOAT, czyli Hybrid Organic Acid Technology także jest niezwykle trwały – około 5 lat. Ten płyn chłodniczy ma w sobie kwasy organiczne oraz krzemiany, które tworzą warstwę ochronną. Powstaje on dzięki technologi hybrydowej.

Produkt z glikolem etylenowym jest dość tani. Ma on wysoką temperaturę wrzenia, za to niską zamrażania. Natomiast droższy wariant z glikolem propylenowym mniej się krystalizuje, ale mocniej gęstnieje przy spadku temperatury.  


Jak wymienić płyn do chłodnicy?

Każdy producent podaje odpowiedni okres na wymianę płynu do chłodnicy w zależności od modelu. Tę informację znajdziesz w instrukcji obsługi. Zalecenia są rozmaite zazwyczaj trzeba to robić co 3-5 lat, albo po przejechaniu określonej liczby kilometrów miej więcej jest to 250 tys. 

Na początku trzeba pozbyć się starego płynu. Potem należy przepłukać cały układ wodą bądź specjalnym środkiem właśnie do tego stworzonym. Po uruchomieniu silnika odpowietrzymy ten element. Po odczekaniu aż ostygnie dopiero można przejść do nalewania nowej mieszanki lub gotowego produktu. Napełnij do miarki pomiędzy MIN a Max. Po pewnym czasie zdarza się tak, że potrzebne jest dolanie niewielkiej ilości, aby osiągnąć odpowiedni pułap w zbiorniczku.

Stary płyn do chłodnicy koniecznie zutylizuj zgodnie z zasadami dbania o środowisko. Nie wylewaj byle gdzie, ponieważ jest to niebezpieczna substancja!


Czy można mieszać płyn do chłodnicy?

Płyny do chłodnicy mają różne barwy, głównie odpowiadają one zastosowaniu konkretnej technologii. Można je ze sobą łączyć, ale nieodpowiednia mieszanka bardziej zaszkodzi samochodowi niż pomoże. Dlatego miksowanie kilku produktów trzeba pozostawić fachowcom, którzy świetnie wiedzą co do czego dodać. Bo możesz zestawić ze sobą nie to co trzeba, a niekiedy poprzez to powstanie agresywna substancja. 

Kup tylko i wyłącznie produkt odpowiedni do konkretnego układu auta. Najlepiej od razu sięgnąć po gotową mieszankę renomowanej marki. Ewentualnie w trakcie sezonu zrób „dolewkę”, później wymień cały płyn do chłodnicy na nowy. Co istotne dopuszcza się łączenie kilku kolorów środka.

Koncentrat wymaga rozcieńczenia z czystą wodą, użyj nawet tak zwaną kranówkę. Ten miks płynów wbrew pozorom będzie odporny na minusowe temperatury. Ale pamiętaj o dokładnym przestrzeganiu proporcji, tylko tak powstanie odpowiedni, a co najważniejsze  bezpieczny dla samochodu produkt.


Jak sprawdzić płyn chłodniczy?

Co jakiś czas mimo terminów producenta warto kontrolować poziom płynu chłodniczego w aucie. Dlaczego? Czasami konieczna jest wymiana tego środka dużo wcześniej niż myślimy. 

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego? Otwórz maskę i zajrzyj do zbiorniczka –  ciecz musi znajdować się pomiędzy wyznaczonym stanem MIN, a MAX. Podczas sprawdzania auto ma stać na płaskiej i równej powierzchni. Lepiej to robić tuż przed odpaleniem samochodu, czyli na zimnym silniku.


 

Dodaj komentarz