Artykuł zaktualizowany 5 lutego 2020
Coraz więcej osób decyduje się zamontować w swoim aucie instalację gazową LPG. Po naszych drogach jeździ ponad 3 mln pojazdów wyposażonych właśnie w ten element. Ta ogromna popularność to zasługa tego, że to rozwiązanie wiąże się ze znacznym obniżeniem wydatków na paliwo. Zatem ile kosztuje założenie instalacji gazowej LPG do samochodu? Zobacz!
Jaki jest koszt instalacji gazowej LPG?
W zależności od warsztatu koszt montażu instalacji gazowej LPG będzie się nieco różnić. Na sumę ma wpływ przede wszystkim pojemność naszego silnika, a także rodzaj wybranej generacji:
- instalacja gazowa I generacji – cena w granicach 1000-1200 złotych
- instalacja gazowa II generacji – koszt waha się pomiędzy 1500-2000 złotych
- instalacja gazowa III generacji – wydatek na poziomie 1600-2300 złotych
- instalacja gazowa IV generacji – duża rozbieżność kosztów, ponieważ od 2300 nawet do 6000 złotych
- instalacja gazowa V generacji – tu ceny zaczynają się od 4000 złotych.
Dobrze jest porównać kilka propozycji od różnych firm, dzięki temu uda się wybrać tani i dobry warsztat samochodowy.
Czy montaż instancji gazowej jest opłacalny?
Tak naprawdę większość osób decyduje się na instalację gazową LPG ze względu na obniżenie kosztów. Warto przed montażem obliczyć, czy aby na pewno tak będzie. Pomocny okaże się kalkulator opłacalności LPG. Tam wpisujesz kilka danych i po chwili otrzymujesz rozpiskę ile uda się zaoszczędzić korzystając z tego rozwiązania na przestrzeni lat.
Instalacja LPG – jaką wybrać?
W naszym kraju masa ludzi ma auta wyposażone w instalację gazową LPG. To według niektórych świetna alternatywa dla klasycznego paliwa, która pozwala zmniejszyć koszty użytkowania samochodu. Przed zamontowaniem warto poznać wszystkie dostępne możliwości tego rozwiązania technicznego. Instalacja gazowa LPG ma kilka typów generacji:
- Instalacja gazowa I generacji – to najstarszy model ze wszystkich. To tani wariant o prostym systemie pozbawiony elementów elektronicznych. Stosuje się tą odmianę w samochodach z zasilaniem gaźnikowym.
- Instalacja gazowa II generacji – tutaj już mamy specjalny moduł elektroniczny. To dobre rozwiązanie do pojazdów wyposażonych w jedno lub wielopunktowy wytrysk benzyny wraz z katalizatorem i sondą lambda.
- Instalacja gazowa III generacji – to najmniej popularny model, bardzo rzadko poprzez to stosowany. Instaluje się go w autach z wielopunktowym wytryskiem paliwa.
- Instalacja gazowa IV generacji – inaczej nazywana gazem sekwencyjnym. To najbardziej popularny typ wśród wszystkich. Jego zaletą jest to, że wyróżnia go bezawaryjna praca silnika, ale tylko wtedy, gdy stosujemy paliwo o najwyższej czystości. Ten rodzaj gazowej instalacji umieszcza się w samochodach wielopunktowych zasilanych gazem w fazie lotnej za pomocą elektronicznie działających spryskiwaczy.
- Instalacja gazowa V generacji – niezwykle droga, za to wysokiej klasy. Konieczne jest tankowanie doskonałej jakości gazem. Tutaj mowa o sekwencji gazu w fazie ciekłej.
Pamiętaj, aby montować wybraną instalację w profesjonalnym warsztacie, aby zapobiec usterkom i innym niepożądanym zdarzeniom. Typ musi pasować do modelu auta oraz do jego silnika!
Poznaj wady i zalety montowania gazowej instalacji w aucie
Montaż instalacji gazowej LPG ma zarówno wady, jak i zalety. Trzeba porównać wszystko zanim postanowimy zmienić coś w aucie. Warto przekalkulować każdą ewentualność i dowiedzieć się o tym rozwiązaniu, jak najwięcej.
Do zalet instalacji gazowej LPG zaliczmy głównie:
- zmniejszenie kosztów tankowania, ponieważ im więcej jeździsz, tym więcej oszczędzasz
- Masz alternatywę, czyli tankujesz tradycyjnie lub gaz. Dowolnie przełączasz na któreś rozwiązanie.
- Zyskujesz płynną pracę silnika.
Nie brakuje jednak też minusów, do nich należy:
- dość duży wydatek na montaż instalacji
- potrzebne jest miejsce w aucie na ulokowanie zbiornika z gazem
- droższe ubezpieczenie OC
- wymagane jest częstsze tankowanie
- w wielu krajach nie można parkować samochodów z taką instalacją na parkingach podziemnych.
IV gen instalacji jak dla mnie obecnie najlepszy i najlepiej dopracowany. Jeżdżę na instalacji BRC Sq32 koszta montażu zmieściły się w dolnych widełkach. Instalacja chodzi bez żadnych zarzutów.