miernik lakieru

Miernik grubości lakieru – dlaczego warto go mieć?

Artykuł zaktualizowany 4 kwietnia 2022


Zakup samochodu z drugiej ręki wiąże się z pewnym ryzykiem, które może wyjść dopiero w trakcie jego eksploatacji. Często trudno poznać prawdziwą historię auta oraz sposobu jego prowadzenia. Zdarza się, że nie tylko poprzedni właściciele, ale też w salonie sprzedaży używanych samochodów nie zawsze powiedzą nam prawdę.

Bo przecież samochód po wypadku można pięknie wyklepać, tuningować i zrobić z niego idealną maszynę, praktycznie jak nową. Na pierwszy rzut oka nowy właściciel takiego pojazdu może się nie zorientować. Dopiero po jakimś czasie wychodzą usterki, związane z historią danego auta. Dlatego w tym wypadku miernik grubości lakieru, może być bardzo pomocny przy zakupie samochodu używanego.


Miernik grubości lakieru – gdzie się przydaje?

Na ogół kupując auto używane, przede wszystkim interesuje nas przebieg oraz wiek samochodu. I tutaj wpadamy w pewną pułapkę. Otóż samochody ze stosunkowo małym przebieg i niezbyt wiekowe, mogą być w gorszym stanie, niż te dobijające do magicznej liczby 200 tys. km i z wieloletnim stażem. Wynika to z tego, że dość młode auto i małą ilością kilometrów, a przy okazji po dość atrakcyjnej cenie, może mieć za sobą niezbyt chlubną historię w postaci poważnego wypadku lub stłuczki, które mogło mieć wpływ na jego cechy eksploatacyjne. Tego często gołym okiem nie zauważysz. Ale miernik grubości lakieru wykryje ślady takiej naprawy.

Oryginalny lakier prosto od producenta jest nie do podrobienia. Gdy coś robimy z karoserią, czyli szlifujemy, formuje, a potem na nowo lakierujemy, to nowa warstwa nigdy nie pokryje się z oryginałem. To, co jest możliwe do zrobienia fabrycznie, nie da się całkowicie odtworzyć w warsztacie samochodowym. Dlatego warstwa lakieru samochodu naprawianego u blacharza, będzie się różniła od warstwy oryginalnej. I w tym wypadku różnice w grubościach wykryje miernik grubości lakieru. Tam, gdzie była naprawiana karoseria, możemy się spodziewać, że samochód miał nie miły incydent, który może wpłynąć na jego eksploatację. Przy zakupie używanego samochodu warto sprawdzić go tym urządzeniem.

Gdzie sprawdzać grubość lakieru w samochodzie?

Sprawdzać należy każdy element lakierowany samochodu, a więc błotniki, drzwi, klapa bagażnika. Szczególnie należy zwrócić uwagę na: progi, dach, podłogę bagażnika i progi.

Zdarza się, że po wypadku, cały element karoserii był wymieniany z innego samochodu np. dach. Dlatego warto sprawdzić wszystkie słupki, bo tam można wykryć nieprzewidziane łączenia i grubszego lakieru na ich konstrukcji, która odbiega od wartości, zmierzonej miernikiem grubości lakieru, od pozostałych oryginalnych elementów.

Skąd wiadomo, że lakier jest oryginalny?

Generalnie każdy producent stosuje inną grubość lakieru, ale i tutaj mamy pewne odchyły od grubości. Niemniej jednak są pewne przedziały świadczące o tym, że lakier stanowi jednorodną całość na całej powierzchni samochodu, a nie jest to dodatkowo domalowana konstrukcja. Przyjmuje się, że jeżeli różnice są w granicach od 80 do 160 mikronów, to mamy do czynienia z jednorodną warstwą i oryginalnym lakierem.  Co prawda budzić wątpliwości mogą różnice między 80 a 160, bo tutaj już mamy podwójną wartość. I tutaj może to świadczyć o domalowaniu lub oryginalnej różnicy w wartościach. W tym wypadku warto się dopytać potencjalnego właściciela samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.