akumulator samochodowy

Jaki akumulator wybrać do samochodu? Nie wszystkie pasują do każdego modelu?

Artykuł zaktualizowany 31 lipca 2020


Akumulator jest ważną częścią samochodu. Niestety, ale zdarza się, że musimy go wymienić. Co wtedy? Jaki akumulator wybrać do samochodu? Nie wszystkie pasują do każdego modelu? Koniecznie to sprawdź!


Rodzaje akumulatorów

Na rynku znajdziemy aż kilka rodzajów akumulatorów. Różni je wypełnienie, kształt, czy też wielkość. Poniżej masz te najpopularniejsze:

  • akumulator kwasowo–ołowiowy – to najstarsza odmiana o niskiej cenie i wysokiej trwałości. Minusem jest to, że istnieje ryzyko zakwaszenia akumulatora, co obniży parametry. Mamy wersję obsługową i bezobsługową tego modelu. Pierwsza to klasyk, w którym sami kontrolujemy poziom elektrolitów. Druga forma nie wymaga takich zabiegów, dzięki szczelnej obudowie nie trzeba dolewać ubytków wody destylowanej, bo ich nie będzie. Akumulator kwasowo-ołowiowy pasuje do samochodów osobowych starszej generacji, motocykli i pojazdów ciężarowych.
  • akumulator żelowy – to wariant kwasowo-ołowiowy, ale ma zamiast płynnych elektrolitów żelową substancję. Cechą charakterystyczną jest długa żywotność oraz to, że nie musimy uzupełniać braków. Ten typ pasuje do wszystkich pojazdów, ponieważ jest odporny na wstrząsy, przechyły, czy wibracje. Minusem jest fakt iż ma niską moc, dlatego zazwyczaj pełni funkcje pomocniczą, na przykład w przyczepach kempingowych.
  • akumulator EFB/AFB/ECM – to nieco zmodyfikowane wersje kwasowo-ołowiowe. Mamy tu większe pojemniki na elektrolity, a co za tym idzie lepszą trwałość cykliczną. Do tego są dwustronne separatory z mikrowłókien polietylenu i poliestru. Wadą będzie wysoka cena produktu oraz to, że ma słabą odporność na rozładowanie.
  • akumulator AGM – to nowoczesna odmiana pasująca do samochodów z układem „Start-Stop”, czy z systemem pozyskiwania energii. Są bardzo wydajne, ale podatne na rozładowanie i źle znaczą wysokie temperatury. Duża cena również nie zachęca do zakupu.

Napięcie akumulatora – co trzeba wiedzieć o tym parametrze?

Każdy akumulator ma napięcie. Ta wartość wyrażona jest w woltach – skrót V. W osobowych pojazdach zazwyczaj mamy 12V, a w dostawczych dwa razy więcej, czyli 24. Za to zabytkowe auta posiadają jeszcze mniejszą liczbę około 6V. Ta cyfra jest bardzo ważna, bo musi wystarczyć na pokrycie zapotrzebowania na prąd silnika, a także całego elektrycznego wyposażenia.

Kiedy napięcie akumulatora spadnie poniżej 10V to sygnał, że trzeba pomyśleć o zakupie nowego sprzętu. Rób taki pomiar tylko i wyłącznie na wyłączonym silniku, poza tym po upływie około 30 minut od zatrzymania. Jedynie tak uzyskasz miarodajną wartość!

Pojemność akumulatora – jaki model wybrać?

Zdecydowanie najważniejszym elementem jest pojemność akumulatora. Tą wartość podaje się w Ah, czyli amperogodzinach. Najlepiej kierować się wytycznymi producenta, bo liczba musi pasować do modelu. Za słaba, jak i za niska nie będzie się sprawdzać. Maksymalna różnica powinna wynosić około 10%.

Prąd rozruchu – co to takiego?

Prąd rozruchu podaje się w amperach w skrócie A. Ten parametr pokazuje, jak skuteczny jest rozruch silnika. Tutaj również kieruj się wytycznymi producenta. Im wyższa wartość tym droższa cena akumulatora. Baterie o wysokiej pojemności są bardziej podatne na rozładowanie niż te mniejsze. Poza tym wymagają ona dużo większej ilości miejsca pod maską.

Inne parametry akumulatora, o których trzeba pamiętać

Decydując się na zakup akumulatora musisz zwrócić uwagę na jego rozmiar i kształt. Wiele modeli jest dopasowanych do samochodów konkretnej marki co ułatwia zadanie. Warto jednak zawsze dokonać pomiaru centymetrem, aby uniknąć pomyłki. Również liczy się sposób montażu, ponieważ niektóre montuje się do „stopki”, a inne przykręca do obejmy od góry. Bieguny muszą być zlokalizowane po właściwej stronie!

Sprawdź też datę zalania – niekiedy nie mam tej informacji na opakowaniu, jedynie widnieje na stronie producenta. Najlepiej zdecydować się na produkt, który napełniono kilka tygodni temu. Typ rozładowany i nalany ponownie traci swoją pierwotną nominalną pojemność, a także żywotność. Dlatego zdecydowanie unikaj zakupu takiej wersji!

Dodaj komentarz