Artykuł zaktualizowany 3 września 2020
W wielu autach znajdziemy proekologiczne rozwiązania, między innymi zainstalowany system EGR. Co to jest? Do czego służy? Dlaczego się psuje? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na wszystkie te pytania!
Zawór EGR – co to jest?
Marki samochodowe starają się stosować proekologiczne rozwiązania, które mają na celu zmniejszenie ilości wytwarzanych spalin, czy bardziej ergonomiczną jazdę. Pod skrótem EGR kryje się właśnie jeden z takich patentów – Exhaust Gas Recirculation. Jest to specjalny system recyrkulacji spalin stosowany w pojazdach ze spalinowymi silnikami tłokowymi. Głównym jego zadaniem jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń w spalinach.
Co ważne niektóre z samochodów posiadają w ramach układu EGR, tak zwany układ faz rozrządu. On stanowi wewnętrzną część procesu regulacji spalin. Zawór wydechowy ulega wcześniejszemu otwarciu, a zatem ułamek spalin samoczynnie cofa się do układu dotlenowego. Wobec tego zawór EGR odpowiada za realizację zewnętrznej recyrkulacji.
W jaki sposób działa zawór EGR?
Recyrkulacja spalin polega na cofnięciu spalin do cylindrów. Co to daje? Dzięki temu nie pojawia się „dopalanie” spalin. Dochodzi do obniżenia temperatury w komorze spalania, dzięki temu możliwe jest wydłużenie w czasie, a także spowolnienie tego procesu. Dzieje się tak z powodu zmniejszenia poziomu tlenu. Należy pamiętać, że to właśnie on odpowiada za prędkość utleniania.
Zawór EGR zmniejsza ilość emitowanych tlenków azotu (NOX), i to nawet o kilkadziesiąt procent. Poza tym odparowywanie paliwa ulega przyspieszeniu, do tego dochodzi do utleniania węglowodorów w spalinach.
W autach montuje się zawór EGR, aby kontrolować i regulować ilość spalin, które wracają do komór silnika. Co ciekawe ten proces nie zachodzi przez cały czas, gdy pracuje silnik, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach. Mowa tutaj o chwilach, w których napęd pracuje w przeciętym zakresie obrotów, czy przy delikatnie wciśniętym pedale gazu bądź dociśniętym do podłogi. Zawór EGR otwiera specjalny mechanizm, który jest sterowany elektronicznie, zsynchronizowany siłownikami lub pneumatycznie. Zazwyczaj korzysta się z tego pierwszego rozwiązania, choć oba są bardzo skuteczne.
System EGR – dlaczego się psuje?
Nowoczesne auta są naszpikowane elektroniką. Niestety zawór EGR nagminnie ulega awariom, najczęściej jest to zablokowanie go w pozycji otwartej. Widać to, między innymi poprzez odczuwalne spowolnienie pracy silnika, czy zwiększone zużycie paliwa, a nawet znaczne pogorszenie osiągów samochodu. Zdarza się, że pojazd poinformuje nas o nieprawidłowościach i zapali się lampka na pulpicie – „check engine”. Bywa też inaczej, bo czujnik EGR ulega awarii, a więc kontrolka również przestaje działać prawidłowo.
Blokada zaworu EGR to popularne zjawisko. Winowajcą jest osadzanie się cząstek stałych, takich jak sadza. To główna przyczyna popsucia się systemu. Warto wiedzieć iż do tego dochodzi częściej w silnikach cechujących się nadmiernym spalaniem oleju.
Co jeszcze warto wiedzieć o systemie EGR?
System EGR jest bardzo przydatny, ale ma również minusy. Główną jego wadą jest to, że zmniejsza całkowitą moc silnika. Dlatego po pewnym okresie można zauważyć mniejsze osiągi samochodu, a także większą trudność w dochodzeniu do wysokich obrotów.
Zawór EGR wymaga czyszczenia bądź wymiany na nowy. Usuwanie zanieczyszczeń działa profilaktycznie i chroni nas przed wystąpieniem usterki, co więcej w ten sposób przedłużamy żywotność tej części. Zaleca się czyszczenie robić miej więcej po przejechaniu 60-80 tysięcy kilometrów. Mimo to niekiedy dochodzi do poważnych awarii, a więc koniecznością staje się wymiana tej części na nową. To wiąże się ze sporymi kosztami, bo oryginalny zawór ma wysoką cenę, a tańsze zamienniki często poddawane są regeneracji. Dlatego też alternatywa w niższej cenie może być powodem innych kłopotów z samochodem.
Pamiętaj, że zaślepianie zaworu EGR, jego usunięcie, jak i elektroniczne wyłączenie z pracy to nielegalne metody!