rejestracja samochodu

Jak wyrejestrować auto? Krok po kroku

Artykuł zaktualizowany 30 sierpnia 2020


Zdarza się tak, że nasz pojazd nie nadaje się już do jazdy po drogach, i na przykład zalega tylko na parkingu. W takiej sytuacji należy wyrejestrować auto. Jak to zrobić? Sprawdź instrukcje ze wskazówkami krok po kroku.


Wyrejestrowanie auta – dlaczego warto to zrobić?

Pojazd po wypadku, albo nieużywany i zalegający na parkingu – tak naprawdę każdy zgodnie z obowiązującym prawem powinien mieć wykupioną aktualną polisę OC, aby móc poruszać się po drogach w Polsce. Można pozbyć się tego kosztownego obowiązku, dzięki wyrejestrowaniu auta. Po tej procedurze nie uda się jednak ponownie zarejestrować w urzędzie takiego samochodu. Choć istnieją pewne wyjątki od tej reguły, mowa przede wszystkim o pojazdach:

  • odzyskanych po kradzieży
  • wpisanych do rejestru zabytków i uznanych przez rzeczoznawcę za unikatowe bądź o szczególnym znaczeniu, na przykład udokumentowania historii motoryzacji
  • wywiezionych z kraju, tudzież sprzedanych za granicą ciągników oraz przyczep rolniczych.

Co ważne musimy pozbyć się wyrejestrowanego pojazdu także fizycznie, więc nie uda się go zachować, na przykład postawić w ogródku. Ustawa określa szczegółowo wszystkie procedury.

Jak wyrejestrować auto?

W zależności od tego z jakiego powodu chcemy wyrejestrować auto procedura się nieco od siebie różni. To również ma wpływ na koszty z tym związane oraz ilość formalności, które należy dopełnić. Poniżej znajdziesz kilka przykładów, jak wyrejestrować auto:

  • wyrejestrowanie po złomowaniu – samochód, który nie nadaje się do jazdy i wymaga kosztownych napraw najlepiej zezłomować. Jeśli auto samo dojedzie do miejsca docelowego zaoszczędzimy na lawecie. Trzeba mieć na uwadze również fakt, że na złomowisku niekiedy należy dopłacić za każdy brakujący kilogram masy wynikający ze specyfikacji. Za pojazd otrzymamy od 300 do 800 złotych, poza tym uzyskamy zaświadczenie niezbędne do wyrejestrowania, z którym trzeba się udać do Wydziału Komunikacji w miejscu naszego zamieszkania. Jest na to 30 dni. Musimy mieć ze sobą również dowód rejestracyjny i tablice, ewentualnie kartę pojazdu jeśli była wydana. Co ważne kiedy procedura odbywa się za granicą dodatkowo ponosimy koszt tłumaczenia dokumentów.
  • Wyrejestrowanie po sprzedaży zagranicą – kiedy sprzedaż pojazdu odbywa się za granicą zazwyczaj urzędnik żąda od nas więcej dokumentów niż tylko dowód rejestracyjny, chce między innymi kopię pisma potwierdzającego rejestrację poza granicami Polski. Niestety, musimy zapłacić za tłumaczenie przysięgłe, to obowiązkowa procedura.
  • Wyrejestrowanie po kradzieży – w tym wyjątkowym wypadku trzeba mieć dokument potwierdzający kradzież pojazdu pobrany z komendy policji oraz podstawowe papiery auta, chyba że je również skradziono. Należy również załatwić formalności z ubezpieczycielem!
  • Wyrejestrowanie po utracie pojazdu – mowa tu o sytuacji, gdy przekazujemy wrak złomowisku lub firmie utylizującej, a one nie posiadają uprawień do wydawania odpowiednich dokumentów. Wtedy z pewnością gmina zażąda od nas wysokiej opłaty około 800-1000 złotych. Do złożenia wniosku potrzebne są dokumenty potwierdzające utratę, dowód rejestracyjny pojazdu oraz tablice, do tego zaświadczenie o uregulowaniu opłaty na rzecz gminy.

Procedura wyrejestrowania pojazdu

Krok 1. Jeśli chcesz wyrejestrować pojazd musisz udać się do Wydziału Komunikacji w miejscu zamieszkania.

Krok 2. Tam dostarczasz papiery poświadczające ten fakt, a także dokumenty pojazdu i swój dowód osobisty.

Krok 3. Po wypełnieniu odpowiedniego wniosku (do pobrania online, poza tym dostępny w urzędzie) dokonujesz urzędowej opłaty w wysokości 10 złotych, w przypadku gdy masz pełnomocnika potrzebujesz specjalnego poświadczenia, a to wiąże się z dodatkowymi kosztami – płacisz za to 17 złotych.

Krok 4. Po dostarczeniu wszystkich wymaganych dokumentów do Wydziału Komunikacji w naszym miejscu zamieszkania wniosek jest rozpatrywany w ciągu miesiąca, w wyjątkowych sytuacjach maksymalnie do dwóch.

Krok 5. Kiedy dojdzie do jego odrzucenia, na przykład ze względu na brak zaświadczeń, czy niedopełnienia innych niezbędnych formalności mamy 14 dni na odwołanie się od decyzji.

Krok 6. Postanowienie o wyrejestrowaniu pojazdu otrzymasz pocztą (dzieje się tak przy wnioskach wysyłanych online bądź drogą pocztową), albo odbierzesz w urzędzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *