Spis treści
Artykuł zaktualizowany 24 lutego 2020
Coraz więcej samochodów, ma tak zwany „automat”. Dzięki niemu kierowanie jest łatwe i przyjemne, ponieważ zapominamy o zmianie biegów. Jak jeździć „automatem”? Podpowiadamy, ponadto poznaj najczęstsze błędy kierowców!
W jaki sposób korzystać z automatycznej skrzyni biegów?
Automatyczna skrzynia biegów ma dość zawiłą mechanikę. Wymiana tego modelu jest zdecydowanie droższa od wersji manualnej. Dlatego w trakcie użytkowania samochodu trzeba postępować według zaleceń producenta, w ten sposób zapobiegniemy awariom.
„Automat” ma dość prostą obsługę, choć należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Poniżej masz dokładnie opisane krok po kroku, jak postępować z automatyczną skrzynią biegów w zależności od położenia:
1. Pozycja parkingowa – odblokowana jest stacyjka, a dźwignia znajduje się w położeniu, które nie przekazuje napędu na koła. Musisz pamiętać, że lewarek „P” można używać tylko po całkowitym zatrzymaniu pojazdu, a nie na wolnych obrotach i przy niewielkiej prędkości. W innym wypadku auto zablokuje koła i nastąpi nagłe wyhamowanie pojazdu. Może wobec tego dość do poważnej awarii, która będzie wymagała wizyty u mechanika. W jaki sposób poprawnie uruchomić pozycję parkingową? Zatrzymaj samochód, następnie przełącz lewarek na „Neutral”, zaciągnij hamulec ręczny i na samym końcu włącz „P”. Rób to tylko w takiej kolejności!
2. Położenie „Neutral” – tu mamy ułożenie pomiędzy „R”, a „D”. Co ważne skrzynia biegów nie przekazuje napędu na koła, ale może dojść do przetoczenia auta. Nie holuj w tej pozycji (należy użyć lawety!) ani nie stosuj tej opcji w czasie jazdy (dochodzi do przegrzania się oleju, czy zużycia przekładni), bo pojazd będzie miał poważne uszkodzenia.
3. Pozycja „R”, czyli bieg wsteczny – uruchamiasz go dopiero po całkowitym zatrzymaniu samochodu. Ponadto dobrze jest chwilkę odczekać, aby uniknąć szarpnięcia. Zdarza się w niektórych pojazdach, że ta funkcja działa z pewnym opóźnieniem. Co istotne w pozycji „R” można mieć wyłączone auto jednak nie należy wyciągać kluczyka!
4. Przełożenie do jazdy do przodu „D” – uruchamiasz po zatrzymaniu samochodu bądź podczas poruszania się przełączając z innego trybu służącego do jazdy. Po wybraniu tej pozycji i zwolnieniu hamulca pojazd rusza. Kiedy dodajesz gaz rośnie prędkość, a wciśnięcie hamulca zmniejsza ją. W trakcie płynnej jazdy samochód sam zmienia biegi. Pamiętaj by podczas krótkiego postoju na światłach nigdy nie przełączać lewarka w tryb – „P” i „N”. Dlaczego? Podczas tego procesu zużywają się sprzęgła, które są odpowiedzialne za zmianę trybu jazdy.
Istnieją jeszcze inne pozycję „automatu”, które dobrze jest znać. Mamy tu dodatkowo:
- 1 – w tym ułożeniu skrzynia biegów jest zablokowana. Ta pozycja służy między innymi do wyjazdu z błota, czy też wjazdu pod górkę kiedy mamy doczepioną do auta przyczepkę
- 2 – ta pozycja skrzyni biegów jest odpowiednia do stosowania, gdy mamy duże obciążenie samochodu. Używa się zatem tylko 2 pierwszych biegów.
- 3 – w tej sytuacji skrzynia biegów używa wyłącznie 3 z nich. Kiedy się sprawdzi to rozwiązanie? Do wykorzystania okazjonalnie w sytuacji, gdy mamy większe obciążenie, a teren jest górzysty.
Dodatkowo są specjalne programy w „automacie” oznaczone poszczególnymi literami. Będzie to na przykład:
- „W” – program zimowy
- „S” – program sportowy lub standardowy
- „E” – program ekonomiczny.
Co jeszcze warto wiedzieć o „automacie”?
Starsze auta posiadają automatyczne skrzynie biegów z lewarkiem, dzięki któremu wybieramy pozycję, czy sterujemy elektrozaworami. Natomiast te nowsze i naszpikowane elektroniką są wyposażone w specjalne joysticki. Bez względu na to, jakie rozwiązanie jest zastosowane i tak należy przestrzegać wszystkich zaleceń z instrukcji, by uniknąć usterek.
Czasami jednak samochody, które nie posiadają pedału sprzęgła wymagają zmiany biegów, bo nie zawsze mają „automat”. Co posiadają? Jest to skrzynia ręczna wyposażona w specjalny robot.