Jakie silniki nadają się do instalacji LPG?


Coraz więcej kierowców decyduje się na montaż instalacji LPG. Nic dziwnego, ponieważ ten system może znacząco odciążyć nasz budżet przeznaczony na tankowanie. Które silniki nadają się do instalacji LPG? Jakie są najlepsze? Podpowiadamy!


Silniki nadające się do instalacji LPG

Odpowiednio dobrany silnik do instalacji LPG pomoże uniknąć nam wielu problemów. Źle dopasowane podzespoły, czy nieprawidłowo ustawione ich działanie miewa wiele konsekwencji. Warto, aby kompletna instalacja gazowa była w całości od jednego producenta to gwarancja udanego montażu. Najlepiej zdecydować się na silniki z wytryskiem pośrednim (wytrysk paliwa do kolektora dolotowego). Może to być na przykład:

  • 6 MPI od Grupy Volkswagena – posiada żeliwny blok, ośmiordzeniową głowicę i hydrauliczną kompensację luzów zaworowych
  • 4 MPI 16V od Grupy Volkswagena – w pierwszych wariantach często dochodziło, na przykład do nadmiernego zużycia paliwa. Jednak po modernizacji nie ma mowy o takiej sytuacji.
  • 0 MPI od Grupy Volkswagena – ma prostą konstrukcję, poza tym posiada hydrauliczną kompensację luzów zaworowych.
  • Seria K- 1.6 8V lub 1.6 16 V od Renault
  • 8 16V o mocy 120 km, którą znajdziemy między innymi w Lagunie II
  • 4 Turbo od Grupy GM w odmianie 140 i 160 konnej
  • Valvematic z pośrednim wtryskiem paliwa o objętościach skokowych – 1.6, 1.8 i 2.0-litra dobre do Toyoty
  • 8 i 2.0 od Grupy PSA.

Problem może pojawić się, gdy decydujemy się na silnik z bezpośrednim wtryskiem. Wymagana jest wtedy droższa bardzo nowoczesna instalacja, jej cena zaczyna się od 3,5 tysiąca złotych. Koniecznością jest dotrysk benzyny. Chodzi o to, że dłuższa jazda na paliwie gazowym w przyszłości mogłaby spowodować zatarcie wtryskiwaczy paliwa. Dodatkowo istnieje kłopot z wyregulowaniem odpowiedniej porcji, przede wszystkim kiedy silnik pracuje na biegu jałowym.

Za to w nowoczesnych autach niekiedy od razu mamy zainstalowany system LPG, ale tylko w tych z rynku wtórnego. Nie da się ukryć, że dość trudno umieścić to rozwiązanie w nowych pojazdach. Niebywale kłopotliwe staje się przy nowoczesnej jednostce napędowej odpowiednie wyregulowanie przy bezpośrednim wytrysku paliwa.

Zawsze decyduj się na instalację LPG w autoryzowanych salonach z dużym doświadczeniem. Natomiast jeśli kupujesz pojazd już z zamocowanym systemem dobrze sprawdź, czy spełnia wszystkie wymogi. Ten element w aucie podnosi nie tylko koszt przeglądu pojazdu, ale i ubezpieczenia!

Instalacja LPG – jakie usterki mogą się pojawić?

Kierowcy decydują się na instalacje LPG w autach z silnikiem spalinowym ze względu na obniżenie kosztów tankowania. Jednak wydatek na montaż jest dość wysoki i waha się w graniach 4-7 tysięcy złotych. Wpływ na cenę ma przede wszystkim jednostka napędowa, to właśnie pod nią dobiera się pozostałe elementy. Również wybór sterownika mocno oddziałuje na końcową wartość instalacji LPG, tak samo jak aspekt samego montażu przez mechanika. Ten system miewa również awarie, które wiążą się z dodatkowymi opłatami. Więc trzeba dobrze przemyśleć wszystkie za i przeciw. Pojawia się przede wszystkim problem:

  • z pęknięciem głowicy
  • z samoczynnym gaśnięciem silnika
  • z utrudnionym uruchamianiem silnika
  • z kasowaniem luzów zaworowych
  • z wypalaniem gniazd zaworowych.

To niestety, nie wszystkie sytuacje, które mogą nas spotkać po przerobieniu jednostki napędowej do zasilania dwupaliwowego. Niezwykle często dochodzi do awarii, między innymi do uszkodzeń wtryskiwaczy, świec zapłonowych, katalizatora, sondy lambda i katalizatora przez pracę silnika na zbyt ubogiej mieszance. W starszych modelach pojazdów bywało iż pojawiał się niekontrolowany wybuch w kolektorze dolotowym.

Czy instalacja LPG ma wpływ na osiągi auta?

Przy dobrze dobranych elementach kierowca nie powinien odczuwać różnicy zarówno w przyspieszaniu od startu, jak i podczas wyprzedzania, na przykład przy większych prędkościach. Instalacja LPG odpowiednio dostosowana do pojazdu nie spowoduje spadku dynamiki samochodu. Kluczem jest dopasowanie komponentów zgodnych do fabrycznych parametrów jednostki napędowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *