Artykuł zaktualizowany 8 lutego 2021
Hamulce zapewniają nam bezpieczeństwo na drodze. Nawet najmniejsza awaria tej części może powodować liczne problemy z zatrzymaniem, a nawet poważne ryzyko wystąpienia kolizji. Jakie są przyczyny piszczenia hamulców? Poznaj najpopularniejsze z nich!
Poznaj popularne powody piszczenia hamulców
W samochodzie bardzo ważne są hamulce. Odpowiadają one za nasze bezpieczeństwo na drodze. Jeśli pojawia się charakterystyczne piszczenie hamulców w czasie nawet łagodnego hamowania to oznaka, że dzieje się coś niepokojącego. Nie można nigdy takich sygnałów bagatelizować i trzeba, jak najszybciej udać się do mechanika na kontrolę! Jednak w szybkich autach sportowych zazwyczaj rozmaite odgłosy dochodzące z tej części pojazdu to zupełnie normalne zjawisko. Dlaczego? Hałasy są związane z wysoką odpornością na przegrzewanie. W tych modelach hamulce są żeliwne bądź ceramiczne, poza tym mają większą średnice niż te standardowe, a zatem używane w klasycznych miejskich autach. Mało tego są lżejsze i cieńsze, ale za to dużo twardsze.
Na szczęście większość pojazdów sygnalizuje o ewentualnych usterkach, przede wszystkim o zużyciu okładzin hamulcowych poprzez wyświetlenie specjalnej kontrolki na desce rozdzielczej.
Mocno słyszalne piszczenie hamulców w autach powstaje, między innymi bo:
- dochodzi do tarcia między klockami, a tarczą hamulcową, wtedy powstają wibracje. Intensywność tego zjawiska zależy w dużej mierze od materiałów z jakich powstały te części oraz od energii jaką przekazuje tarcza.
- Czynniki zewnętrzne generują piszczenie, między innymi mowa tu o wodzie.
- Kondycja podzespołów się pogorszyła – mowa o podzespołach nie tylko układu hamulcowego, ale i o zawieszeniu.
- Doszło do luzu na łożyskach.
- Tarcza ma nierównomierną grubość.
- Doszło do przepalenia, przegrzania lub zwykłego zużycia klocków hamulcowych bądź samej tarczy.
- Pojawił się brud zalegający w okolicach zacisku. Nawet niewielki kamień, czy drobny piasek pojawiający się w tym miejscu może powodować mocno słyszalne odgłosy.
- Za mocno dociskamy pedał hamulca, między innymi podczas postoju, czy też w czasie zjeżdżania ze stromego zjazdu. Styl prowadzenia ma spory wpływ na zużywanie się poszczególnych części samochodu.
- W autach wyposażonych w hamulce bębnowe w segmentach A, B i C mogło dojść do rdzewienia mechanizmu samoregulacji luzów szczęk.
- Doszło do niewłaściwego montażu nowych części, wobec tego nie pracują one tak jak należy.
Jak widać powodów występowania tego zjawiska jest dość sporo, dlatego dokładnie trzeba przejrzeć wiele elementów znajdujących się pod maską auta. Czasami bez wizyty u mechanika sami nie jesteśmy w stanie znaleźć głównej przyczyny. Nigdy nie zwlekaj z wizytą u specjalisty, bo stan auta szybko może się pogorszyć!
Jak usunąć piszczenie hamulców?
Piszczenie hamulców można skutecznie usunąć i to na wiele sposobów. Uda się niekiedy samodzielnie wyeliminować ten problem. Co ważne nie ponosimy tutaj dodatkowych kosztów. Wszystko jednak zależy od tego jaka to była konkretnie usterka. Najczęściej wystarcza demontaż oraz samo czyszczenie części. Spróbuj tego przy:
- klockach hamulcowych
- tarczy
- okolicach zacisku
- hamulcach bębnowych.
W jaki sposób pozbyć się nagromadzonych zabrudzeń? Zaleca się przetrzeć dokładnie papierem ściernym lub drucianą szczotką poszczególne zdemontowane elementy. Często jednak lepszym rozwiązaniem jest zakup nowej części, a więc klocków bądź tarczy. To będzie koszt około 200-400 złotych plus robocizna mechanika, ona wynosi 50-150 złotych. Przy zapieczeniu hamulców bębnowych nie obędzie się bez zakupu zestawu naprawczego z cylinderkami oraz szczękami. Tutaj jednak musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 150-200 złotych.
Uda się wyeliminować piszczenie hamulców również poprzez zamontowanie dodatkowych nakładek antywibracyjnych. Gdzie? Umieszcza się je pomiędzy klocek, a tłoczek zacisku. Musimy przygotować się na koszt w graniach 25-80 złotych, jest to cena tego elementu. Drugim rozwiązaniem jest nałożenie specjalnej pasty. Smaruje się ją na całą powierzchnie płytki nośnej klocka hamulcowego, poza tym wszędzie tam gdzie ma ona styczność z tłoczkiem bądź z obudową zacisku. Nałóż dość grubą warstwę takiego preparatu! Jednak należy pamiętać, że nie zawsze te dwa triki pomogą usunąć nieprzyjemne piszczenie hamulców. Mimo wszystko warto je wypróbować, ponieważ wielu producentów zaleca takie rozwiązania.