mezczyna sprawdz rozrusznik

Jak sprawdzić rozrusznik czy działa? Typowe awarie rozrusznika

Artykuł zaktualizowany 25 września 2020


Rozrusznik jest bardzo istotnym elementem w aucie. Jak sprawdzić, czy działa? Jakie są najczęstsze awarie rozrusznika? Przeczytaj koniecznie nasz artykuł, tam znajdziesz wszystkie odpowiedzi!


Rozrusznik – co to takiego?

Rozrusznik jest dość prosty jeśli chodzi o budowę. Ta część odpowiada za rozruch silnika spalinowego. Przekazuje ona napięcie z akumulatora na włącznik elektromagnetyczny. Dochodzi do tego po przekręceniu kluczyka bądź naciśnięciu guzika „start”.  Wobec tego bez sprawnego akumulatora rozrusznik nic nam nie da, i odwrotnie.

Najczęstsze awarie rozrusznika

Niestety, rozrusznik bardzo często ulega awariom. Usterki można podzielić na dwie grupy – elektryczne oraz mechaniczne. Nie da się przewidzieć niektórych problemów, bo nie ma wcześniej symptomów, inne natomiast są sygnalizowane w charakterystyczny sposób. Poniżej znajdziesz typowe awarie rozrusznika:

  • Brak reakcji rozrusznika po przekręceniu kluczyka bądź wciśnięciu guzika „start” – to jedna z najczęstszych awarii tej części. W pierwszej kolejności należy sprawdzić stopień naładowania akumulatora, jeśli wszystko jest ok przyglądamy się przewodowi rozrusznika. Patrzymy czy izolacja trzyma i, czy kabel nie jest naderwany. Skontrolować należy również wszystkie styki oraz innego rodzaju połączenia w okolicy. Być może to usterka w obrębie stacyjki, albo jej przewodu, ewentualnie jest to uszkodzenie uzwojeń elektromagnetycznego włącznika.
  • Brak reakcji rozrusznika, mimo iż słuchać metaliczny odgłos – chodzi o sytuację kiedy rozrusznik nie kręci, a wydaje z siebie metaliczny dźwięk, tudzież inne niepokojące odgłosy. Tu także należy sprawdzić, czy akumulator nie jest rozładowany, choć z pewnością przyczyna leży gdzie indziej, to wina źle działającego elektromagnesu. Warto sprawdzić zatem jego styki i zbadać, czy przewodzi prąd. Konieczny jest test podczas którego robimy zwarcie! Dalej nic się nie dzieje? To z pewnością brak styku szczotek z komutatorem, tudzież uległy one zużyciu. Ewentualnie może to być jeszcze awaria stojana lub uzwojenia wirnika.
  • Sprawny rozrusznik nie obraca wałem korbowym – mimo iż słychać pracę rozrusznika nie obraca on wałem korbowym. To będzie uszkodzony mechanizm sprzęgający, albo widełki. Bardzo rzadko przyczyną zaistniałej sytuacji jest usterka jednokierunkowego sprzęgła uruchamiającego koła zębate, tudzież jest to problem z wyłamanymi zębami.
  • Za mała prędkość rozrusznika – kiedy widoczna jest niska prędkość obrotowa rozrusznika może to świadczyć o słabej mocy akumulatora lub o błędach przy jego podłączaniu. Działa on bez zarzutu? To winą mogą być przerwy w obwodzie elektrycznym wirnika bądź stojana. Warto też zbadać stan tuli na wirniku, alboszczotek. To zjawisko często pojawia się w okresie zimowym, ponieważ winne są niskie temperatury.
  • Rozrusznik pracuje głośno – bardzo hałasujący rozrusznik sugeruje nam, że mamy awarię zespołu sprzęgającego, na przykład chodzi o zużyte zęby w zespole sprzęgającym bądź na samym wieńcu koła zamachowego.
  • Rozrusznik nie działa – brak uruchomienia rozrusznika głównie świadczy o nadpalonych stykach w elektromagnesie, albo o problemach ze stacyjną. Najczęściej jednak to sygnał, że tuleja jest winowajcom.

Nigdy nie lekceważ niepokojących sygnałów, które się pojawiają. Im szybciej sprawdzisz co się dzieje tym masz większą szansę na usunięcie awarii unikając poważniejszych szkód, a co za tym idzie, większych wydatków na naprawę. Poza tym uszkodzenie rozrusznika może Cię uziemić, a to rodzi liczne problemy, bo potrzebna będzie laweta.

Badanie rozrusznika

Stan rozrusznika można sprawdzić na kilka sposobów, mimo wszystko zawsze potrzebny jest odpowiedni sprzęt oraz wiedza fachowca. Można to zrobić:

  • bezpośrednio w aucie – czynność wstępna, która służy głównie do oceny charakteru awarii
  • podczas prób uruchomienia silnika – badanie laboratoryjne, które sprawdza dokładnie poszczególne części rozrusznika
  • po wymontowaniu rozrusznika – to bardzo szczegółowa analiza.

W zależności od objawów mechanik może poddać badaniu technicznemu również inne elementy, od szczotek, po akumulator. Analiza napięcia, ciągłości obwodu rozruchowego – to norma w tej sytuacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.