Spis treści
Artykuł zaktualizowany 30 sierpnia 2019
Ofert tuningu znaleźć w internecie można dziesiątki. Oferty dodania mocy silnikowi zaczynają się od 30-40 %, niżej – to 15-20 % . Należy uświadomić sobie, że te maksymalne są zwyczajnie nie do osiągnięcia.
Ale skoro internet przyjmie każdą ofertę , to czemu nie ? Ktoś z pewnością uwierzy.
Mocny silnik i słaba konstrukcja
Produkcja współczesnych aut opiera się na optymalizacji kosztowej konstrukcji . Oczywiście „zapas bezpieczeństwa” istnieje, ale nie przekracza on z reguły 15-20% oferowanych osiągów i – jak w łańcuchu – jest tylko taki, jak jest wytrzymałość konstrukcyjna najsłabszego elementu. Przykładowo : sprzęgła, sprężarki, czy skrzyni biegów.
Oczywiście bywa i tak, że producentowi opłaca się poddać homologacji jedynie najmocniejszą jednostkę napędową, a inne programowo produkować obniżając ich osiągi w chipie, niż homologować wszystkie kolejne modele. Taką opcję specjalista bez trudu wykryje i „poprawi”.
Dowiedz się więcej! – Jak rozpoznać usterki zawieszenia?
Jak zwiększyć moc silnika?
Z autami wolnossącymi jest nieco inaczej. Precyzyjne zestrojenie silnika daje widoczną poprawę przyspieszeni w zakresie niskich i średnich obrotów, ale przyrostem ilością koni, odpowiadających z prędkość maksymalną zaimponować się nie da, a właścicielom aut imponuje to właśnie.
Precyzyjne zestrojenie silnika da na hamowni wynik przyrostu mocy w granicach 15-19 %. To stosunkowo bezpieczne dla konstrukcji i dość satysfakcjonujące dla rozsądnego użytkownika.
A co z LPG ? Tu strojenie silnika jest ABSOLUTNIE niezbędne. Nie wystarczy bowiem zamontowanie instalacji, bowiem sterownik silnika dążył będzie do zaprogramowanego dla i bazowego paliwa składu mieszanki, a to będzie o kilka procent za wysoko dla LPG. Dobry tuning LPG na hamowni podwoziowej da możliwość i zwiększenia mocy i zmniejszenia zużycia gazu.
Jednym słowem : można. Ale ostrożnie i bez nadmiernych oczekiwań.
Na pewno nie w każdej sytuacji jest korzystne podnoszenie mocy silnika ponieważ może się to potem wiązać z szybszym zużyciem innych podzespołów. Na pewno warto przemyśleć taki zabieg przed nim się go zrobi.