Artykuł zaktualizowany 24 sierpnia 2020
Słaby akumulator może być powodem wielu nieprzyjemnych sytuacji. Po przekręceniu kluczyka auto z pewnością nie odpali, a my zostaniemy uziemieni wraz z nim. Zwłaszcza w okresie zimowym przydaje się umiejętność podłączania prostownika do akumulatora. Jak to zrobić? Sprawdź nasz poradnik, znajdziesz w nim wszystkie niezbędne wskazówki.
Rodzaje akumulatorów oraz prostowników
Znajdziemy aż kilka rodzajów akumulatorów. Mają one odmienne wypełnienie, kształt, a także wielkość. Są:
- Akumulatory kwasowo–ołowiowe – najtańsze ze wszystkich. Jest to model starszej generacji o wysokiej trwałości. Istnieje wersja obsługowa, jak i bezobsługowa. Stosowany do samochodów osobowych głównie starszego typu, motocykli oraz pojazdów ciężarowych.
- Akumulatory żelowe – posiadają dużą żywotność i nie ma konieczności uzupełniania płynnych elektrolitów, bo jest wewnątrz żelowa substancja. Pasują do wielu pojazdów, ale niestety, akumulator ten cechuje niska moc.
- Akumulatory EFB/AFB/ECM – to modele kwasowo-ołowiowe, ale o nieco zmodyfikowanej wersji. Trwałość cykliczna jest dobra, za to zakup wiąże się z dużym wydatkiem.
- Akumulatory AGM – pasują do samochodów z układem „Start-Stop”, czy z systemem pozyskiwania energii. To wydajny model, choć podatny na rozładowanie i źle znaczący wysokie temperatury.
Jeśli chodzi o prostowniki, mamy następujące typy:
- standardowy – najprostszy wariant bez dodatkowych funkcji
- automatyczny – bardziej zaawansowany technologicznie, ponieważ posiada czujniki, które kontrolują napięcie, a także różne zabezpieczenia
- trakcyjny – doskonały do dużych napięć, a więc idealny do akumulatorów maszyn przemysłowych lub aut elektrycznych
- impulsowy – bezpieczny dla elektroniki pojazdu, gwarantuje wysoką wydajność pracy.
Jak podłączyć prostownik do akumulatora?
Bardzo ważne jest odpowiednie podłączenie prostownika do akumulatora. Poniżej znajdziesz dokładną instrukcję krok po kroku:
Krok 1. Podłącz zacisk prostownika oznaczony + (kolor czerwony) do zacisku + akumulatora. Potem zrób tak samo, ale z – elementami.
Krok 2. Dopiero po podłączeniu ustawiasz wartość prądu odpowiadającą 10% pojemności Co ważne automatyczny prostownik sam to zrobi!
Krok 3. Włączasz kabel prostownika do prądu. Nie można jednak korzystać z przedłużacza!
Krok 4. Można poluzować uchwyty na klemy akumulatora, ale tylko gdy istnieje taka możliwość. W nowszych modelach mamy automatyczny system odpowietrzania, więc nie trzeba tego robić. Pamiętaj, że wszystkie szczegóły zawsze znajdziesz w instrukcji obsługi.
Krok 5. Kontroluj co pewien czas poziom gazowania, dlatego że za duża ilość może rozsadzić obudowę. W razie konieczności, a więc nagromadzenia się zwyczajnie odłącz prostownik od prądu.
Krok 6. Sprawdzaj stopień naładowania akumulatora regularnie. Po 3 godzinach pomiaru, gdy wartość jest na stałym poziomie oznacza to, że to moment by odłączyć prostownik od akumulatora.
Krok 7. Po odłączeniu akumulatora konieczny jest przegląd poziomu elektrolitów i to we wszystkich celach. W razie konieczności dolej wodę destylowaną do wyznaczonego przez producenta pola w pojemniku.
Krok 8. W sytuacji odkręcenia cel konieczne jest po naładowaniu ich zamocowanie.
Ładowanie akumulatora z reguły trwa 10-12 godzin, warto co jakiś czas sprawdzać poziom, aby nie przeładować tej części. Dlaczego? To mogłoby spowodować, że w przyszłości odczujemy skrócenie żywotności akumulatora.
O czym należy pamiętać podczas ładowania akumulatora?
Ładowanie akumulatora jest dość proste, ale trzeba pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa, aby uniknąć niepożądanych zdarzeń. Przede wszystkim:
- nie ładuj akumulatora w nocy, ponieważ nie masz kontroli nad urządzeniem ani nad stopniem jego naładowania
- nigdy nie doprowadzaj do styku dwóch biegunów akumulatora
- elektrolity z wnętrza pojemnika są żrącym roztworem, więc ich rozlanie jest niebezpieczne
- zaciski akumulatora muszą być czyste, a więc zaśniedziałe najpierw należy oczyścić, na przykład drucianą szczotką bądź papierem ściernym.
W razie iskrzenia lub innych zjawisk, jak najszybciej odłącz akumulator od prostownika, a także od źródła prądu! Zawsze w pierwszej kolejności wyłącz zasilanie.