wymiana kola w samochodzie przez mechanika

Jak bezpiecznie i szybko wymienić koło w samochodzie?

Artykuł zaktualizowany 5 lutego 2020


Czasami zdarza się, tak że w najmniej spodziewanym momencie złapiemy „kapcia”. Wiele osób wpada wtedy w panikę. Mało tego, masa ludzi ma spory problem, bo nie wie od czego zacząć ani co jest potrzebne do tej czynności. Jak wymienić koło w samochodzie? Koniecznie zobacz! 


Co jest potrzebne do wymiany koła?

W samochodzie trzeba mieć w bagażniku wiele przydatnych przedmiotów w razie niespodziewanych sytuacji na drodze. Niezbędne jest na pewno zapasowe koło, tak zwana „dojazdówka”. Poza tym należy posiadać jeszcze szereg innych rzeczy, bez których wymiana tego elementu nam się nie uda. Co się przyda? W aucie woź zatem:

  • klucz do kół, a także specjalną nasadkę do kluczy
  • lewarek
  • trójkąt ostrzegawczy
  • kamizelkę odblaskową.

Do tego opcjonalnie powinno się dysponować:

  • ochronnymi rękawiczkami, dzięki temu nie ubrudzimy rąk. 
  • Latarką – konieczność na nieoświetlonej drodze.
  • Również warto kupić teleskopowy klucz do kół, zwłaszcza gdy dawno nie były one wymieniane. Ten ostatni element znacznie ułatwi nam zmianę, gdy śruby są zaśniedziałe. 

Wymiana koła– krok po kroku

Wielu kierowców wymiana koła przeraża. Tak naprawdę nie jest to skomplikowana czynność, ponieważ wymaga jedynie odpowiedniego sprzętu oraz siły. Reszta to kwestia podstawowej wiedzy.

Gdy czujesz w trakcie jazdy jakieś niepokojące objawy, na przykład po wjechaniu w dziurę spokojnie zatrzymaj samochód. Zrób to delikatnie! Pamiętaj o zaciągnięciu hamulca ręcznego i w razie konieczności włączeniu świateł awaryjnych bądź pozycyjnych. Wysiądź i sprawdź wszystkie strony, w nocy z pewnością nie obędzie się bez latarki. Jeśli wymiana jest konieczna ubierz odblaskową kamizelkę oraz ustaw trójkąt ostrzegawczy. W jakiej odległości ma się on znajdować? Na drodze ekspresowej, a także na autostradzie ma pojawić się on 100 metrów za pojazdem. Natomiast na pozostałych trasach około 30-50 metrów w obszarze niezabudowanych, a w zabudowanym do 1 metra. Potem pozostaje przystąpić do wymiany na tymczasową oponę:

  • najpierw zdejmij kołpak. Niekiedy jest on przyczepiony zaczepami, wystarczy je odciąć.
  • zajmij się luzowaniem śrub za pomocą klucza. Jeśli jest to trudne sięgnij po teleskopowy wariant. 

Pierwsze czynności masz już za sobą. Można więc przejść do kolejnych kroków bardziej zaawansowanych. Wyciągasz lewarek i ustawiasz go w wyznaczonym do tego miejscu. Każdy producent w instrukcji dokładnie pokazuje tę lokalizację, zazwyczaj jest tuż przy progu. Co ważne auto musi znajdować się na prostej i twardej powierzchni, aby bezpiecznie zacząć je podnosić ku górze. Rób to powoli, stopniowo do chwili, w której koło znajdzie się nad ziemią w odległości kilku centymetrów. 

Jesteś już w połowie wymiany! Czas zdjąć uszkodzone koło i zamienić, na tak zwaną „dojazdówkę”. W jaki sposób to zrobić? Mocniej odkręcasz wcześniej poluzowane śruby, potem je całkowicie wyciągasz. Energicznym ruchem usuwasz „kapcia”. Następnie w to miejsce wkładasz nowy model i dopasowujesz do niego wcześniej wyjęte wkręty. Potrzebne jest dość dużo siły oraz cierpliwości, ponieważ kręcisz aż do momentu, w którym zauważysz, że śruby zaczną stawiać wyczuwalny opór.  To znak, że przymocowane ogumienie możemy spokojnie opuścić na ziemię. Tak w skrócie wygląda wymiana koła. Jak widać wcale nie jest tak skomplikowana i trudna.


Co jeszcze trzeba wiedzieć o wymianie koła?

Masz już zamocowaną, tak zwaną „dojazdówkę” możesz ruszać w trasę. Ale przedtem jednak sprawdź, czy zawiera ona odpowiedni poziom ciśnienia. To ważne, ponieważ decyduje on o przyczepności, a co za tym idzie o naszym bezpieczeństwie na drodze. Jeśli wartość jest niewystarczająca, to koniecznie podjedź do najbliższej stancji benzynowej i uzupełnij brak. Pamiętaj także, że na takim zapasowym kole możesz poruszać się tylko z wyznaczoną prędkością! Wszystkie informacje znajdziesz na naklejce doczepionej właśnie do „dojazdówki”. 


 

Dodaj komentarz