Spis treści
Artykuł zaktualizowany 31 marca 2020
DPF to znany skrót głównie dla właścicieli pojazdów z silnikiem diesla. Co to jest za element auta? Do czego konkretnie służy? W jaki sposób działa? Jeśli nie wiesz, to koniecznie to sprawdź!
Co to jest DPF?
Skrót DPF oznacza Diesel Particulate Filter. Ten element znajduje się w układzie wydechowym silnika wysokoprężnego lub benzynowego. W jaki sposób działa? Filtr cechuje porowata powierzchnia ścianek, na której bezpośrednio osiada sadza. Dzięki temu nie wydostaje się ona do atmosfery. Z biegiem czasu właśnie te cząstki stałe powodują, że ta część w aucie ma obniżoną wydajność, a nawet może dojść do zapchania się filtra.
Filtr DPF nazywany jest, tak zwanym filtrem „suchym”, dlatego że sadza, która na nim osiada potrzebuje wysokiej temperatury wypalania – jest to miej więcej 600-700 stopni. Natomiast filtr FAP to wersja „mokra”, tutaj opadają cząsteczki po obróbce w dużo niższej temperaturze, bo 250-300 stopni. Ta druga opcja jest nie tylko droższa, ale również wymaga konieczności uzupełniania płynu katalizującego wypalanie.
Do czego służy filtr DPF?
Głównym zadaniem filtru DPF jest zatrzymywanie cząstek sadzy, a także ich neutralizowanie. To prowadzi do ograniczenia przedostania się tej szkodliwej substancji do atmosfery. To urządzenie jest niebywale precyzyjne. Znajduje się ono w układzie wydechowym. Filtr DPF zlokalizowany jest bezpośrednio bądź w niewielkiej odległości od katalizatora. Jego gęsta siatka o porowatej powierzchni skutecznie zatrzymuje cząstki stałe.
Co niszczy filtr DPF?
Nie da się ukryć, że filtr DPF po pewnym czasie musi być wymieniony na nowy. Jego żywotność zależy od sposobu eksploatowania samochodu. Chodzi głównie o styl jazdy. Krótkie dystansy nie pozwalają silnikowi rozgrzać się do odpowiedniej temperatury. Wobec tego z czasem filtr DPF się zapycha i pojawiają się problemy. Właśnie dlatego raz na jakiś czas warto wybrać się w zdecydowanie dłuższą trasę. Co ważne należy utrzymywać stałą prędkość oraz obroty, dzięki temu uzyskamy zalecaną wartość temperatury, jak również uda nam się wypalić nagromadzoną sadzę.
Mimo przestrzegania wszystkich zaleceń producenta i tak przyjdzie moment, w którym należy wymienić ten element. Kiedy to zrobić? W zależności od modelu auta okres się nieco różni, będzie to co 120,150 bądź 180 000 kilometrów. Czasami jednak konieczne jest to dużo wcześniej. Niestety, ale cena filtra typu DPF jest dość wysoka, dlatego należy odpowiednio o niego dbać:
- Kupuj specjalne dodatki do paliwa, które pomogą wypalić nagromadzone spaliny na filtrze.
- Jeśli pokonujesz tylko krótkie odcinki staraj się systematycznie wybierać co jakiś czas w dłuższą trasę. Może to być raz w miesiącu.
- Pamiętaj, że na filtr DPF ma wpływ również stan silnika, a zatem regularnie wymieniaj jego olej. Rób to co 10-15 000 przejechanych kilometrów.
- W sytuacji kiedy zauważysz większe zużycie paliwa, tudzież pogorszenie osiągów to znaki, że czas przeczyścić filtr specjalnym preparatem do regeneracji dostępnym w sklepach motoryzacyjnych.
Czyszczenie filtra DPF – jak wykonać samodzielnie?
Po pewnym czasie filtr DPF wymaga czyszczenia. Na szczęście można zrobić to samodzielnie. W jaki sposób? Ten zabieg polega na tym, że jedziesz w dłuższą trasę i utrzymujesz cały czas stałe obroty silnika oraz zbliżoną prędkość. Potem dobrze zastosować dla wzmocnienia efektu środek, który wspomoże wypalanie spalin. Będzie to na przykład preparat, który dodaje się bezpośrednio do paliwa, dzięki temu jest łatwy w użyciu i nie wymaga szczególnych umiejętności. Można też decydować się na zupełnie inną wersję mieszanki do czyszczenia zapchanego filtra DPF – to typ do stosowania na zimnym silniku. Poza tym konieczny jest tutaj demontaż temperatury, tudzież czujnika ciśnienia, więc narzędzia są niezbędne. Po użyciu ta substancja odparuje i nie będzie po niej śladu. Koszt tych obu środków waha się w granicach 60 złotych.