Artykuł zaktualizowany 16 listopada 2019
Niestety rozrząd jest jedną z najważniejszych części w aucie. Awaria tego elementu może mieć poważne konsekwencje. Co ile trzeba wymieniać rozrząd? Ile to kosztuje? Sprawdź!
Objawy awarii rozrządu
Awaria rozrządu zdarza się często. Wszystko zależy przede wszystkim od modelu silnika, ponadto od tego, jakie technologie zastosowano przy produkcji auta. Wyróżnia się kilka typów rozrządów:
- rozrząd silnika oparty o łańcuch pojawia się w wielu autach. Objawem uszkodzenia może być głośny hałas, na przykład szumy w kabinie. Odgłosy zdarzają się nawet w sytuacji, gdy silnik jest zimny. To czasem też wyraźny sygnał, że brakuje odpowiedniego smarowania lub należy wymienić olej silnikowy. Łańcuch zużywa się szybko, a co za tym idzie rozciąga się, potem ząbki przeskakują.
- Napęd silnika oparty o pasek – tu zostaje uszkodzony gumowy element, czyli pasek. A to właśnie ten detal odpowiada za synchronizację wału korbowego, a także wałka rozrządu. W sytuacji, gdy on się zerwie może dość do poważnych konsekwencji, głównie będzie to zniszczenie silnika. Co istotne pasek może urwać się niespodziewanie, w zasadzie w każdej chwili, i to bez wcześniejszych oznak o awarii.
Może dość także do innych kłopotów. Zniszczeniu ulega nie tylko pasek bądź łańcuch, ale jeszcze szereg innych części. Między innymi zużywa się dość mocno:
- popychacz odpowiedzialny za otwieranie oraz zamykanie zaworów ssących i wydechowych. Objaw tej awarii to dość głośne stukanie, które po rozgrzaniu się pojazdu z czasem ustępuje samoistnie.
- Uszkodzenie pompy wodnej wiąże się z wyciekiem płynu chłodniczego, a co za tym idzie podniesieniem temperatury. Zużycie wiernika prowadzi do wyłamania łopatek, tudzież odwrócenia wału napędowego. Towarzyszy temu zazwyczaj mocny hałas.
Co ile trzeba wymienić rozrząd?
Wymiana rozrządu powinna być wykonywana w odpowiednim okresie. Oczywiście czas nieco się różni w zależności od zaleceń producenta. Informacje znajdziemy w instrukcji obsługi lub w książce serwisowej, na przykład wymiana ma nastąpić co 120 tysięcy kilometrów. Niekiedy dane są podane w latach, czyli co 5, a nawet i 10 lat.
Czasami jednak należy zrobić wymianę dużo wcześniej, gdy wyeksploatuje się dany element, na przykład pasek. Nie ma więc sztywnych zasad, dlatego koniecznie obserwuj rozrząd oraz kontroluj jego stan techniczny. Staraj się na bieżąco wyeliminować awarie, takie jak, na przykład wyciek płynów eksploatacyjnych. To zjawisko niekorzystnie wpływa na części auta, podobnie jak wysoka temperatura.
W samochodach benzynowych zaleca się częstsze sprawdzanie paska niż w modelach z dieslem. Dlaczego? Paliwo niszczy ten element, tak samo jak wyciek, na przykład płynu chłodniczego. Bywa, że nawet po 30-50 tysiącach kilometrach przebiegu jest konieczny zakup nowego paska. Podobnie jest z autami benzynowymi wyposażonymi w łańcuch, czas wymiany jest dużo krótszy niż mówi o tym producent. Jeśli decydujesz się na nabycie samochodu używanego od razu wymień rozrząd, a unikniesz w przyszłości wielu kłopotów.
Ile kosztuje wymiana tej części?
Wymiana rozrządu może się wiązać ze sporymi kosztami. Niekiedy trzeba kupić cały komplet wraz z częściami współpracującymi – rozrząd, pasek, pompa cieczy chłodzącej oraz rolki (prowadząca, zwrotna), napinacz. W przypadku łańcucha jest w zestawie – napinacz hydrauliczny, koło wałka rozrządu oraz dolne koło rozrządu, ponadto mamy też listwy napinające i prowadzące. Cena zespołu części będzie wynosić około 600-800 złotych w zależności od modelu samochodu.
Sam zakup nowego paska bądź łańcucha to wydatek około 100-200 złotych za część, dochodzi do tego robocizna. Zamienniki są zawsze dużo tańszym rozwiązaniem. Bardzo rzadko można wymienić tylko jeden element, zazwyczaj w grę wchodzi więcej części. Kupno mokrego paska rozrządu to kolejny problem generujący coraz większe koszty naprawy.
Podsumowując wymiana rozrządu jest sporym wydatkiem, zwłaszcza gdy musimy też kupić inne elementy. Jeśli auto zepsuje nam się nagle to potrzebujemy lawety, ponieważ nie ruszymy z miejsca. To podnosi jeszcze bardziej koszt. Łącznie musimy mieć miej więcej 500-100 złotych w zależności od typu usterki.