Artykuł zaktualizowany 21 grudnia 2020
Układ hamulcowy jest bardzo istotny, przede wszystkim dla naszego bezpieczeństwa na drodze. Tarcze hamulcowe są różne. Jakie wybrać? Które są najlepsze? Koniecznie przeczytaj nasze wskazówki!
Tarcze hamulcowe – rodzaje
Znajdziemy aż kilkanaście typów tarcz hamulcowych. Ten element musi być dopasowany do modelu pojazdu, klasy, masy, czy przeznaczenia. Aczkolwiek to nie wyklucza wymiany tej części na nowszy rodzaj, a więc na bardziej zaawansowany technologicznie.
Wyróżniamy tarcze hamulcowe:
- monolityczne – widać je w autach starszej generacji. Są niebywale wydajne, choć nadmierna eksploracja niekiedy prowadzi do ich przesadnego przegrzewania się. Poprzez to mają obniżoną skuteczność hamowania.
- Wentylowane – równie popularne co monolityczne, ale tutaj mamy wysoką skuteczność hamowania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Ryzyko przegrzania jest dużo mniejsze, a to dlatego że są specjalne otwory, które odprowadzają ciepło. Ten typ występuje w pojazdach miejskich, czyli w klasycznych autach.
- Nacinane i nienacinane – one pojawiają się w samochodach sportowych. Są one dopasowane do dynamicznej jazdy, wyróżnia je także zwiększona odporność na wysokie temperatury oraz zwiększona wydajność. Główną wadą tego rozwiązania jest fakt, iż przyspieszają zużycie okładzin ciernych. Znajdziemy tutaj:
- tarcze hamulcowe nacinane – oczyszczają one powierzchnie wokół klocka hamulcowego, a to powoduje, że doskonale przylega do tarczy. Co ważne ten rodzaj tarczy jest mniej podatny na flading.
- Tarcze hamulcowe nawiercane – nie ma tu otworów, jakby wskazywała nazwa, ale jedynie występują wgłębienia. Ich zadaniem jest wyeliminowanie gazów, które pojawiają się między klockiem hamulcowym, a tarczą w trakcie procesu hamowania. Różni nawiercane od nacinanych też to, że nie usuwają zanieczyszczeń. W ten sposób dają też mniejszą skuteczność hamowania w trudnych warunkach.
- Węglowo-ceramiczne – to chyba jeden z najbardziej zaawansowanych rodzajów tarcz. Mamy tu wzmocnienie włóknem szklanym. Ten typ jest instalowany w pojazdach sportowych, jak i w tak zwanych samochodach typu SUV.
Jakie tarcze hamulcowe są najlepsze?
Tak naprawdę tarcze hamulcowe różnią między sobą różne parametry. Bardzo ważny jest materiał, z którego powstały. Im droższy element tym z bardziej wysokiej jakości tworzywa został stworzony. Może to być:
- zwykła stal, albo żeliwo – dają dość dobrą niezmienną wymiarową, nawet przy silnym nagrzaniu.
- Hartowana wysokowęglowa stal – ona ma dużo lepsze właściwości, jednak cena jest bardzo wysoka.
Najlepiej decydować się na produkt z jednego kawałka tworzywa poddanego procesowi leżakowania. Trwa to rok, albo i dłużej.
Wymiana tarczy hamulcowej
Tarcze hamulcowe zużywają się, wtedy skuteczność hamowania spada. Wobec tego ten element ma spory wpływ na nasze bezpieczeństwo, w tym na innych uczestników ruchu drogowego.
Wymiana tarczy hamulcowych z reguły zależy od ilości przejechanych kilometrów. Nowe części należy zmienić po około 60-80 000 kilometrach. Duży wpływ na okres eksploracji ma styl jazdy kierowcy oraz teren, po których się porusza. Czasami już 30-40 000 kilometrów na liczniku zmusza nas do zakupu nowej tarczy hamulcowej.
Czasami w pojazdach, w których moc silnika nie przekracza 150KM wymienia się tarcze hamulcowe wraz z klockami hamulcowymi. Przy mocy 100 KM robi się to już zdecydowanie rzadziej, bo za 2-3 razy od chwili zmiany tego elementu.
Warto przyjrzeć się także grubości tarcz hamulcowych. Każdy producent ma nieco inne wytyczne, czyli odmienne minimum oraz maksimum. Za gruba, jak i za cienka tarcza źle wpływa na pracę auta. Wydłużamy wtedy drogę hamowania, co więcej może dość nawet do deformacji tego elementu.
Zużyte tarcze hamulcowe dają pewne znaki. Da się:
- wyczuć pulsowanie pedału hamulca
- odczuć pulsowanie kierownicy
- pogorszenie skuteczności hamowania
- usłyszeć niepokojące hałasy dochodzące z okolicy kół.
Nie zawsze jednak szybko udaje się zauważyć wyżej wymienione objawy, dlatego należy systematycznie sprawdzać grubość tarczy hamulcowej samodzielnie.