Artykuł zaktualizowany 10 września 2020
Lampy samochodowe są niezwykle ważne. Ich wygląd wpływa nie tylko na jakość światła, ale również na to, jak prezentuje się pojazd. Jak samodzielnie wypolerować reflektory samochodowe? Sprawdź naszą instrukcje – wskazówki krok po kroku!
Zmatowione reflektory – dlaczego do tego dochodzi?
Wszystkie podzespoły auta niszczeją po pewnym czasie, to naturalne zjawisko. Jeśli chodzi o lampy widać na nich zmatowienie, a to powoduje że jest mniejszy strumień światła, czasami nawet padający pod zupełnie innym kątem niż powinien. To sprawia, że widoczność automatycznie spada, a więc może to skutkować poważnymi utrudnieniami dla kierowcy. Co więcej ten defekt bywa powodem nieprzejścia badań diagnostycznych. Niestety, ale wtedy pojazd nie zostanie dopuszczony do ruchu drogowego.
Nie da się ukryć, że reflektory z czasem matowieją samoistnie i wtedy wyglądają niezbyt dobrze. Dzieje się tak dlatego, że w większości przypadków są one wykonane z tworzywa sztucznego, które nie jest zbyt obojętne na warunki atmosferyczne, takie jak deszcz, czy słońce. Co więcej źle działa na nie także sól drogowa, jak i piach.
Samodzielne polerowanie reflektorów samochodowych
Reflektory samochodowe są istotnym elementem każdego pojazdu. Możesz zlecić usunięcie zmatowienia mechanikowi, ale to będzie kosztować 150-200 złotych, ewentualnie zająć się tym samodzielnie. Poniżej znajdziesz szczegółową instrukcję krok po kroku, jak wypolerować reflektory samochodowe:
Krok 1. Zabezpieczenie powierzchni wokół reflektorów
Pracę nad wypolerowaniem lamp zaczynasz od ochrony pojazdu. Wokół świateł naklejasz papierową taśmę, która zabezpieczy przestrzeń przed ewentualnym zarysowaniem, czy innego typu uszkodzeniem.
Krok 2. Mycie lamp
Po odpowiednim zabezpieczeniu powierzchni przechodzisz do czyszczenia świateł. Dokładnie je myjesz wodą i środkiem czyszczącym, a następnie je odtłuszczasz.
Krok 3. Szlifowanie lamp
Teraz przechodzisz do najważniejszego etapu. Przy użyciu papieru ściernego i sporej ilości wody usuwasz fabryczną warstwę ochronną. Stopniowo zwiększasz gradację, a więc z niższego na wyższą – 800, 1200, 1500, 2000, 2500 i finalnie na 3000. Przy mniej zmatowionych reflektorach wystarczy papier o gradacji 2500 i 3000. Ważne jest, aby zawsze wykonywać ruchy naprzemiennie, a zatem najpierw poziome, potem pionowe. Absolutnie zakazane są ruchy kuliste!
Krok 4. Polerowanie reflektorów
Kiedy masz dokładnie oczyszczone lampy czas na ich polerowanie. Przy tej czynności trzeba bardzo uważać, dlatego że łatwo o uszkodzenie delikatnego poliwęglanu. Nie można wobec tego szlifować za długo w jednym miejscu, bo dojdzie do przegrzania. Jeśli robisz to za pomocą maszyny polerskiej pamiętaj by jej moc nie przekraczała 800-1000 obrotów na minutę! Lepiej zdecydować się na specjalną pastę polerską przeznaczoną właśnie do aut.
Krok 5. Zabezpieczenie lamp
Ostatnim etapem jest ochrona reflektorów po regeneracji. W pierwszej kolejności otłuszczamy światła za pomocą odpowiedniego preparatu. Ale co ważne robimy to dopiero wtedy, gdy reflektor będzie chłodny! Niekiedy trzeba odczekać po polerowaniu aż kilka minut. W innym wypadku możemy uszkodzić lampę, na przykład spowodować jej pęknięcie nawet w kilku miejscach jednocześnie. Zabezpieczenie polega na nałożenia specjalnego produktu ochronnego na reflektory.
Ważne jest, aby nie pominąć żadnego z etapów i stosować produkty renomowanych firm, które ochronią skutecznie reflektory. W sklepach motoryzacyjnych znajdziesz wiele kosmetyków stworzonych specjalnie do regeneracji lamp.
Regeneracja reflektorów samochodowych – dlaczego warto robić?
Wciąż mało osób decyduje się na regeneracje reflektorów, a szkoda bo ten zabieg ma szereg zalet. Przede wszystkim:
- dbasz o swoje bezpieczeństwo na drodze, bo polepszasz działanie lamp, a co za tym idzie zyskujesz lepszą jakość światła
- auto będzie prezentować się zdecydowanie lepiej po takim zabiegu
- przedłużysz żywotność reflektorów.