Artykuł zaktualizowany 29 kwietnia 2025
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, w jaki sposób Twoje rozmowy telefoniczne są rejestrowane i przechowywane przez operatora? Temu służy billing. Dowiedz się wszystkiego na jego temat. Sprawdź, czym jest billing, jakich informacji dotyczy oraz jak można go otrzymać.
Czym jest billing?
Billing telefoniczny to rachunek, który zawiera szczegółową listę połączeń zrealizowanych za pośrednictwem danego numeru telefonu. To historia rozmów, która jest gromadzona przez operatora telekomunikacyjnego. Dotyczy zarówno połączeń wychodzących, jak i przychodzących. Billing można uznać również za system, który śledzi aktywności telekomunikacyjne poszczególnych użytkowników.
Podstawą billingu są dane gromadzone za pomocą zautomatyzowanych systemów informatycznych. Opierają się one nie tylko na sieciach telefonicznych, ale również na stacjach bazowych czy routerach. Po zebraniu i przetworzeniu danych możliwe jest wystawianie faktur za usługi telekomunikacyjne oraz, na życzenie klienta, generowanie billingu za określony przedział czasu.
Czy billing telefoniczny jest obowiązkowy?
W Polsce billing pojawił się w latach 80. XX w. Jego praktyczne stosowanie jednak, z uwagi na ograniczenia technologiczne, miało niewielką skalę. Podobnie było w latach 90. Dopiero upowszechnienie się telefonii komórkowej spowodowało rozwój billingu. Już od początku jej wprowadzenia możliwe było bowiem uzyskanie szczegółowej historii połączeń dla poszczególnych numerów telefonów.
W aktualnym stanie prawnym na terenie Polski operatorzy muszą rejestrować dane w ramach billingu. Obowiązek z tym związany nakłada na nich dyrektywa unijna z 15 marca 2006 r. Wskazano w niej, że potrzeba „zatrzymywania danych” wynika w dużej mierze z chęci ułatwienia wykrywania i ścigania przestępstw. W dokumencie tym podkreślono, że dane telekomunikacyjne powinny być gromadzone przez minimum 6 miesięcy i maksimum 2 lata od dat zrealizowania połączeń. Przy czym ważne jest, że takim danym przysługuje ochrona identyczna jak w przypadku informacji udostępnianych w internecie.
Jakie informacje gromadzone są w ramach billingu?
Billing dotyczy konkretnych kategorii danych. Dokładnie określono je we wspomnianej dyrektywie. Dotyczy to informacji:
- umożliwiających ustalenie źródła połączenia – chodzi o numer nadawcy połączenia oraz nazwisko i adres abonenta bądź zarejestrowanego użytkownika;
- pozwalających zidentyfikować odbiorcę połączenia – jego numer, nazwisko i adres;
- niezbędnych do określenia rodzaju połączenia – chodzi o konkretną usługę telefoniczną.
W ramach billingu telefonicznego gromadzi się ponadto dane odnoszące się do daty oraz czasu rozpoczęcia i zakończenia połączenia, a także te, które pomogą zidentyfikować telefony nadawcy i odbiorcy (na przykład numery IMEI). Pamiętaj jednak, że billing zwykle nie dotyczy treści SMS-ów czy MMS-ów.
Obowiązek „zatrzymywania danych” obejmuje połączenia realizowane nie tylko za pośrednictwem telefonii komórkowej i stacjonarnej, ale też internetowej. W odniesieniu do niej dotyczy to takich danych, jak identyfikator użytkownika oraz jego nazwisko i adres, a także daty i godziny rozpoczęcia oraz zakończenia sesji internetowej. Bilingiem objęte są również połączenia przekierowane (w tej sytuacji rejestrowany jest też numer docelowy) oraz niezrealizowane („nieudane próby połączenia”), w tym takie, które nie zostały odebrane.
W jakich sytuacjach może przydać się billing?
Dotyczy to nie tylko wykrywania i ścigania przestępstw. Billing telefoniczny może znaleźć zastosowanie również w codziennych sytuacjach. Może być potrzebny, gdy będziesz chciał:
- upewnić się, że rachunek za usługi telekomunikacyjne jest zgodny z Twoją aktywnością telefoniczną, i wyjaśnić z operatorem ewentualne niezgodności widniejące na fakturze;
- sprawdzić, czy nie padłeś ofiarą oszustwa i Twój telefon nie został wykorzystany przez osoby nieuprawnione.
Billing świetnie sprawdzi się do monitorowania aktywności komunikacyjnej realizowanej za pomocą smartfona. Może to być pomocne na przykład w zarządzaniu domowym budżetem.
Dowiedz się więcej na temat historii połączeń w telefonie >>
Jak otrzymać billing?
Szczegółowa historia połączeń może być zamieszczona na fakturze za usługi telefoniczne albo w aplikacji mobilnej operatora (przykładem jest Mój T-Mobile). Zawsze jednak możesz złożyć wniosek o billing – w formie papierowej (dokument możesz zanieść do placówki operatora albo przesłać pocztą na jego adres) lub elektronicznej, ewentualnie telefonicznie, za pośrednictwem infolinii.
Jeśli jesteś właścicielem danego numeru, po złożeniu prawidłowo wypełnionego wniosku operator powinien Ci dostarczyć billing. Prawdopodobnie będziesz musiał ponieść koszty z tym związane, jednak są one przeważnie niewielkie. A co w sytuacji, gdy chce się uzyskać billing telefonu innej osoby, na przykład małżonka? W tym wypadku potrzebna jest jej pisemna zgoda. O billing może również zawnioskować sąd, na przykład podczas postępowania karnego czy rozwodowego.
Artykuł zewnętrzny.