bialy dym

Biały dym z rury wydechowej – co to oznacza?


Dym wydobywający się z rury wydechowej nie jest niczym dziwnym, ale jeśli ma kolor biały to już nie jest tak normalne zjawisko. Co oznacza? Sprawdź nasz artykuł, tam znajdziesz wszystkie niezbędne informacje o tym zagadnieniu!


Kolory spalin samochodowych

Czasem da się zauważyć, że z przejeżdżającego obok nas pojazdu wydobywają się kłęby widocznego gęstego dymu. W sprawnie działających samochodach spaliny są prawie niewidoczne, bo są bezbarwne. Kiedy dochodzi do jakiś awarii zmieniają one swój odcień. Często ich kolor sygnalizuje o konkretnej usterce. Choć należy pamiętać, że zimą i w chłodne dni ze względów atmosferycznych zmiany barw są normą, więc trzeba podejść do tego w tym okresie z większą wyrozumiałością.

Kolor spalin samochodowych może być naprawdę przeróżny, od nietypowego niebieskiego, po delikatną ledwie zauważalną biel. Jedno jest pewne, dostrzeżenie zmiany odcienia to wyraźny znak dla kierowcy, że coś się dzieje. Bez szczegółowej diagnostyki niekiedy nie uda się ustalić winowajcy tego zjawiska, a więc wizyta u mechanika jest niezbędna.

Biały lub jasnoszary dym z rury wydechowej – co oznacza?

Widok jasnych kłębów dymu wydobywających się z rury wydechowej to częste zjawisko. Może on mieć barwę białą, albo delikatnie szarą. Jeśli widzisz takie spaliny w chłodny dzień najczęściej oznacza to, że woda, która nagromadziła się w układzie wydechowym zaczyna zwyczajnie parować. Po nagrzaniu pojazdu i przejechaniu krótkiego odcinka drogi szybko jasny dym zmieni się w klasyczny, a więc bezbarwny.

Natomiast, gdy to zjawisko długotrwałe trzeba zacząć się już martwić, bo być może doszło do awarii. Co sygnalizuje biały dym? To będzie, na przykład uszkodzenie głowicy bądź jedynie uszczelki pod głowicą. Dzieje się, tak ponieważ spaliny dostają się do cylindrów chłodniczych. Poprzez to następuje spadek mocy napędowej, a także wprost proporcjonalne dymienie do wzrostu obciążenia pojazdu. Można szybko wyeliminować taką usterkę – wystarczy sprawdzenie poziomu płynu w zbiorniczku. Za to szczelność uszczelki oraz systemu zbadasz, dzięki specjalnym testerom.

Niestety, kiedy biały lub szary dym oznacza uszkodzenie głowicy lub uszczelki czekają nas wydatki. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest regeneracja głowicy. Choć bywa i tak, że konieczne staje się wymienienie całej jednostki napędowej. Koszt takiego zabiegu zależy od wielu czynników, między innymi od skomplikowania i od zaawansowania technicznego. W najgorszym wypadku musimy być przygotowani na wyłożenie aż kilku tysięcy złotych.

Zdarza się i tak, że biały dym wskazuje na uszkodzenie chłodnicy EGR, oczywiście o ile pojazd jest w nią wyposażony. Taka naprawa kosztuje w granicach 400-1500 złotych. Wszystko jest zależne od modelu pojazdu, jaki posiadamy.

Szary dym z rury wydechowej – co znaczy?

Zauważasz szary dym z rury wydechowej? To może być znak, że stosujesz zbyt bogatą mieszankę paliw. Dawkowanie jej jest zależne od centralnego sterownika. Czasami komputer może podawać za dużo paliwa względem powietrza, wtedy jednostka napędowa ma kłopoty z osiągnięciem właściwej temperatury roboczej. Dlatego sprawdza się w pierwszej kolejności czujnik temperatury silnika.

Kiedy mimo widocznych oznak w postaci szarego dymu bagatelizujemy awarię, komputer będzie dalej zwiększał dawki. Taki powtarzający się błąd w systemie może nas drogo kosztować. Kilkaset złotych wydamy na samą wymianę czujnika, gdy zdecydujemy się na zupełnie nowy model, jak zawsze tańsze będą używane części.

Intensywne szare spaliny z wyczuwalnym zapachem mogą być przyczyną nagromadzonej sadzy, zbyt dużej dawki paliwa lub niewłaściwie pracującej EGR. Bywa, że zamiast odcienia szarego pojawiają się kłęby dymu czarnego. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko zależy od stopnia uszkodzenia danych elementów w pojeździe. Nigdy nie czekaj na pogorszenie się sytuacji, działaj szybko i zdecydowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *