Artykuł zaktualizowany 27 października 2020
W samochodzie może zepsuć się wiele elementów, od tych drobnych, po bardzo duże. Wymiana łańcucha rozrządu zdarza się dość często i nie da się ukryć, że bywa problematyczna. Co ile się wymienia? Sprawdź koniecznie!
Łańcuch rozrządu – zasady działania
Łańcuch, jak i pasek rozrządu mają to samo zadanie, czyli przekazywać napęd pomiędzy wałem korbowym wprawianym w ruch bezpośrednio przez ruch posuwisty tłoków, a wałkiem rozrządu oraz innymi podzespołami z osprzętu tej jednostki. System rozrządu steruje dopływem mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów. Mało tego, zajmuje się również usuwaniem produktów spalania paliwa oraz powietrza, a więc spalin.
Jeśli nie pojawi się synchronizacja obrotów wału korbowego z pracą wałka rozrządu sterującego otwieraniem, a także zamykaniem zaworów ssących oraz wdechowych mamy poważny problem. Gdy wystąpi jakieś nawet niewielkie odstępstwo od parametrów producenta czeka nas remont auta, nie da się ukryć, że będzie dość kosztowny.
Co ile wymieniać łańcuch rozrządu?
Obecnie coraz więcej pojazdów zamiast paska ma łańcuch rozrządu. To zdecydowanie bardziej wytrzymała część, co więcej to lepsze rozwiązanie w kontekście przenoszenia mocy, a także momentu obrotowego. Nic więc dziwnego, że pojawia się tak często.
Łańcuch rozrządu wprawia w ruch wiele podzespołów, dlatego jego stan jest tak ważny. Nie ma określonego czasu kiedy należy kupić nowy model, wszystko zależy od stanu technicznego tego elementu. Wielu producentów podaje jednak, że wymiana powinna odbyć się po przejechaniu 50-60 tysięcy kilometrów.
Systematyczna kontrola u mechanika oraz smarowanie może pomóc nam przedłużyć nieco żywotność łańcucha rozrządu, poza tym zapobiec poważniejszym awariom auta. Bardzo duży wpływ na tę część ma też poziom oleju silnikowego, sposób eksploatacji pojazdu, a nawet kondycja silnika.
Rozciągnięcie lub naturalne zużycie zdecydowanie skraca czas przez jaki możemy użytkować łańcuch rozruchu. Czy można przewidzieć taką sytuację? O tym często świadczyć charakterystyczny dźwięk pracy silnika tuż po jego uruchomieniu. To klekot, szum, albo szorowanie. W nowoczesnych samochodach jest dużo prościej, bo wszelkie usterki sygnalizuje specjalna kontrolka na pulpicie – „check engine”.
Cena wymiany łańcucha rozrządu to dość drogie przedsięwzięcie. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, czy trzeba kupić całość, czy tylko pewne elementy. Z reguły oprócz łańcucha rozrządu musimy wymienić również zawory, gniazdka, prowadnice, napinacze itd. Natomiast gdy mamy zamontowane na stałe koło pasowe na wale korbowym konieczne jest zakupienie nowej całości, czyli wału z kołem.
Niezbędne jest też wymienienie płynu chłodniczego, oleju silnikowe oraz filtru. Koszt tego zabiegu waha się w granicach 2-5 tysiąca złotych, niekiedy przy wyjęciu silnika cena wzrasta o kolejne 1-2 tysiące złotych. W sytuacji kiedy będziemy zwlekać z naprawą dodatkowo możemy pogorszyć stan pojazdu, a co spowoduje kolejne nieuniknione inwestycje. Czasami łączny wydatek to zawrotna suma nawet ponad 10 tysięcy złotych. Dla wielu taka naprawa jest droższa niż wartość auta, więc całkowicie nieopłacalna.
Wymiana łańcucha rozrządu
Nie da się ukryć, że wymiana łańcucha rozrządu jest problematyczna, choć w pojazdach starszego typu mechanik miał zdecydowanie uproszczone zadanie. Dlaczego? Dawniej ten mechanizm znajdował się w przedniej części silnika, a to powodowało duże ułatwienia nawet przy rutynowej kontroli, nie wspominając już o ewentualnych większych naprawach.
Wszystko się jednak zmieniło, bo w nowszych łańcuch rozrządu jest zlokalizowany z tyłu jednostki napędowej, to również komplikuje sytuacje, bo przy motocyklu trzeba go mocno rozmontować by dostać się do tego miejsca. To wszystko bardzo gmatwa samą wymianę, co więcej dodatkowo przedłuża czas jej trwania. Niestety, ale to ma spory wpływ na cenę remontu, dlatego że mocno ją podnosi.