Spis treści
Artykuł zaktualizowany 23 września 2022
Wielu właścicieli aut ma problem z zapchanym filtrem paliwa. Jakie są objawy tej popularnej awarii? Jakie są przyczyny? Dowiedź się wszystkiego o zapchanym filtrze paliwa!
Filtr paliwa – co to jest?
Filtr paliwa ma za zadanie głównie zapobiegać dostawaniu się zanieczyszczeń do silnika. Ta część wyglądem przypomina metalową puszkę, która jest zakończona króćcami. Najczęściej jest hermetycznie zamknięta. Co ważne należy ją systematycznie wymieniać, zazwyczaj zaleca się to robić po przejechaniu 30 000 – 60 000 kilometrów. Najlepiej jednak wykonywać zamianę na nowy produkt raz do roku tuż przed okresem zimowym. Dotyczy to w dużej mierze silników wysokoprężnych. To pozwoli nam zapobiec nieprzyjemnościom związanym z zapchanym filtrem paliwa.
W przypadku modeli samochodów benzynowych filtr paliwa blokuje skażenia stałe, na przykład będzie to kurz i liczne zanieczyszczenia, natomiast w dieslowych również zatrzymuje wodę. Ten pierwszy znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika na paliwo, a ten drugi ma zupełnie inną lokalizację, do tego jest wyposażony w odstojniki oraz montuje się go w pozycji pionowej.
Objawy zapchanego filtra paliwa
Kiedy dojdzie do awarii zapchanego filtra paliwa nasze auto będzie miało pewne charakterystyczne objawy, które są dość mocno odczuwalne. Przede wszystkim pojawi się:
- spadek wydajności silnika
- problem z uruchomieniem silnika
- gaśnięcie silnika podczas jazdy
- większe zużycie paliwa w czasie jazdy
- kapanie paliwa z rury wydechowej
- gorsza reakcja na dodawanie gazu
- dużo gęstego dymu z rury wydechowej
- mocno wyczuwalny brzydki zapach oleju.
Kiedy filtr jest tylko lekko zapchany wyżej wymienione objawy mogą nie występować wcale, albo pojawić się niektóre z nich. Trzeba pamiętać, że im gorszy stan tego elementu tym niepokojących symptomów będzie więcej! Nie ma co zwlekać z wymianą filtra paliwa, bo może dojść do większych uszkodzeń.
Przyczyny zapchanego filtra paliwa
Do głównych przyczyn zapchanego filtra paliwa należy stosowanie marnej jakości benzyny. Może się w niej znaleźć:
- woda
- rozmaite drobne zabrudzenia.
To właśnie kiepskie paliwo w dużej mierze prowadzi do zapchania się filtra paliwa, dlatego najlepiej tankować na renomowanych stacjach benzynowych, które gwarantują nam sprawdzony towar. Unikaj kupowania z drugiego obiegu w bardzo niskiej cenie, bo to może być, tak zwane paliwo „chrzczone” z niepożądanymi dodatkami, głównie z wodą. Ta prosta zasada zdecydowanie pozwoli nam przedłużyć żywotność filtra. Choć wymiana tego elementu jest nieunikniona w wyznaczonym czasie przez producenta. Możemy zrobić to sami, dlatego że to prosta czynność, ale musimy mieć profesjonalne narzędzia.
Wymiana filtra paliwa – krok po kroku
- Odkręcamy dwie opaski ściskające przewody (wymagany specjalny klucz do przewodów hamulcowych)
- wyciągamy filtr i umieszczamy tam nowy
- na koniec przykręcamy.
Natomiast, gdy nasze auto wyposażone jest w model w zbiorniku sprawa jest dużo bardziej skomplikowana i lepiej skorzystać z pomocy fachowca. Po samodzielnym zamontowaniu nowego filtra pamiętaj, aby zachować odpowiednie procedury z rozruchem silnika! Jak wyglądają? Kilkukrotnie przekręcasz kluczyk w pozycję zapłonu, ale nie uruchamiasz pojazdu. Ciśnienie spowoduje, że pompa napełni cały układ paliwem. W wysokoprężnym silniku zrobisz to tylko i wyłącznie za pomocą ręcznej pompki. Nie zapomnij również o odpowietrzeniu układu paliwowego, choć ta czynność dotyczy głównie starszych samochodów.
Skutki zapchanego filtra paliwa
Zapchany filtr paliwa niestety, ale mocno wpływa na inne elementy auta, a co za tym idzie na jego funkcjonowanie. Odczuwamy problemy z silnikiem oraz z rozruchem, widać spadek mocy, jak i samej wydajności. Ta część sprawia dość duże kłopoty z pompą, a także z wtryskiwaczem. Dochodzi do zużywania się podzespołów. Zamarznięta woda uniemożliwia rozruch i prowadzi do korozji wewnętrznych części samego silnika.
Witam.
Czy brudne paliwo może zablokować wtryskiwacze.