Jakie opony zimowe wybrać?

jakie-opony-zimowe-wybrać

Trudne warunki pogodowe panujące zimą skutecznie utrudniają jazdę kierowcom i są powodem wielu wypadków. Z tego też względu ważne jest, aby wybrać do naszego samochodu opony, przystosowane do niskich temperatur i jeździe po zlodowaciałej powierzchni. No ale cóż nowe buciki do naszego samochodu to wydatek niemały. Pozostaje nam czasami inna alternatywa w postaci używanych egzemplarzy.


Sprawność opony a wysokość bieżnika

Opony zimowe bieżnikowane mają to do siebie, że po kilku latach wymagają wymiany, gdyż bieżnik się w nich zużywa nawet szybciej niż w oponach letnich. Normy bezpieczeństwa dopuszczają użytkowanie opony, kiedy wysokość bieżnika jest nie mniejsza niż 2 mm. Niemniej jednak jak wykazały badania, najlepszą przyczepność ma nowa opona zimowa, w której bieżnik wynosi ok. 9 mm. Po jednym sezonie przy wysokości 7- 8 mm, jej sprawność spada o 30%-40% zaś po trzech sezonach, gdy bieżnik niby jeszcze jest dobry, bo wynosi ok. 3-4 mm, ale jej sprawność spada już o ok. 70%. Co już świadczy o dużym zagrożeniu życia w czasie jazdy.


Czy opłaca się kupować opony zimowe nalewki?

Wszystko oczywiście też zależy od jakości samej opony. Tanie opony zimowe mogą budzić emocje i skrajne opinie, bo przecież na naszym bezpieczeństwie nie należy oszczędzać. Opony zimowe nalewki to dla wielu swego rodzaju drugi sort ogumienia, cenowo zbliżony do opon używanych. Ale jak sama nazwa mówi opony zimowe bieżnikowane mają głębokość bieżnika ponad 8 mm, a zatem tyle samo co w nowe oryginalne ogumienie. Wybierając między oryginalnymi używanymi oponami, gdzie mamy już starty bieżnik, a nalewkami z nowym bieżnikiem ponad 8 mm, to już parametry bezpieczeństwa chyba mówią same za siebie.


Czytaj dalej – Jak nie kupić kradzionego auta z drugiej ręki?


Jakie opony zimowe bieżnikowane kupować?

Ogromną wadą procesu bieżnikowania jest jego jakość wykonania i na jakiej oponie zostaje on wykonany. Należy znać dwie podstawowe zasady:

  • Opona może być ponownie bieżnikowana, gdy jej konstrukcja przystosowana jest do ponownej wulkanizacji. Tego typu informacje znajdziemy z boku opony. Jeżeli jej nie ma, to jest to równoznaczne z brakiem dopuszczenia takiej możliwości.
  • Opony muszą być ze sprawdzonego źródła i mieć jedynie dodany bieżnik, bez wykonywania łat na siłę. Wtedy mamy pewność, że nasze ogumienie ma odpowiednie certyfikaty i gwarancję, a co za tym idzie jest bezpieczne i legalne.

Na rynku są firmy, które procesem bieżnikowania opon zajmują się od kilkudziesięciu lat i ich produkty nie budzą żadnych zastrzeżeń. Posiadają one odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Dlatego, zanim zdecydujemy się na zakup takich opon warto sprawdzić firmę, w której wykonano nalewkę na oponę, ponieważ możemy mieć również do czynienia ze sporą grupą warsztatów, które rzemieślniczymi metodami produkują gumowe koszmary, a tym samym psują rynek i opinię na temat tych opon.

Niemniej jednak należy pamiętać, że nawet najlepsze opony zimowe bieżnikowane mają krótszą żywotność niż oryginalnie nowe.


Źródło zdjęcia – Designed by Montypeter

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*