brak prądu w samochodzie1

Jakie są objawy uszkodzonego alternatora?

Artykuł zaktualizowany 26 września 2020


Awaria prądu to zmora właścicieli samochodów. Pierwszym podejrzanym jest z reguły akumulator, jednak niekoniecznie tak jest. Czasem problem stanowi inny element układu, taki jak alternator. Awarie układu zasilania przytrafiają się najmniej spodziewanym momencie, przez cały rok, ale warto przed zima sprawdzić jego stan.


Za co odpowiada akumulator i alternator w samochodzie?

Układ ładowania w aucie to system urządzeń, który odpowiada za dostarczenie prądu do wszystkich odbiorników w samochodzie. Należy pamiętać, że w aucie znajduje się dużo odbiorników prądu, który musi być na bieżąco uzupełniany.

Nowoczesne auta potrzebują dużo stałego prądu, dostarczanego na stałym poziomie natężenia, a mimo nowoczesnych konstrukcji i ciągłego ulepszania poszczególnych elementów układu, typowe usterki i tak się powtarzają.


Podstawowym urządzeniem w układzie zasilania jest alternator

Podstawowym urządzeniem w układzie zasilania jest alternator. Odpowiada on bezpośrednio za ładowanie prądu  i uzupełnianie jego zapasu w akumulatorze. Alternator to nic innego, jak samochodowa prądownica. W alternatorze znajduje się wirnik, umieszczony w stojanie, a oba te elementy, ściśle ze sobą powiązane, mogą ulec zniszczeniu lub zużyciu z biegiem czasu. Zarówno wirnik, jak i stojan odpowiadają za większość problemów z alternatorem.

Niekiedy to stojan ulega spaleniu. Dzieje się tak, gdy zużyty akumulator nie magazynuje odpowiedniej ilości prądu i alternator zmuszony jest do wzmożonej pracy. Wówczas dochodzi do jego przegrzania. Przegrzać może się również w wypadku, gdy w samochodzie zostały zainstalowane dodatkowe odbiorniki prądu, których istnienie nie było wyliczone w zużycie energii elektrycznej auta przez producenta.  Wirnik niszczy się z biegiem czasu.


Ten artykuł Ciebie zainteresuje – Jak rozpoznać usterki zawieszenia?


Wirnik w stojanie musi się kręcić

Wirnik w stojanie musi się kręcić, bo w ten właśnie sposób, przez ruch wirowy, wytwarza prąd. Jego napędem jest pasek klinowy. O pasku klinowym słyszał każdy. Zdarza mu się pęknąć, a legendarne opowieści rodzinne mówią o tym, jak naprawiało się paski w maluchu trzydzieści lat temu, jak tatuś z mamusią z podróży wracali i mamusia poświęcić musiała swoją ostatnią parę wyjściowych rajstop, by zastąpić pasek klinowy… wszyscy to znają. Pasek pęka, ponieważ z czasem się zużywa. Właściciel powinien na bieżąco go wymieniać, zwłaszcza przy każdej zmianie rozrządu lub po okresie zaleconym przez producenta.

Pasek pęka również dlatego, że został źle zamocowany, lub nagle zablokowany przez inny, współpracujący element układu napędu alternatora. Jeśli pasek się zerwał, należy go nie tylko wymienić, ale też sprawdzić dokładnie przyczynę pęknięcia. Istnieje ryzyko, że zerwany pasek wkręci się w napęd rozrządu, skutecznie go blokując, i stając się przyczyną bardziej kosztownych napraw. Oczywiście, nie we wszystkich modelach aut.

samochód citymag

Zwiastunem awarii może być głośny dźwięk, dochodzący z alternatora.Charakterystycznego pisku nie sposób pomylić z czymś innym. Zużyciu najczęściej ulegają łożyska lub koła pasowe. Można temu próbować zaradzić, napinająca pasek, jednak, jeśli to nie poprawia sytuacji to przyczyną jest najprawdopodobniej koło pasowe, które z biegiem czasu wyciera się ślizga. Niekiedy koło pasowe jest źle zamocowane lub ma zniszczy tłumik drgań skrętnych.


Regulator napięcia

W układzie ładowania może też zepsuć się regulator napięcia. Odpowiada on za napięcie na stałym poziomie, niezależnie od obrotów silnika. Regulator napięcia jest zupełnie nieodporny na wilgoć, więc zalanie go wodą lub płynami eksploatacyjnymi może spowodować jego uszkodzenie. Do uszkodzeń też może dojść na skutek zwarcia w instalacji przy podłączaniu akumulatora.  Podłączanie akumulatora może również stać się przyczyną uszkodzenia diod prostownika. Jeśli jednak uszkodzony jest sam regulator, a płyta diodowa jest sprawna, to z pewnością przyczyną awarii jest zalanie.

Alternator nie jest elementem który się naprawia. Najczęściej albo regeneruje się, albo wymienia cały element, tak samo, jak wymienia się napęd alternatora. Wymieniać na nowy pasek i napinacz, należy też sprawdzić stan kół pasowych, równocześnie należy na nowy wymienić tłumik drgań skrętnych.

Dodaj komentarz