przeguby samochodowe

Zużycie przegubów – jakie są objawy i po czym je rozpoznać?

Artykuł zaktualizowany 17 grudnia 2020


W układzie napędowym przeguby są ważne, bo w dużej mierze wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Ich zużycie ma kilka dość charakterystycznych, poza tym mocno odczuwalnych objawów. Jak je rozpoznać? Podpowiadamy!


Przeguby – co to jest?

W każdym samochodzie znajdziemy przeguby, i to niezależnie od zawieszenia. Należy pamiętać, że modele z przednim napędem są zdecydowanie bardziej podatne na awarie!

Przeguby napędowe mają za zadanie pośredniczyć w przeniesieniu napędu ze skrzyni biegów na koła. Wobec tego muszą one być sprawne. Istnieje aż kilka typów przegubów, między innymi nierównobieżne oraz równobieżne. Te pierwsze często nazywa się prostymi bądź asynchronicznymi. W autach zazwyczaj pojawiają się przeguby równobieżne, tak zwane homokinetyczne. One nie zmieniają prędkości obrotowej pomiędzy dwoma wałami.

Zużycie przegubów – jakie ma objawy?

W zależności od tego, czy dojdzie do usterki przegubów zewnętrznych, czy wewnętrznych objawy są nieco inne. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze symptomy pojawiające się w obu tych przypadkach. Kiedy usterka dotyczy:

  • przegubu zewnętrznego – wtedy słyszysz metaliczne stuki, ale jedynie przy pełnym skręcie bądź przy dużym obciążeniu. Z czasem można zauważyć, że stają się one coraz głośniejsze, dlatego są później bardziej zauważalne. Takie nietypowe hałasy słyszy się w okolicy koła, w czasie skręcania kół, na przykład również przy wjeździe na podwyższenie, takie jak krawężnik.
  • Przegubu wewnętrznego – daje on znak o awarii w charakterystyczny sposób, a więc poprzez silne drgania, które są mocno wyczuwalne i to w całym pojeździe. Ich nasilenie pojawia się, między innymi przy przyspieszaniu, za to słabną, gdy dźwignia skrzyni biegów ustawiona jest, na tak zwanym „luzie”.

Nie można bagatelizować słyszalnych oraz wyczuwalnych oznak awarii przegubów, bo wpływają one na nasze bezpieczeństwo na drodze. Im szybciej się zajmiemy usterką tym lepiej dla pojazdu, i dla nas.

Przyczyny zużycia przegubów

Wbrew pozorom przeguby są dość wytrzymałym elementem w aucie w porównaniu do innych jego części. Bardzo często dotrwają one w dobrej kondycji nawet do złomowania samochodu, a więc będą służyć nam aż kilkanaście lat.

Przyczyn pojawienia się usterek przegub jest wiele, między innymi mowa tutaj o słabym smarowaniu. Dlatego też wykonanie podstawowej diagnostyki jest pierwszą fazą w szukaniu winowajcy zużycia przegubów. Również nasz styl jazdy ma wpływ na tę część pojazdu. Agresywne ruszanie, częste manewry na skręconych kołach, a także stosowanie niefabrycznego ogumienia z czasem okażą się źródłem zużycia przegubów.

Wymiana przegubów – co trzeba wiedzieć?

Na szczęście wymiana przegubów nie wpłynie aż tak mocno na nasz domowy budżet, jak na przykład wymiana silnika. Tu koszt naprawy waha się w granicach 80-400 za części, zawsze tańsze są zamienniki. Aczkolwiek w nielicznych wypadkach cena wynosi ponad kilka tysięcy złotych. Wszystko w zasadzie jest zależne od marki, rocznika oraz od modelu pojazdu. Co więcej do tej sumy należy doliczyć jeszcze robociznę fachowca. Można taką naprawę wykonać samodzielnie i zaoszczędzić, w ten sposób kilkaset złotych.

Wymiana przegubów w zależności od modelu pojazdu trwa godzinę lub dwie, niezwykle rzadko mowa o dłuższej naprawie. To nie jest trudny i skomplikowany remont, bo czasami udaje się go wykonać bez wycinania półosi. Jak? Wystarczy wyjąć tylko przegub z piasty, rozchylić pierścień, a tedy uzyskamy łatwy dostęp do interesującego nas elementu. W starszych autach niekiedy trudno poradzić sobie z odkręceniem śrub, dlatego że się zaklinowały bądź zapiekły. Co istotne niektóre typy pojazdów nie pozwalają na wymianę tylko i wyłącznie przegubów, ponieważ trzeba kupić całą półoś. Innej rady tu zwyczajnie nie ma.

Dodaj komentarz