Artykuł zaktualizowany 13 stycznia 2021
Chwila nieuwagi i można zgubić portfel wraz z dokumentami, albo zostawić je gdzieś przez przypadek, a więc nieświadomie. Co wtedy zrobić? Sprawdź, jakie formalności są wymagane przy zgubionym dowiedzie rejestracyjnym!
Dowód rejestracyjny pojazdu – co zawiera?
Dowód rejestracyjny to dokument zawierający najważniejsze informacje o pojeździe, a także podstawowe dane jego właściciela, takie jak imię oraz nazwisko. Poza tym znajduje się tam również miejsce na pieczątki potwierdzające aktualny przebyty przegląd techniczny. Co ważne nowe przepisy nie zmuszają nas do wyrabiania nowych papierów, gdy skończyły się wyznaczone przegródki na kolejne badanie techniczne. Jest tam tylko 6 okienek, a więc to dokument na 6 lat.
Zgubiony dowód rejestracyjny – co należy zrobić?
Wszystkie procedury związane z dowodem rejestracyjnym pojazdu załatwia się w Wydziale Komunikacji, który jest przypisany do naszego miejsca zamieszkania, a dokładniej mówiąc do naszego zameldowania. Tam rejestrujemy auto, a więc wyrabiamy wszystkie potrzebne dokumenty.
Jeśli zgubiliśmy dowód rejestracyjny powinniśmy udać się właśnie do odpowiedniego Wydziału Komunikacji. Procedura wymaga od nas wielu formalności, poza tym opłaty za wydanie nowych papierów. Zaczynasz od:
- Złożenia w konkretnym Wydziale Komunikacji stosownego oświadczenia, które stwierdza utratę tego dokumentu. Wymagane jest podpisanie odpowiedzialności za składanie fałszywych zeznań.
- Potem można złożyć kolejne wymagane papiery – wniosek o wydanie wtórnika naszego dowodu rejestracyjnego. Co ważne trzeba do tego dołączyć jeszcze kartę pojazdu (oczywiście jeżeli była wydana), wyciąg z rejestru badań technicznych (trzeba się udać do kontroli pojazdów), tablice rejestracyjne oraz dowód osobisty właściciela pojazdu. Kiedy są współwłaściciele wymagana jest ich obecność, ewentualnie przedstawienie stosowanego upoważnienia – pełnomocnictwa. Takie zaświadczenie również opłacamy, jest to koszt 17 złotych.
Po złożeniu całej niezbędnej dokumentacji rozpoczyna się procedura urzędowa. Może ona trwać nie dłużej, niż 30 dni. Musimy jednak uiścić opłatę w wysokości 54,50 złotych. Dodatkowe koszty czekają nas, gdy będziemy chcieli poruszać się pojazdem pomimo zgubienia podstawowych dokumentów. Tu musimy dokonać następnej wpłaty wynoszącej 73,50 złotych za wydanie tymczasowego dowodu rejestracyjnego. Jest to pozwolenie czasowe, które zwracamy w chwili otrzymania właściwych papierów.
Kiedy doszło do kradzieży dokumentów nie można zapominać o zgłoszeniu sprawy na policję. To pozwoli nam uniknąć wielu nieprzyjemności, gdy złodziej będzie chciał wykorzystać zdobyty dowód rejestracyjny, albo nasze dane personalne.
Co jeśli dowód rejestracyjny się przypadkiem znalazł? Niestety, automatycznie traci on swoją ważność. Wobec tego jest całkowicie bezużyteczny, bo procedury produkcji nowego już ruszyły. Co ważne powinniśmy go zwrócić do Wydziału Komunikacji. Potem pozostaje nam oczekiwać na wydanie wtórnika.
Brak dowodu rejestracyjnego, a polisa OC?
W sytuacji zgubienia dowodu rejestracyjnego i chęci wykupienia polisy ubezpieczeniowej OC możemy to zrobić, ale musimy znać podstawowe, wymagane dane. Znajdziesz je w karcie pojazdu i w starych umowach z ubezpieczycielem. Potem wystarczy dostarczyć otrzymany wtórnik w celu weryfikacji informacji. Zatem nie ma aż tak dużych komplikacji.
Niestety, wiele osób chowa do środka dowodu rejestracyjnego potwierdzenie wykupionej polisy OC. Dlatego też przy zgubieniu automatycznie tracimy aż dwa ważne dokumenty. Co wtedy? Wystarczy poprosić o wydanie duplikatu konkretne towarzystwo ubezpieczeniowe, do którego należymy. Przy kontroli drogowej policja może takie dane sprawdzić w bazie, choć gdy wystąpią jakieś wątpliwości mogą odebrać nam auto i odholować je na policyjny parking. Wtedy czekają nas wysokie koszty – za lawetę, dodatkowo również mandat karny.