Uszkodzona gruszka turbiny – objawy awarii, o których musisz wiedzieć!


Części w pojeździe jest wiele, dlatego nawet mała usterka niewielkiego elementu rodzi poważne problemy. Na szczęście uszkodzona gruszka turbiny daje charakterystyczne znaki, które łatwo dostrzec. Sprawdź, jakie są to objawy!


Gruszka turbiny – co to za element?

Gruszka turbiny nazywana jest zaworem podciśnieniowym odpowiedzialnym za sterowanie sztangą, a to oznacza, że w konsekwencji także łopatkami. Wewnątrz tego elementu mamy sterowany podciśnieniem z zasobnika siłownik. Zmiana jego ułożenia zapewnia przemianę ułożone sztangi oraz łopatek zmiennej geometrii.

Gruszka turbiny jest dodatkowym elementem turbosprężarki, w której skład wchodzi wiele podzespołów oraz urządzeń. Na żywotność turbosprężarki wpływają, między innymi zanieczyszczenia oraz częste, tak zwane zimne rozruchy. Dlatego też już po przejechaniu około 200-250 tysięcy kilometrów można zauważyć pierwsze sygnały świadczące o jej awarii. Natomiast gruszka turbiny jest narażona na usterki z racji bliskiej lokalizacji układu turbosprężarki, dlatego że w jej otoczeniu panują wysokie temperatury. Dochodzi poza tym do korozji tego elementu, albo do gnicia, a skutkiem tego są widoczne podziurawienia.

Uszkodzona gruszka turbiny – objawy

Nie da się ukryć, że uszkodzona gruszka turbiny daje charakterystyczne objawy, które trudno pomylić z inną usterką. Jakie?  W początkowej fazie jest odczuwany znaczny spadek mocny w zakresie niskich obrotów, szczególnie podczas jazdy pod górkę. Później zauważysz jeszcze inne niepokojące znaki, między innymi:

  • szarpanie podczas dodawania gazu
  • zaburzenia w płynności jazdy
  • kłopoty z płynnym przyspieszeniem w trakcie wyprzedzania
  • problemy z przyspieszeniem, konieczne jest wkręcanie silnika na wyższe obroty.

Poza wyżej wymienionymi symptomami pojawia się turbodziura w obsłudze turbosprężarki ze zmienną geometrią.

Wadliwa gruszka turbiny przyczynia się do nieprawidłowej pracy turbosprężarki, dlatego też trzeba z nią jak najszybciej się uporać by uniknąć poważniejszych napraw. Uszkodzona gruszka turbiny:

  • powinna być wymieniona na nową i to, jak najprędzej. Cena tej części waha się w granicach 50-100 złotych, choć zależy to od rodzaju turbosprężarki, do tego dochodzi oczywiście koszt robocizny. Aczkolwiek sprawny kierowca jest w stanie samodzielnie wymienić ten element jeśli ma podstawowe narzędzia oraz pewną wiedzę. Niestety, demontaż turbosprężarki jest kłopotliwy, bo lokalizacja jest dość specyficzna, a co za tym idzie dotarcie do gruszki turbiny może stanowić nie lada kłopot dla laika, nie wspominając o samej wymianie.
  • W niektórych wypadkach wystarcza jedynie regeneracja gruszki turbiny. Ten zabieg należy wykonywać tylko w specjalistycznych serwisach samochodowych!

Bywa, że gruszka turbiny jest źle umieszczona. Winowajcom tego zdarzenia jest zazwyczaj nieodpowiedni sposób ustawienia śrub, które są odpowiedzialne za ulokowanie tego elementu w turbinie. Sprawne oko fachowca szybko to wychwyci i naprawi usterkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *