Artykuł zaktualizowany 2 września 2021
Internet nieustannie wpływa na sposób, w jaki funkcjonujemy – używamy sieci, kupując ubrania, elementy wyposażenia wnętrz, książki, a także jedzenie. Często internet jest także naszym pierwszym źródłem informacji, a czasem i jedynym. Dlatego tak ważna dla każdego typu biznesu jest adaptacja do tych nowych warunków, która wymaga od przedsiębiorców wypracowania nowych narzędzi i sposobów współpracy z klientem.
Zmiany związane z cyfryzacją społeczeństwa bardzo silnie wpłynęły także na branżę hotelarską, nie tylko wprowadzając zupełnie nowe systemy rezerwacyjne w hotelarstwie, ale także czyniąc te nowe systemy dominującymi w obecnym modelu biznesowym. Dzisiaj niemożliwym jest już prowadzenie nawet niewielkiego pensjonatu nie posiadając strony internetowej, profilu w mediach społecznościowych, geolokalizacji i oczywiście zintegrowanego systemu rezerwacyjnego.
Obecność w sieci i system rezerwacyjny online – to nie to samo
Niektórzy właściciele miejsc noclegowych uznają, że obecność ośrodka w sieci wystarczy, aby sprostać wymaganiom, jakie stawia przed usługodawcą współczesny klient. Systemy rezerwacyjne w hotelarstwie zaś uznają za niepotrzebny wydatek, na który stać tylko największych graczy. Ale sama obecność w sieci, udostępnienie danych i umożliwienie kontaktu telefonicznego czy mailowego już nie wystarczy. Dzisiejszy klient nie ma po prostu na to czasu – czekanie, aż ktoś podniesie słuchawkę albo odpowie na maila, czekanie na dane do przelewu, niepewność związana z aktualnym obłożeniem i wolnymi terminami, których bez zintegrowanego i nowoczesnego systemu nie jesteśmy w stanie nieustannie aktualizować.
Współczesny gość naszego ośrodka pragnie przede wszystkim wszelkich możliwych informacji zebranych w jednym miejscu, gwarancji zawsze aktualnej oferty, jeśli chodzi o dostępne pokoje i ich cenę, oraz płynnego, wygodnego systemu, który przeprowadzi go w kilka minut od wyboru miejsca i pokoju, przez dodanie do zamówienia dodatkowych opcji, jak wykupienie śniadania czy dostawienie do pokoju łóżeczka dla dziecka, aż po przełączenie go do systemu płatności, za pomocą którego w kilka sekund opłaci cały pobyt. Systemy rezerwacyjne w hotelarstwie są nieuniknionym kierunkiem rozwoju i wzbranianie się przed wprowadzeniem tego typu funkcjonalności skazuje nas i nasz ośrodek na granie w drugiej, trzeciej, czwartej lidze, a nawet ostateczne pożegnanie się z grą.
Systemy rezerwacyjne to czysty zysk dla obu stron
Ale do tej pory systemy rezerwacyjne w hotelarstwie mogły jeszcze zdawać się wam niemiłym obowiązkiem. Nic bardziej mylnego. Tego typu zintegrowane narzędzia to nie tylko płynniejsze i wygodniejsze rezerwowanie pokoi dla naszych gości, a co za tym idzie wzrost ich zadowolenia, ale przede wszystkim to nasz, przedsiębiorców, zysk. Dzięki systemom rezerwacyjnym w hotelarstwie możemy nie tylko znacznie podnieść zyski, ale i usprawnić działanie zarządzanego przez nas miejsca.
Taki system pozwala na szybkie i sprawne zarządzanie wszystkimi rezerwacjami, a więc oszczędność czasu, ale także oferowane przez nas pokoje są zawsze widoczne dla klienta. Możemy bardziej uszczelnić obłożenie, zapomnieć o niepotrzebnie przetrzymywanych pustych pokojach, odwoływanych rezerwacjach, które blokowały miejsca. Tego typu zintegrowane systemy rezerwacyjne znacznie usprawniają funkcjonowanie ośrodków i należy o nich myśleć właśnie w ten dwuwymiarowy sposób – jako ułatwienie i zysk dla klienta, ale także jako ułatwienie i zysk dla hotelarzy.