stres a układ pokarmowy

Jak stres wpływa na układ pokarmowy?


Obecne tempo życia sprawia, że słowo „stres” odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Jego negatywny wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale też zdrowie potwierdzają liczne badania. I choć każdy z nas doskonale wie, jak bardzo negatywne mogą być jego następstwa, doprawdy trudno całkowicie wyeliminować go ze swojego życia.

Wydarzenia i sytuacje stresowe są bowiem naturalnie w nie wpisane. W trosce o własne zdrowie warto jednak starać się owe skutki zminimalizować. W jaki sposób to zrobić?


Somatyczne skutki stresu – układ pokarmowy

Negatywne następstwa stresu dotyczą różnych sfer funkcjonowania organizmu. Wykazuje się m.in. silny wpływ czynników stresogennych na zaburzenia ze strony układu pokarmowego, w wyniku których może dochodzić do upośledzenia motoryki układu pokarmowego, zaburzeń pracy gruczołów, wyjałowienia błony śluzowej, a także zaburzenia przepływu w drobnych naczyniach (1).

W rezultacie długotrwały stres może być czynnikiem predysponującym do rozwoju poważnych chorób i schorzeń układu pokarmowego, w tym zespołu jelita wrażliwego, choroby wrzodowej oraz wrzodziejącego zapalenia jelita grubego. Stres może przyczyniać się także do zaostrzenia chorób już występujących. Co więcej, w sytuacji stresującej mogą też wystąpić przejściowe objawy somatyczne, które bywają mocno uciążliwe dla pacjenta. Należą do nich m.in.: nudności, bóle brzucha oraz biegunki (2).


Jak radzić sobie ze skutkami stresu? Postaw na ochronę!

W związku z tym, że trudno jest zupełnie wyeliminować stres ze swojego życia, warto nauczyć się walczyć z jego skutkami, zwłaszcza tymi, które mają bezpośredni wpływ na nasze zdrowie.

W minimalizowaniu następstw stresu ze strony układu pokarmowego bardzo pomocne okazują się probiotyki, takie jak np. Trilac, Bactilac, Probiotex, Linex, które dzięki zawartości szczepów tzw. dobrych bakterii uzupełniają mikroflorę jelitową, chroniąc w ten sposób układ pokarmowy. Stosowanie wspomnianych probiotyków (Trilac, Bactilac, Probiotex, Linex) znajduje zastosowanie nie tylko w przypadku minimalizowania skutków działania czynników stresogennych, ale też w każdej innej sytuacji, w której dochodzi do wyjałowienia mikroflory bakteryjnej, np. w czasie antybiotykoterapii.

Preparaty typu Linex, lek Trilac, dzięki pozytywnemu wpływowi na równowagę wewnętrzną organizmu, pozwalają zmniejszyć odczuwane ze strony układu pokarmowego dolegliwości, a tym samym zminimalizować ryzyko rozwoju chorób i schorzeń w jego obrębie.


Probiotyki a wsparcie odbudowy mikroflory jelitowej

Ponadto stosowanie probiotyków w sytuacjach stresujących może w zdecydowany sposób zmniejszyć dyskomfort związany z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, które – w zależności od stopnia nasilenia – mogą znacznie utrudniać codzienne funkcjonowanie. Należą do nich wspomniane wcześniej nudności, bóle brzucha oraz biegunki – jedne z najczęściej występujących następstw somatycznych stresu (1).  W przypadku tych ostatnich na szczególną uwagę zasługują też probiotyki, które pomagają zniwelować wyjątkowo uciążliwe objawy. Są to m.in.: Stoperan, Laremid, Smecta oraz Linex lek.

Zastosowanie probiotyków typu Linex czy Bactilac wspomagających odbudowę mikroflory jelitowej po biegunce, okazuje się dobrym rozwiązaniem nie tylko w sytuacjach stresujących, ale także podczas podróży czy też zmiany diety polegającej na wyeliminowaniu dotychczasowo spożywanych produktów lub wzbogaceniu jej o nowe.


Bibliografia:

  1. Mokrowiecka A. Czy biegunki i ból brzucha mogą być spowodowane stresem? https://www.mp.pl/pacjent/gastrologia/lista/97609,czy-biegunki-i-bol-brzucha-moga-byc-spowodowane-stresem. Data dostępu: 28.01.2019.
  2. Przybylska – Feluś M. Stres a choroby układu pokarmowego. https://www.mp.pl/pacjent/gastrologia/lista/68171,stres-a-choroby-przewodu-pokarmowego. Data dostępu: 28.01.2019.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *