Spis treści
Artykuł zaktualizowany 23 grudnia 2020
Niestety, ale wiele nowoczesnych turbodiesli spotykają liczne usterki. Będzie to, między innymi tak zwane rozbieganie silnika. Co to jest? Na czym dokładnie polega? Przeczytaj nasz artykuł, tam wszystko dokładnie wyjaśniamy!
Rozbieganie silnika – co to jest?
Już dawno silniki wysokoprężne Diesla przestały wyróżniać się bezawaryjnością. Za to coraz częściej dotykają je liczne usterki, które potrafią uprzykrzyć życie. Naprawdę wielu właścicieli Diesla skarży się na spory problem, z tak zwanym rozbieganiem silnika. To najprościej mówiąc niekontrolowany samozapłon oleju silnikowego.
Rozbieganie silnika pojawia się w silnikach wysokoprężnych Diesla, dlatego że posiada on turbosprężarkę. Mimo wszystko ma ona liczne zalety, bo zapewnia wyraźny wzrost mocy oraz momentu obrotowego, co ważne już od najniższych obrotów jednostki napędowej. Turbina znajdująca się wewnątrz z czasem zużywa się, tak jak inne części pojazdu. Wymiana lub regeneracja bywa wobec tego niezbędna. Zbagatelizowanie jakiejkolwiek usterki może zmusić nas do poważniejszy napraw, a co za tym idzie, do zwiększenia kosztów.
Rozbieganie silnika – na czym polega?
Jedną z różnic silnika benzynowego i wysokoprężnego jest to, że ten drugi może być napędzany olejem silnikowym. To powoduje, że nawet auto znajdujące się na biegu jałowym samoczynnie może zwiększać obroty, a to dlatego iż dostaje dodatkowe dawki właśnie oleju silnikowego z układu turbosprężarki. W ten sposób i ona przyspiesza pracę. To skutkuje tym, że obroty jednostki napędowej rosną.
Zwiększa się ilość oleju silnikowego przepuszczana do kolektora ssącego. Jakie są tego konsekwencje? Bywa, że dochodzi do zatarcia silnika, czy też nadmiernej eksploracji jednostki napędowej. Rozbieganie silnika spowodowane jest tym, że turbosprężarka przepuszcza olej silnikowy do kolektora dolotowego. Potem dociera on do komory cylindra, i właśnie tam zostaje spalony.
Rozbieganie silnika nie ma określonego czasu trwania, czasami to zjawisko występuje nawet przez kilka minut. Niezareagowanie w porę zazwyczaj skutkuje zniszczeniem silnika. Jak to zablokować? Nie wystarcza wyciągnięcie kluczyka ze stacyjki. Robisz zduszenie układu napędowego:
- wciskasz hamulec
- włączasz wysoki bieg
- puszczasz sprzęgło.
Aczkolwiek bywa, że dochodzi wtedy do uszkodzenia sprzęgła i koła dwumasowego, ale ratujesz za to silnik.
Rozbieganie silnika dotyka przede wszystkim, takie jednostki napędowe, jak:
- 9 dCi (Renault)
- 3 Multijet (Fiat, Opel)
- 0 MZR-CD (Mazda).
Warto wiedzieć, że w wielu jednostkach napędowych, między innymi 1.9 JTD, czy 2.0 TDI montuje się, tak zwane klapy gaszące, które są zlokalizowane przy kolektorze dolotowym. Co one dają? Jeśli dojdzie do awarii tuż po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki komputer sam zamknie klapy, a więc spowodujemy, że zostanie zatrzymane powietrze dostarczane do cylindra. To bardzo pomocne. Natomiast jeśli nie ma tego elementu nawet po wyjęciu kluczyka pojazd pracuje dalej, ale już tylko na oleju silnikowym.