Artykuł zaktualizowany 27 kwietnia 2022
Aby silnik napędowy samochodu działał bez zarzutu konieczne jest jego chłodzenie i utrzymywanie optymalnej dla jego pracy temperatury. Wynosi ona około 100 stopni Celsjusza. Chłodzeniem silnika zajmuje się układ chłodniczy, w którym powinien znajdować się specjalny płyn do chłodnicy pozwalający bezpiecznie obniżać temperaturę. Na rynku możemy znaleźć obecnie wiele różnego rodzaju produktów. Jak wybrać odpowiedni?
Dlaczego płyn chłodniczy a nie woda?
Wiele osób zastanawia się, czy braki płynu chłodniczego nie moglibyśmy po prostu zastąpić wodą. Zdarzają się również sytuacje, kiedy w chwili zauważenia wycieku tymczasowo dolewamy wody do układu hamulcowego. Nie jest to jednak dobrym pomysłem, szczególnie długofalowo. Woda nie posiada odpowiednich właściwości chłodzących. Latem szybko osiąga temperaturę wrzenia, przez co nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego chłodzenia. Zimą z kolei zamarza podczas postoju. Co więcej, kontakt metalowych elementów silnika z wodą może przyspieszać ich korodowanie. Dlatego też w układzie chłodniczym powinien znajdować się wyłącznie specjalistyczny płyn chłodniczy.
Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?
Osoby, które nie posiadają doświadczenia w zakupie płynów chłodniczych uznają często, że kolor danego produktu daje nam informacje o tym, z jakim płynem mamy do czynienia. Nie jest to jednak prawdą. Na kolor płynu chłodniczego wpływa bowiem barwnik jakiego dodaje producent. Robi się to po to, by w momencie wycieku znalezienie uszkodzenia układu chłodniczego było znacznie łatwiejsze. Co prawda obecnie część producentów stosuje barwniki również w celu identyfikacji produktu, jednak przed zakupem lepiej zapoznać się z rodzajem i składem danego płynu chłodniczego.
Jaki płyn chłodniczy wybrać?
Obecnie płyny chłodnicze produkowane są w oparciu o kilka technologii. Zastosowane zostają w nich różne substancje i związki chemiczne, które wpływają na ich właściwości oraz żywotność. Pierwszym, najstarszym rodzajem płynów chłodniczych są te wykonywane w technologii IAT. Dodaje się do nich dodatki nieorganiczne takie jak np. krzemiany. Tworzą grubszą warstwę chłodzącą, jednak z czasem mają tendencję do tworzenia złogów, które mogą całkowicie zablokować działanie układu chłodniczego. Obecnie coraz częściej odchodzi się od nich i stosowane są głównie w starszych typach samochodów. Wymagają też częstej wymiany (nie rzadziej niż raz na dwa lata).
Alternatywą są płyty OAT, w których stosuje się kwasy organiczne. Są dobrym rozwiązaniem, ponieważ mimo tworzenia cieńszej warstwy chłodzącej doskonale radzą sobie z przyjmowaniem oraz oddawaniem temperatury. Nie mogą być jednak stosowane w samochodach starszej generacji, ponieważ dodatek kwasu organicznego może uszkadzać ołowiane elementy.
Trzecim rodzajem płynów chłodniczych są te tworzone z wykorzystaniem technologii HOAT. To technologia hybrydowa, która łączy w sobie zalety dwóch poprzednich rodzajów płynów. Co więcej, płyny chłodnicze HOAT wyróżniają się także dobrymi właściwościami antykorozyjnymi.