Artykuł zaktualizowany 5 marca 2021
Kiedy myślimy o najważniejszych elementach auta do głowy od razu przychodzi silnik, akumulator i hamulce. Jednak łącznik stabilizatora jest równie istotny, ponieważ to kluczowa część zawieszenia. Za co on odpowiada? Jakie ma zasady działania? W jaki sposób sygnalizuje o awarii? Jeśli nie wiesz to koniecznie przeczytaj nasze kompendium wiedzy o łączniku stabilizatora!
Łącznik stabilizatora – najważniejsze informacje o tym elemencie
Łącznik stabilizatora znajdziemy w zawieszeniu. Gdzie dokładnie? Jest to element łączący stabilizator z wahaczem bądź z kolumną zawieszenia. Z reguły montuje się go na osi przedniej, jak i na tylnej. W skład łącznika stabilizatora wchodzi przegub kulowy, poza tym elementy gumowe, które mają za zadanie zagłuszać drgania w czasie jazdy.
Za co odpowiada łącznik stabilizatora? Zadaniem samego stabilizatora jest optymalne prowadzenie kół, a co za tym idzie samego auta w czasie pokonywania zakrętów. Natomiast łącznik zapewnia, że każde koło podczas wyżej opisanego manewru odpowiednio przylega do nawierzchni drogi.
W zależności od modelu pojazdu łącznik stabilizatora ma różne długości, a także odmienny poziom sztywności. Im grubszy będzie to element tym może większą część siły przenosić.
Łącznik stabilizatora – jakie są objawy awarii?
Łącznik stabilizatora jest dość delikatny, po przejechaniu około 10-15 tysięcy kilometrów wymaga wymiany. Czasami jednak trzeba zrobić to dużo wcześniej. Na szczęście pojawiają się pewne symptomy świadczące, że z tym element dzieje się coś niepokojącego. Jednak niektóre z nich nie dają nam jednoznacznej sugestii, że awaria dotyczy łącznika stabilizatora.
Łącznik stabilizatora objawy awarii:
- da się zauważyć charakterystyczne odgłosy, takie jak stukania, skrzypienia, a także piszczenia, które dochodzą z okolicy kół
- dochodzi do pogorszenia się właściwości jezdnych spowodowane jest to luzami. Niestety, to zmniejsza skuteczność działania stabilizatora poprzecznego. Jednak dzieje się to powoli oraz stopniowo.
Aby wykluczyć bądź potwierdzić awarię łącznika stabilizatora należy zajrzeć pod spód samochodu. Jeśli nie mamy kanału będzie to niezwykle trudne, wobec tego nie obędzie się bez wizyty u mechanika. Da się tu zauważyć pewne nieprawidłowości. Jakie? Uszkodzona będzie guma na końcach. Co ważne na to nie ma wpływu, jak dużo jeździmy, ponieważ bywa, że brak konserwacji jest głównym winowajcom tego zjawiska.
Wymiana łącznika stabilizatora
Jeśli doszło do awarii łącznika stabilizatora należy, jak najszybciej usunąć usterkę, bo może ona prowadzić nie tylko do niebezpiecznych zdarzeń na drodze, ale i do uszkodzenia jeszcze innych części. To z kolei powoduje, że naprawa może nas jeszcze drożej kosztować. Nie ma co niepotrzebnie ryzykować ani narażać się na dodatkowe straty finansowe.
Podczas wymiany łącznika stabilizatora zaglądamy pod spód auta. W pierwszej kolejności usuwamy koło, dopiero później odkręcamy sam łącznik od drążka stabilizatora oraz od wahacza, czy też od amortyzatora. Czasami widać tu ślady korozji, a więc użycie preparatu typu WD-40 ułatwi nam demontaż. Niekiedy niezbędne jest rozkręcenie śrub, bo nie ma innego wyjścia. Co ważne nie powinno od razu montować w tym miejscu nowego łącznika stabilizatora, ponieważ wpierw trzeba dobrze oczyścić tę okolicę podwozia. Warto również dobrze nasmarować śruby, aby uniknąć ewentualnych problemów z ich odkręceniem w przyszłości.
Wymiana łącznika stabilizatora nie jest skomplikowana, ale trzeba pamiętać tu o kilku bardzo istotnych kwestiach:
- Bez względu na to, czy awarii uległ jeden, czy dwa łączniki stabilizatora i tak dokonuje się wymiany pary!
- Nie można zapomnieć, że po zainstalowaniu części wymagane jest dokonanie jeszcze jednej ważnej rzeczy – chodzi o sprawdzenie geometrii zawieszenia.
- W przypadku, gdy mamy większe koła niż zaleca producent zaleca się wybór twardszych łączników stabilizatora, dzięki temu będziemy mieć pewność, że dobrze spełniają swoje zadanie.