olej do silnika

Oznaczenia oleju silnikowego – jak czytać oznaczenia na butelce?


W aucie jest wiele płynów eksploatacyjnych, które należy regularnie wymieniać. Masa kierowców zapomina, że olej silnikowy jest bardzo ważny. Kiedy przychodzi zakup nowej butelki pojawia się wiele wątpliwości. Jak czytać oznaczenia znajdujące się na opakowaniu oleju silnikowego? Nie wiesz? Spokojnie, podpowiadamy!


Rodzaje olejów silnikowych

Olej silnikowy jest kluczowy w każdym pojeździe, ponieważ chroni elementy silnika przed zużyciem, do tego aktywnie usuwa szkodliwe zanieczyszczenia, które powstają w procesie eksploatacji. Dlatego też dobrze dobrany środek pozwala nam przedłużyć żywotność wielu części. Odpowiednie parametry smarowania są widoczne podczas codziennej pracy auta, a więc musimy dobrze dopasować preparat, inaczej szybko odczujemy negatywne skutki swojej złej decyzji.

W sklepach znajdziemy aż kilkanaście rodzajów olejów silnikowych. Różnią się one od siebie ceną, jakością, poza tym poszczególnymi parametrami technicznymi, jak i składnikami. Oleje bazowe powstają podczas przeróbki ropy naftowej, mamy dwa odmienne sposoby – w procesie destylacji wtedy są to oleje mineralne, albo na drodze bardzo skomplikowanej syntezy chemicznej to oleje syntetyczne. Może być również wariant zmieszany, a więc w nim jest połączony olej syntetyczny z mineralnym. To będzie tak zwany olej półsyntetyczny. Każdy z nim ma inne właściwości fizyczne oraz chemiczne:

  • olej syntetyczny – cechuje się bardzo dobrymi właściwościami smarującymi, dzięki temu poszczególne elementy zużywają się mniej
  • olej mineralny – jego struktura dopasowuje się do silnika, poprzez to mamy mniej uszkodzeń uszczelek
  • olej półsyntetyczny – powstaje na bazie oleju mineralnego, do tego ma niewielką domieszkę syntetyku.

Wymiana oleju silnikowego – co trzeba wiedzieć?

Jeśli konieczna jest wymiana oleju silnikowego (robi się taką wymianę miej więcej po przejechaniu 10000 km, aczkolwiek wielu producentów podaje własne normy do poszczególnych pojazdów) i zakup nowej butelki pod uwagę należy wziąć przede wszystkim:

  • typ samochodu
  • rodzaj paliwa jaki jest stosowany w aucie
  • styl jazdy
  • warunki atmosferyczne panujące na drodze.

Kieruj się przede wszystkim wymaganiami producenta (wszystkie wytyczne zawsze są w instrukcji obsługi), choć sporo również zależy od stanu silnika. W nowoczesnych samochodach z reguły pojawiają się oleje syntetyczne bądź półsyntetyczne. Natomiast w starszych pojazdach zazwyczaj wlewa się typ mineralny. Nalanie niższej klasy, czyli odmiany o niższych właściwościach może skutkować, między innymi  szybszym zużyciem, a nawet uszkodzeniem jednostki napędowej. Lepsza norma oleju silnikowego nie zrobi żadnych szkód, wręcz przeciwnie, będzie się mimo wszystko doskonale sprawdzać.

Należy regularnie sprawdzać poziom oleju silnikowego w aucie i w razie konieczności uzupełniać braki. Ewentualne ubytki w zbiorniku zawsze wypełnia się tym samym produktem. Nigdy nie rób mieszanek na własną rękę!

Oznaczenia na butelce oleju silnikowego

W trakcie zakupu oleju silnikowego musisz zwrócić uwagę na kilka kwestii. Wszystkie dane zawsze pojawiają się na etykiecie produktu, dlatego dokładnie ją przeanalizuj. Rząd literek i cyferek dla wielu kierowców wciąż pozostaje zagadką. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pozwolą Ci rozszyfrować wszystkie oznaczenia pojawiające się na butelce oleju silnikowego.

Znajdziesz na opakowaniu oleju silnikowego, między innymi klasyfikację jakościową. Co to takiego? Ona określa własności użytkowe oleju, a także jego przydatność do smarowania silników danego typu. Mamy tu dwie klasyfikacje – europejską ACEA (opracowana przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Silników) i amerykańską API (opracowana przez Amerykański Instytut Naftowy). Taki podział został wprowadzony, dlatego że istnieją różnicę konstrukcyjne pomiędzy poszczególnymi silnikami. Co ważne oba rodzaje można podzielić na dwie odrębne grupy – oleje do silników benzynowych i oleje do silników o zapłonie samoczynnym, a więc do tak zwanego Diesla.

Na opakowaniach oleju silnikowego widnieją jeszcze inne różne oznaczenia. Będzie to:

  • W przypadku oleju API mamy oznaczenie S, ale tylko gdy olej jest przeznaczony do wariantu benzynowego, za to C to produkt do silników wysokoprężnych – są to oleje „low saps”, a więc niskopopiołowe. Tutaj klasę jakości oznaczają kolejne litery alfabetu, co ważne zapisane tuż po wyżej wymienionym symbolu. Pamiętaj im wyższa będzie to litera tym olej ma lepszą jakość.
  • Przy ACEA mamy jedynie wysokiej klasy oleje silnikowe, ale dzielą się one aż na 4 grupy. A to propozycja do silników benzynowych, za to B do pojazdów osobowych z samoczynnym zapłonem. Za C kryje się wariant przeznaczony do aut osobowych, a E to ten do ciężarowych z wysokoprężnymi silnikami. Dodatkowo jest oznaczenie liczbowe aż do 5. Im wyższa będzie tym lepsza klasa!
  • Widać ponadto charakterystyczne oznaczenie producentów samochodów zwane potocznie normami fabrycznymi. Dlatego na opakowaniu pojawiają się dodatkowo jeszcze nazwy wielu marek, które produkują auta.

Nie tylko klasyfikacja jakościowa jest ważna, ale i klasa lepkości oleju silnikowego. Ten parametr określa w jakiej temperaturze sprawdzi się dany produkt. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Amerykańskich opracowało klasyfikację lepkości SAE z języka angielskiego Society of Automotive Engineers. W niej wyróżnia się aż 6 klasy oleju silnikowego letniego i tyle samo zimowego. Bywają również propozycje wielosezonowe, które w opisie są podzielone myślnikiem, na przykład będzie to 5W-40. Cyfra przez W, czyli jest to zima (od wersji w języku angielskim – winter) oznacza płynność w niskiej temperaturze.

Dlatego im niższa będzie to wartość tym mniejsza może być temperatura otoczenia. Natomiast liczba następująca tuż po myślniku to symbol lepkości w wysokiej temperaturze. Wobec tego im wyższy wskaźnik tym w wyższych temperaturach się sprawdzi. Typ wielosezonowy doskonale radzi sobie w pracy przy niskich, jak i przy wysokich temperaturach, ponieważ jest bardzo uniwersalny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *