Artykuł zaktualizowany 3 października 2021
Handel w ostatnim czasie przenosi się do internetu, co z jednej strony stwarza ogromne możliwości rozwoju dla firm sprzedających w sieci od dłuższego czasu, z drugiej zaś sprawia, że w drodze do sukcesu trzeba pokonać znacznie większą konkurencję. Pomaga w tym monitoring marki, który doskonale sprawdzi się zarówno w przypadku początkujących przedsiębiorców, jak i tych, którzy mają nieco większe doświadczenie w e-commerce.
Jak to działa?
Na czym właściwie polega monitoring marki? Otóż jego głównym zadaniem jest kontrolowanie tego, jak prezentują się nasze produkty na różnego typu portalach aukcyjnych, w porównywarkach cenowych czy w sklepach internetowych. Dzięki monitoringowi marki możemy otrzymywać regularne raporty oraz alerty, na podstawie których będziemy w stanie podjąć trafne, biznesowe decyzje.
Każdy przedsiębiorca, który decyduje się na handel w sieci, musi być świadomy tego, że nie wszyscy sprzedawcy stosują uczciwe praktyki biznesowe. Niektórzy z nich zaniżają ceny, co teoretycznie ma im pomóc w pozyskaniu klientów. Za nieuczciwym przedsiębiorcą zaczynają podążać kolejni, co może prowadzić do patowej sytuacji na rynku. Monitoring marki pozwala kontrolować ową sytuację, poprzez pozyskanie wszystkich, niezbędnych informacji.
Zdążyć przed konkurencją
Nie ulega wątpliwości, że konkurencja wśród sklepów internetowych jest naprawdę duża. Obecnie coraz więcej klientów kupuje w sieci, przez co nawet te sklepy, które prowadzą handel stacjonarny, decydują się na otwarcie sklepu internetowego. Alternatywnym rozwiązaniem jest również założenie konta na portalach aukcyjnych czy ogłoszeniowych i sprzedawanie swoich produktów poprzez te kanały. Niemniej jednak sprowadza się to do faktu, iż każdy przedsiębiorca, który chce odnieść sukces w e-commerce, musi pokonać wielu konkurentów.
Doskonałym rozwiązaniem będzie więc monitoring marki. Jest to program, za pomocą którego możemy stale kontrolować sytuację rynkową, a także kwestie dotyczące naszych własnych produktów, które sprzedajemy w sieci. Producenci dzięki monitoringowi marki mogą otrzymywać informacje wraz z analizą opisów produktów, komentarzy i ocen użytkowników, propozycji wyszukiwań w sklepach.
Okazuje się, że program do monitoringu marki może być w firmie tak samo istotny, jak ten do prowadzenia księgowości, administracji czy obiegu dokumentów. Mogą z niego korzystać zarówno właściciele przedsiębiorstwa, jak i pracownicy odpowiedzialni za promocję produktów czy umieszczanie ich w ofercie sklepu internetowego.
Bardzo ciekawy artykuł. Monitoring marki jest interesującym tematem, o którym warto wiedzieć więcej zwłaszcza, gdy prowadzimy własną firmę.